Misteri Terowong Casablanca

Fenomena misteri sering berlaku dalam kehidupan manusia malah, di setiap negara semestinya mempunyai kisah seram dan misteri yang tersendiri. Fenomena misteri ini juga boleh dikatakan menjadi kisah harian yang diterima oleh orang awam. Malah, sehingga zaman moden, masih ramai yang percaya kepada cerita mistik.

Salah satu negara yang popular dengan cerita misteri adalah Indonesia. Kalu ini Abang Bob ada terbaca kisah tentang sebuah laluan terowong iaitu Terowong Casablanca yang menghubungkan Jalan Casablanca dan Jalan Prof. Dr. Satrio. Lokasi terowong ini terletak di Kuningan, Jakarta Selatan dan merupakan salah satu jalan tersibuk.

Image result for Terowongan Casablanca

Banyak cerita mistik yang dipercayai oleh orang ramai untuk menjadi punca jalan menjadi sangat menghantui malah, terowong ini juga sering dijadikan plot dalam filem dan drama malah menjadi tajuk sebuah filem hantu. Lama sebelum pembinaan Non-Fly Flyover yang dibina oleh Pemerintah Daerah DKI Jakarta, setiap kali memasuki tengah malam lokasi ini menjadi sangat menakutkan bagi beberapa orang.

Berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada merdeka.com, di lokasi ini beberapa kemalangan telah berlaku melibatkan kenderaan bermotor, terutama dua roda. Malah, cerita mistik lokasi ini difilmkan oleh Indika Entertainment yang diarahkan oleh Nanang Istiabudi dengan tajuk yang sama.

Image result for Terowongan Casablanca

Penduduk setempat, Sabran berkata, lokasi ini semakin kerap dilalui kenderaan sehingga tidak ramai yang tahu tentang misteri tempat ini. Sepanjang laluan Casablanca ke Tanah Abang ia sentiasa mengalami kesesakan lalu lintas yang teruk.

Lelaki yang setiap hari menjaga perkuburan di TPU Karet Kuningan berkata hampir tidak ada kejadian aneh di sekeliling terowongan itu. Terutamanya kes-kes kemalangan yang berlaku di terowong seperti yang berlaku dahulu.

“Tidak ada lagi mistik, terutamanya sejak jalan-jalan semakin ramai,” katanya kepada merdeka.com baru-baru ini.

Walau bagaimanapun, dia tahu ada beberapa cerita yang boleh membuat ramai orang seram sejuk. Salah seorang daripada mereka menyatakan tentang kewujudan nenek dan sosok anak yang muncul di terowong berkenaan.

Image result for Terowongan Casablanca

Sekitar empat abad yang lalu, seorang nenek yang ketika itu masih sangat muda dan mendapat rawatan yang perlakuan tidak senonoh dari sebilangan lelaki. Tidak berpuas hati kerana tidak dilayan, terdapat sekumpulan lelaki telah menculiknya dan merogolnya di suatu tempat. Selepas selesai mereka, para pelaku kemudian membuangnya ke tempat kosong yang kini dibina menjadi sebuah terowong.

“Nenek ini kemudian memegang dendam dan benar-benar membenci lelaki. Dalam fikirannya, dia menganggap manusia menghujat,” katanya.

Bukan sahaja, setiap kali dia menunjukkan keberadaannya, kejadian misteri ini turut diiringi oleh seorang penampakan anak kecil yang katanya merupakan hantu dari kanak-kanak yang kematiannya tidak diketahui. “Dia muncul dengan seorang kanak-kanak,” kata Sabran singkat.

Image result for Terowongan Casablanca

Haihh kisah seram Terowong Casablanca merupakan antara kisah yang popular juga di Indonesia dan pada masa sama ia turut menjadi antara lokasi seram di sana. Tapi itu lah yang biasanya kejadian seram berlaku pada tengah malam dan ketika itu biasanya terjadi kemalangan ngeri di sana.

Raja Lepak

Read Previous

Kat Malaysia Jer! 10 Tempat Honeymoon Terbaik Untuk Pasangan Pengantin Baru (Part 1)

Read Next

Sekolah tak habis tapi sekarang jutawan kasut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *