Kedai Markup Harga Y16ZR Sampai RM13,000, Dahulukan Loan Dari Cash

Memang dah jadi kebiasaan yang kalau ada barang kita berkenan nak beli, tapi perlu pre-order ada bayaran depositnya supaya seller tak rugi kalau cust nak cancel saat akhir. 

Biasanya barang-barang macam ni adalah barang rare yang susah nak dapat.

Yang baru ni Yamaha ada keluarkan model motosikal baru dorang, Y16ZR. Dia punya cun memang buat peminat motor tak senang duduk.

Kredit: Careta.my

Tapi bila nak lock, kedai yang menjual ambil kesempatan mark up harga yang kalau dikira termasuk deposit boleh cecah sampai RM13,000 lebih! Padahal harga motosikal tu dalam RM10,000 lebih je.

Malah pemilik kedai juga utamakan pembeli yang nak beli secara hutang dan bukannya tunai sebab nak kaut keuntungan lebih. Yang teraniayanya pembeli yang memang nak beli tapi ditekan pihak-pihak macam ni.

Sebenarnya benda ni dah pernah jadi dekat model Y15ZR, dan nampaknya makin melarat pulak dekat model seterusnya. Alasan pemilik, barang susah dapat. Jadi dorang pun terpaksa naikkan harga.

Benda ni jadi viral bila ada satu screenshot aduan dalam bentuk emel dihantar kepada pihak KDNHEP supaya ianya disiasat dan tidak dibiarkan berleluasa terutamanya dekat Kuala Lumpur dan Selangor.

Kredit: Fadd Abu Syam via Yamaha Y16ZR VVA Community Malaysia

Harap korang yang pernah terkena benda yang sama, buatlah laporan jugak dekat KPDNHEP. Supaya dorang boleh ambil tindakan dekat pihak-pihak yang suka menindas ni.

Raja Lepak

Read Previous

Misteri Kereta Volkswagen Kuning Lebuhraya Karak, Mitos Ke Kisah Benar?

Read Next

Parodi Tergantung Sepi Versi Kertas Siasatan Buat Netizen Terhibur

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *