Hidup Mahal, Mati Pun Mahal. Harga Kepungan Kubur & Set Nisan Buat Ramai Terkedu

Pernah dengar tak orang cakap, ‘hidup mahal, tapi mati pun mahal’? Kalau dulu macam tak boleh nak faham sangat, tapi sekarang ni barulah faham lepas ternampak papan tanda ni.

Dalam satu posting viral dekat Twitter, korang boleh nampak harga kepungan yang gunakan batu marmar untuk kubur orang dewasa boleh mencecah RM2,700 manakala untuk kanak-kanak pula RM1,450.

Kredit: Twitter @ladymissazira

Pakej paling murah adalah dengan gunakan simen iaitu RM1,000 untuk dewasa dan RM500 untuk kanak-kanak. Manakala pakej jubin pula RM1,500 dan RM900 setiap satu.

Harga ini merupakan harga yang dikeluarkan sendiri oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya. Memang agak terkejut jugalah tengok harga tu kan.

Ada juga yang berkongsi, sebelum meninggal ada ahli keluarga yang dah pesan siap-siap tak nak pasang marmar, cukup sekadar kelilingkan kubur dengan batu sungai dan pokok sebagai tanda.

Kredit: Twitter @NazmeenAmin

Ada yang berkongsi sebenarnya buat binaan marmar atas kuburan sebenarnya haram. Dalam artikel Al-Kafi #571 ada menyebut: 

Makruh membina kubur sama ada di sebelah dalam atau di luarnya dengan bahan yang menyerap bahang panas seperti simen, batu kapur dan seumpamanya. Hal ini berdasarkan hadith, daripada Jabir RA, katanya:

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يُجَصَّصَ الْقَبْرُ

Maksudnya: “Rasulullah SAW melarang pembinaan kubur dengan batu kapur.” Riwayat Muslim (970)

Walau bagaimanapun pembinaan kubur dengan batu marmar dan seumpamanya adalah haram. Ini kerana perbuatan tersebut sangat bertentangan dengan larangan Rasulullah SAW di samping terdapat unsur-unsur pembaziran yang ditegah oleh syarak serta unsur-unsur kemegahan dan kebanggaan yang dicela oleh agama.

Makruh tahrim meninggikan kubur dan membuat binaan di atasnya sebagaimana yang dibuat oleh kebanyakan orang hari ini. Menurut sunnah bahawa kubur tidak boleh ditinggikan melebihi sejengkal dari paras tanah. Hal ini berdasarkan hadith, daripada Ali bin Abu Talib RA, katanya, Abu al-Hayyaj al-Asadiy berkata:

أَلاَّ أَبْعَثُكَ عَلَى مَا بَعَثَنِى عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ لاَ تَدَعَ تِمْثَالاً إِلاَّ طَمَسْتَهُ وَلاَ قَبْرًا مُشْرِفًا إِلاَّ سَوَّيْتَهُ

Maksudnya: “Aku menyampaikan pesanan Rasulullah SAW kepadaku bahawa jangan ditinggalkan patung-patung kecuali setelah engkau hancurkannya, begitu juga dengan kubur yang binaannya tinggi kecuali setelah engkau ratakannya.” Riwayat Muslim (969)

Larangan makruh ini dikuatkan dengan realiti bahawa kematian itu adalah pemutus bagi kemewahan dan kecantikan yang dibanggakan sewaktu hidup, sehingga jadilah kubur itu ingatan kepada kematian bukan kemewahan. Apatahlagi tidak boleh menggunakan harta peninggalan si mati untuk tujuan binaan di atas kubur. Firman Allah Taala:

أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ (1) حَتَّىٰ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ (2)

Maksudnya: Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh). Sehingga kamu masuk kubur. (Surah al-Takathur: 1-2)

Syeikh Ali al-Sobuni dalam Sofwah al-Tafasir menyebut tafsir: “Maksudnya mereka itu yakni manusia terlalu sibuk dan berbangga dengan harta benda, anak-anak, dan para pengkut sehingga melupakan untu berbuat taat kepada Allah da meninggalkan persiapan akhirat…sehinggalah kematian tiba kepada mereka. Lalu mereka dikebumikan di dalam kubur-kubur.”

Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan

Read Previous

Jumpa Buku Jampi Dalam Beg Preloved Founder, Netizen Seram Tengok Sharing Wanita Ni

Read Next

Kakitangan DBKL Keluarkan Teddy Bear Gergasi Dari Longkang Tempat Hotspot Banjir KL

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *