Sleeping Beauty: Mumia Paling Sempurna Di Dunia

Cakap pasal mumia, mesti korang membayangkan keadaan mayat yang berbalut dengan rupa yang menakutkan. Betul tak? Sebab Abang Bob sendiri pun membayangkan perkara yang sama berdasarkan filem hantu mumia yang pernah Abang Bob tengok.

Tapi kat Itali ada satu mumia kanak-kanak yang disifatkan sebagai mumia paling cantik dan sempurna sebab tak pernah reput. Mumia kanak-kanak tu bernama Rosalia Lombardo yang telah meninggal dunia ketika berusia 2 tahun akibat radang paru-paru pada tahun 1920.

Disebabkan sifat mumia tu yang cukup sempurna, ia telah digelar sebagai ‘Sleeping Beauty’. Kalau korang tengok mayat tu, memang cukup sempurna dan kelihatan Rosalia seolah-olah sedang tidur.

Bapanya tekad untuk tidak mengebumikan mayat anaknya sebab mendakwa, kematian Rosalia terjadi pada usianya yang masih terlalu awal.

So sebab terlalu sayangkan anaknya, dia telah mengupah seorang pakar yang dikenali sebagai Alfredo Salafia untuk mengawet mayat anaknya menjadi mumia.

Dengan kepakaran Alfredo, jasad Rosalia masih kelihatan sempurna sehingga ke hari ini walaupun dia telah meninggal dunia sejak 100 tahun dahulu.

Sekarang ni mumia Rosalia telah disimpan kat dalam keranda kaca di Catacombs Capuchin Palermo, Itali.

Kisah mumia Rosalia tu telah menjadi tarikan pelancong untuk melihat sendiri mumia kanak-kanak tersebut. Bahkan, ada dalam kalangan pengunjung mendakwa melihat mata mayat kanak-kanak itu seolah-olah sedang berkedip. Ada pakar berpendapat, kemungkinan suhu kat bawah tanah telah menyebabkan kelopak mata Rosalia menghasilkan kesan kedipan.

Baca artikel ini: Wujud Sejak 7,000 Tahun Lalu. Nah! 7 Keju Terbaik Dunia

Pengurus Catacombs Capuchin, Dario Piombino Mascali pula berkata, mata berkedip Rosalia adalah kesan ilusi optik yang terjadi disebabkan oleh sudut cahaya yang datang dari arah tingkap. So disebabkan itu, mata Rosalia kelihatan seperti terbuka dan tertutup sebanyak beberapa kali dalam sehari.

Sekumpulan pakar sebelum ini pernah menjalankan kajian ke atas mumia Rosalia dan mendakwa, mayat tu masih kekal sempurna disebabkan penggunaan formalin, alkohol dan gliserin. Disebabkan bahan-bahan tu, mayat Rosalia dapat bertahan lama daripada berbau busuk dan mereput.

Abang Bob teringin nak tengok sendiri mumia Rosalia ni. Tapi kat Itali laa pulak. Macam yang korang tahu Itali sekarang tengah darurat sebab antara negara yang paling terjejas teruk akibat COVID-19.

Tak apalah, nanti bila semua dah ok, dunia dah kembali selamat, Abang Bob akan sampai jugak kat sana. Ada yang nak ikut tak?

Baca artikel ini: 7 Perkara Menarik Tentang Aiskrim

Raja Lepak

Read Previous

Unik! Lain Macam Design Keranda Tu Yer

Read Next

Persis Cinderella. Dari Peminta Sedekah Jadi Selebriti Terkenal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *