Terliur Dibuatnya! Masakan Padang Yang Sangat Ohsem!

Member Abang Bob baru jer WhatsApp ajak ke Padang, nak jalan-jalan. Apa lagi, naik hantu laa abang. Giler ke apa, tengah musim-musim berpenyakit ni nak ajak ke luar negara. Bukan apa, sebab dia ni pun macam abang gak suka makan. Teringin nak buru Nasi Padang asli khas dari Padang Indonesia. Haiyooo!! Tak boleh ke tunggu bila keadaan dah reda sikit?

Kang tak pasal-pasal sangkut kat sana, dah tak boleh balik. Flight pun ntah ada ntah tidak. Tapi kalau bercakap pasal Nasi Padang ni, fuhhh! dia punya selera tu lain maciemmm!

Selalu kita makan nasi kandar, tapi taste Nasi Padang ni memang lain daripada yang lain. Aroma dia, citarasa dia, memang betul-betul memikat. Sebenarnya kalau nak makan Nasi Padang, tak payah pegi jauh-jauh. Kat sini pun melambak kedai Nasi Padang. Tapi apa antara menu yang menarik yer? Meh baca artikel ni.

Sate Padang

Sate Padang memang berbeda dengan sate yang ada kat Malaysia ni. Daripada segi rasa dan juga bentuknya. Kuah Sate Padang sendiri diperbuat daripada tepung beras yang dibancuh Bersama rempah, beza dengan sate kat sini yang menggunakan kuah kacang. Sate Padang biasanya dibuat menggunakan daging dan rasa perapan rempahnya juga lain. Kuah Sate Padang selalunya dicurahkan terus ke atas sate dan ditabur dengan bawang goreng. Mengancam selera korang tak?

Rendang

Bercakap bab rendang ni memang sensitive sikit sebabnya, Malaysia dengan Indonesia selalu berkelahi pasal hak rendang ni. Tak payah laa gaduh-gaduh, sebab kitakan satu Nusantara. Apa yang awak makan, kita pun makan. So rendang ni adalah antara menu utama bagi masakan padang. Untuk Nasi Padang, biasanya diaorang akan sediakan rendang daging yang dimasak selama berjam-jam sehingga menjadi kering dan gelap. Memang lembut daging rendang Padang ni.

Ayam goreng

Mungkin bagi korang ayam goreng ni biasa-biasa jer. Korang sendiri boleh buat. Tapi ternyata tidak yer. Ayam goreng ala Padang ni biasanya menggunakan ayam jantan kecil yang masih muda. Ayam tu akan dilumur dengan bawang putih, rempah dan juga kelapa sebelum digoreng sehingga garing. Rasanya emang gurih dan enak loh!

Baca juga artikel ini: Masakan ‘Jawaworld’ memang terbaik! 8 masakan tradisi orang Jawa Malaysia

Dendeng Batotok

Korang yang giler pedas memang wajib kena try dendeng batotok ni. Masakan ni merupakan daging lembu yang dipotong tebal dan dimasak dengan cili hijau yang pedas! Dicampur dengan bawang besar, dendeng batotok ni rasanya masam dan pedas. Daging dia empuk ok.

Ikan balado

Setiap kedai Nasi Padang wajib kena ada ikan balado ni. Masakan ikan ni dimasak dengan cili, tomato, bawang merah, air limau, garam dan gula. Sebagai pelengkap, ikan balado ni biasanya akan dimakan dengan sayur rebus yang menampilkan rasa pedas dan manis. Yummy!

Dendeng balado

Selain ikan, daging dendeng juga sesuai dimasak balado. Memang pedas terangkat sebab dia guna cili api yang tak dibuang biji. Cili tu pulak digiling kasar. Kalau makan memang berpeluh weii!

Ikan asam padeh

Ikan asam padeh ni antara masakan berkuah Minang yang tak guna santan. Sama macam asam pedas yang ada kat sini, biasanya asam padeh Minang ni guna ikan. Rasanya juga masam-masam pedas. Terliur Abang Bob dibuatnya.

Baca juga artikel ini: Murah Dan Sedap! 10 Makanan ‘Tepi Jalan’ Paling Sedap Di Dunia

Soto Padang

Selain lauknya yang enak, orang Minang pun ada hidangan soto khas yang tak kalah sedapnya beb. Dalam soto tu ada daging yang dihiris halus, paru, bergedil dan sun. Biasanya diaorang makan soto ni dengan keropok, tak kisah laa keropok apa pun. Bunyi krup! Krap! Krup! Krap!

Gulai Tunjang

Untuk korang yang tak ada masalah kolesterol, gulai tunjang ni memang sangat sedap dan menjadi antara menu popular masakan Padang. Gulai tunjang ni adalah bahagian kaki lembu yang kenyal, berlemak dan dimasak dengan santan pekat. Nak lagi sedap kena makan dengan sambal rawit atau cili padi. Menangissss!

Haaa! Lapar tak? Kalau korang yang handal memasak tu, boleh laa try masak kat rumah. Haritukan korang dah berebut-rebut jadi panic buying kat pasar rayakan? Segala ayam, daging, sotong, udang, sayur semua dah dibeli. Apa lagi? Try laa masak pastu post kat Insta. Hikss!

Raja Lepak

Read Previous

Bila Masa Kami Tukar Hotel CR7 Jadi Hospital buat pesakit COVID-19?

Read Next

Tolong Faham Bahasa. Sebab Korang Nanti Orang Lain Merana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *