Anjung Ilmu

Anjung Ilmu
Ada Masalah Dengan Semut? Ikut Petua Nak Halau Semut Ni

Ada Masalah Dengan Semut? Ikut Petua Nak Halau Semut Ni

Serangan semut kat dalam rumah memang sangat-sangat menyakitkan hati. Kalau sikit tak apa, ini segerombolan bala tentera datang kerumun dalam rumah terutama kat dapur. Abang Bob memang cukup pantang rumah yang ada semut. Kalau pakai…

Anjung Ilmu
Pening Kepala Bil Letrik Tinggi? Relex, ini cara kiranya

Pening Kepala Bil Letrik Tinggi? Relex, ini cara kiranya

Satu perkara yang Abang Bob nak puji sepanjang pelaksanaan PKP sejak 18 Mac lalu, rata-rata rakyat Malaysia memang patuh dengan arahan yang dikeluarkan kerajaan, iaitu duduk di rumah. Semuanya sebab nak pastikan rantaian penularan Wabak…

Anjung Ilmu
Persis Istana Cinderella. 5 Istana Paling Cantik Di Dunia

Persis Istana Cinderella. 5 Istana Paling Cantik Di Dunia

Semua orang mesti mengimpikan rumah yang indah dan tersergam mewah macam istana. Istana biasanya didiami oleh golongan diraja yang juga merupakan pemerintah negara. Bagi yang perempuan, masa korang kecil mesti korang pernah berangan nak jadi…

Anjung Ilmu
5 Kisah Potret Mona Lisa, Karya Agung Leonardo Da Vinci

5 Kisah Potret Mona Lisa, Karya Agung Leonardo Da Vinci

Leonardo Da Vinci merupakan salah seorang seniman terbesar yang terkenal di dunia. Siapa yang tidak kenal dengan karyanya yang masyhur iaitu Mona Lisa dan The Last Supper. Lukisan potret Mona Lisa masih lagi diselubungi misteri…

Anjung Ilmu
Lepas Makan Tolong Elak Lakukan 5 Perkara Ini

Lepas Makan Tolong Elak Lakukan 5 Perkara Ini

Salah satu perkara penting dalam memastikan kesihatan terjaga ialah menjaga pengambilan pemakanan. Makan makanan yang berkhasiat secara konsisten boleh meningkatkan kesihatan tubuh badan.  Bila Abang Bob bercakap pasal makan, sebenarnya banyak peraturan yang korang kena…

Anjung Ilmu
Landasan Kapal Terbang Paling Berbahaya Di Dunia

Landasan Kapal Terbang Paling Berbahaya Di Dunia

Tak semua landasan kapal terbang yang ada di setiap airport kat dunia ni dilihat selamat. Terdapat beberapa buah landasan kapal terbang kelihatan menyeramkan untuk sesebuah pesawat itu berlepas dan mendarat. Walaupun begitu, ia tetap digunakan…

Anjung Ilmu
Terbaik! Manfaat Kesihatan Daripada Daun Pandan

Terbaik! Manfaat Kesihatan Daripada Daun Pandan

Abang Bob rasa semua rakyat Malaysia tahu dan kenal daun pandan. Ke ada yang tak pernah tengok? Macam yang korang faham, daun pandan ni special sebab dia ada rasa dan aromanya yang tersendiri. Warna hijaunya…

Anjung Ilmu
Baru Beli Esok Dah Lembik? Nah! Petua Elak Pisang Jadi Cepat Lebam

Baru Beli Esok Dah Lembik? Nah! Petua Elak Pisang Jadi Cepat Lebam

Memang rasa cam tak puas hati jer kalau baru beli pisang hari ini, esoknya dah jadi lebam. Macam nak busuk. Tapi nak buat macam mana, dah memang kitaran buah pisang macam tu. Pantang dibiarkan beberapa…