Sekolah tak habis tapi sekarang jutawan kasut

Mungkin kita selalu dengar orang rajin belajar akan berjaya. Tapi skop belajar tu adakah kita lihat dari segi Pendidikan di sekolah sahaja? Macam mana dengan mereka yang tidak berkemampuan untuk sekolah? Adakah mereka boleh berjaya juga?

Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan, ia adalah kata-kata yang sering diterapkan kepada orang-orang yang ingin selalu mencuba.

Walaupun hanya dengan modal kecil, jika ada kehendak, maka dapat menghasilkan banyak manfaat.

A screenshot of a cell phone

Description automatically generated

Sudah tentu, jalan yang diambil untuk mendapatkan keuntungan besar tidak semestinya mudah.

Terdapat banyak halangan dan perlu jatuh dan turun untuk mendapatkannya.

Abang Bob nak kongsi dengan korang tentang Joe Franklin, seorang remaja dari England, berusia 12 tahun ketika dia memulakan kariernya dalam perniagaan kasut.

Image result for Joe Franklin 17 years

Dengan modal $ 300 dari wang hadiah ulang tahun yang dia simpan untuk membeli sepasang kasut, Franklin kemudian menjualnya dengan harga dua kali ganda.

Sekarang Franklin berumur 17 tahun, dia kini merupakan pemilik perniagaan yang berpusat di London dengan pencapaian terbesar, dia kini menyediakan kasut untuk bintang rap Britain seperti Dizzee Rascal dan AJ Tracey.

Dia kemudian menjualnya dengan harga £ 57,000.

Image result for Joe Franklin 17 years

Franklin melancarkan perniagaannya di bawah nama 5upplied pada 2018. Selepas perniagaannya mula berkembang dia berhenti dari sekolah setahun kemudian. Dia menderita disleksia dan berkata akademik bukanlah yang dia harapkan.

Kemahiran perniagaannya membolehkan remaja membina rangkaian hubungan global, serta senarai pelanggan teratas.

Dia melabur semula semua dana yang dihasilkannya dalam perniagaannya, “menggunakan wangnya untuk menghasilkan wang.”

Image result for Joe Franklin 17 years

Franklin pada asalnya menggunakan Facebook untuk menjual kasut, tetapi sekarang dia mempunyai ibu pejabat perkhidmatan streaming bawah tanah Keakie di daerah hipster London, Shoreditch.

Kedai ini tidak terbuka kepada orang ramai dan menawarkan sesi khas dengan membuat temu janji terlebih dahulu untuk pelanggan dengan pembelian yang besar.

Ini adalah strategi untuk menarik artis muzik yang datang menggunakan studio rakaman di tempatnya.

Image result for Joe Franklin 17 years

Sumber yang tidak dapat disangkal Franklin berkata reputasinya dibina atas keupayaan untuk “mencari sumber yang tidak boleh didagangkan,” memandangkan bagaimana pelanggan meminta dia untuk mencari 10-15 pasang kasut jarang ditemui (rare) dalam hanya tiga jam.

Franklin berjaya mendapatkan 12 daripada yang diminta.

Seorang lagi pelanggan memberikan Franklin 10 jam untuk mencari sepasang kasut Nike SB Dunk Paris yang dijual dengan harga £ 35,000 sebelum kembali ke Dubai.

Apabila dia mendapat kasut, dia hanya mempunyai dua jam untuk sampai ke terminal lapangan terbang jet peribadi Luton, London.

Franklin berkata bahawa ini seperti kebanyakan perniagaan yang dibina oleh mulut ke mulut.

Dengan sumber-sumber di tempat seperti New York, Dubai dan Sydney, dan keupayaan untuk meramalkan koleksi yang mungkin keluar pada masa akan datang.

Dia juga menyelia media sosial untuk mengikuti trend terkini.

Pelajaran terbesar Franklin berkata, belajar dari kesilapannya adalah salah satu pelajaran terbesarnya sebagai pemilik perniagaan muda.

“Saya tidak takut membuat kesilapan, selagi saya boleh belajar dari mereka,” katanya.

Dia juga telah mempelajari pentingnya kesabaran serta dianjurkan dan menggalakkan anak-anak muda lain untuk melakukan sesuatu yang sesuai dengan minat mereka.

“Jangan pernah berhenti, teruskan dan cabar kemampuan diri,” tambahnya.

Permintaan untuk perniagaan seperti Franklin mencerminkan betapa menguntungkan sukan telah menjadi trend fesyen dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Sebagai contoh, peruncit British, JD Sports Fashion, mempunyai pulangan yang terbaik pada setiap bahagian FTSE 100.

Dalam dekad yang lalu mereka telah kembali 3,200 peratus antara Januari 2010 dan Disember 2019, menurut data dari platform pelaburan British AJ Bell.

Jadi terinspirasi tak dengan Franklin, bagi Abang Bob betullah di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Setiap pilihan kalau kita berusaha dengan ikhlas dan gigih kita akan berjaya. Jatuh bangun itu biasa dalam kehidupan yang penting kita terus bangkit dan mencapai kejayaan. 

Raja Lepak

Read Previous

Misteri Terowong Casablanca

Read Next

Kat Malaysia Jer! 10 Tempat Honeymoon Terbaik Untuk Pasangan Pengantin Baru (Part 2)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *