Jangan pergi cuti sebarangan! 10 negara selamat melancong 2020

Tiada yang dapat mengalahkan keseronokan menemui tempat-tempat baru yang berbeza daripada mana-mana tempat yang anda telah pergi sebelum ini. Tetapi apa yang korang mungkin kurang nikmati adalah membahayakan diri anda semasa melancong lebih lebih lagi di negara orang

Mencari tempat yang selamat untuk melawat adalah penting bagi mana-mana pengembara: satu destinasi di mana anda boleh berasa selamat dan selesa dan masih berseronok. So, hari ini Damak nak kongsi dengan korang senarai negara yang selamat untuk dilawati pada tahun 2020

1. Iceland

Pelancongan di Iceland telah berkembang pesat sejak kebelakangan ini dan ini berlaku bukannya tanpa sebab. Kalau korang nak tahu ia semakin menunjukkan perkembangan disebabkan Iceland yang mendahului dalam indeks keselamatan mendapat mata rendah untuk kes pembunuhan.

Jumlah orang penjara dan campur sekali dengan keganasan, Negara Nordic ini memperoleh 1072 mata secara keseluruhan. Apa yang best lagi buat Damak, Iceland merupakan sebuah pulau yang menjadikannya agak sukar untuk berhadapan dengan isu sempadan. Apa lagi insentif yang anda perlukan untuk menikmati kolam panasnya

2. New Zealand

New Zealand adalah negara paling selamat ke-2 di dunia yang kedudukannya hanya di belakang Iceland pada GPI. Kiwi akan menjadi yang pertama untuk mengakui bahawa tiada yang perlu dibimbangkan di Pulau Pasifik mereka. Apa yang korang tak sukakan tentang negara ini?

Korang boleh mendaki gunung berapi, belayar di Bay of Islands, merasa wain di Pulau Utara dan Selatan, belajar tentang budaya Maori, lawati Hobbiton, berjalan di Milford Track, menyaksikan Cahaya Selatan (aurora australis), melepak dengan biri-biri, dan cuba terjun payung! Pilih sahaja kesukaan anda di New Zealand. Landskap di New Zealand mempunyai nilai sama dengan tiket penerbangan sahaja.

3. Portugal

Pantai-pantai Algarve, jubin dicat Lisbon, dan daya tarikan Porto semua akan membuat lawatan ke Portugal bernilai sepanjang perjalanan dan Portugal juga menjadi negara ke-3 paling selamat untuk melawat dengan piawaian yang GPI ini.

Jaga barang-barang korang di kawasan pelancongan ramai, namun jika tidak, negara berpantai ini adalah tempat yang sesuai untuk meninggalkan tekanan korang di rumah.

 4. Austria

Adakah korang mencari destinasi yang aman di tanah besar Eropah? Cuba pertimbangkan Austria! Negara Eropah Tengah ini mungkin tidak berada dalam senarai hajat korang semua lagi, tetapi bersedia untuk menambahnya.

Bagi Damak, Austria merupakan satu negara yang paling selamat di Eropah, dan ibu kota Vienna telah dipilih yang diiktiraf sebagai bandar dengan kualiti hidup terbaik berkali-kali.

Austria mempunyai skor 1,291, mendapat mata bagi import senjata rendah dan pilihan raya aman secara konsisten. Austria kini adalah negara paling selamat ke-4 di dunia mengikut Indeks Keamanan Global.

5. Denmark

Denmark pun merupakan antara salah satu negara yang selamat, malah paling Bahagia di dunia tau yang mendapat skor sebanyak 1316. Denmark berada di tempat kelima dalam Indeks Keamanan Global tahun ini, dengan sebahagian daripada kadar jenayah paling rendah di dunia, menewaskan Sweden dan Norway.

Kini, sumber utama konflik ialah sama ada yang lebih baik untuk musim panas di pantai utara negara atau menyerap sebahagian hygge semasa musim sejuk. Kalau korang datang sini mesti tak tahu nak pergi mana sebab dua dua musim best.

6. Kanada

Kanada mempunyai reputasi sebagai salah satu negara yang paling baik di dunia, dan statistik menyokong teori tersebut. Kanada berjaya mencapai kedudukan ke-6 pada Indeks Keamanan Global 2018.

Ia mempunyai empat musim tay, dengan pelbagai aktiviti dan perayaan untuk dinikmati sepanjang tahun. Dari makanan lazat di pusat bandar Toronto dan Montreal, pemandangan yang menakjubkan, dan perkongsian senarai hajat destinasi kami dari pantai ke pantai, siapa yang tak suka Kanada?

7. Singapura

Singapura jiran kita pula kini telah melonjak sepanjang kedudukannya dari nombor 27 dalam senarai 2017 ke dalam 10 teratas tahun ini, memperoleh skor 1.347. Pulau bandar raya ini mendapat hak untuk bercakap besar dengan skor yang rendah dalam konflik domestik dan antarabangsa, serta keselamatan masyarakat.

Seni binanya yang menakjubkan dan taman-taman hidup berkembang dalam harmoni di metropolis pelbagai budaya Singapura. Yang ini Hamka sampai dah bosan nak ke sana kerana boleh katakan tiap-tiap bulan ke sana namun bagi korang yang belum sampai, boleh try cuba korang. Best juga bercuti di sini.

8. Slovenia

Negara ini memang unik sehingga dianugerahkan gelaran ‘Green Capital of Europe’, dan pinggir sungai shamrock berwarna-fiturnya menjadi tuan rumah kepada budaya kafe sebagai pesaing terbaik ibu kota Eropah.

Menurut Indeks Keamanan Global, Slovenia merupakan negara ke-8 paling selamat di dunia. Gereja yang amat terkenal di sana adalah di atas pulau Tasik Bled yang merupakan kawasan sempurna untuk mendayung, berbasikal dan pendakian di Gunung Julian.

9. Jepun

Dalam banyak-banyak negara, bagi Damak, Aku akan rasa lebih selamat jika berada di Jepun daripada di tempat lain di Bumi walaupun sini banyak yakuza yang ada tapi yakuza sini ada dispilin bukan gangster macam di Malaysia.

Kedudukan ke-9 dalam GPI, Jepun adalah sebuah negara makanan indah, alam tidak tercemar, dan rasa kesejahteraan yang nyata . Teroka suasana unik di negara ini, yang saling bertindih dengan budaya mendalam tradisional menarik dan kemodenan yang tidak berhenti.

Jepun melompat kedudukannya pada tahun ini dengan skor sebanyak 1,369, mendapat markah yang tinggi pada indeks keamanan untuk nombor yang rendah kes pembunuhan dan akses yang terhad kepada senjata.

Selain keselamatan, negara ini juga menjadikannya sangat mudah untuk korang semua bergerak, dengan kereta api berkelajuan tinggi dan kadangkala halimunan menjadi sebahagian daripada misi untuk menggandakan bilangan pelancong pada tahun 2020.

10. Republik Czech

Negara asal kepada Revolusi Velvet ini mendapat 1,375 mata bagi perbelanjaan ketenteraan rendah setiap perbelanjaan dan jenayah kekerasan yang sangat rendah. Selain daripada rasa sejuk dan sejarah menarik ibu kota Prague, terdapat lebih daripada 2,000 istana di sekitar negara Republik Czech.

Ia termasuklah sebahagian daripada istana tertua di seluruh dunia – iaitu Istana Trosky dan Kastil Karlstejn. Sebagai “Jantung Eropah,” anda mempunyai akses kepada banyak bandar dan negara berbeza. Dengan lokasinya berada di tengah-tengah Eropah, anda tidak mempunyai alasan untuk tidak melawat!

Artikel berkaitan
10 tempat percutian ’rare’ di Kedah
Indahnya! 6 Percutian Wajib Pergi Dekat Asia

Raja Lepak

Read Previous

Kisah Legenda Dang Isah Tandang Sari

Read Next

Respect! Warga emas ‘abadikan’ MH370 atas bumbung rumah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *