Saran Jangan Bunuh Nyamuk, Anggap Macam Derma Darah

Haiwan berhak untuk dilindungi dan disayangi. Itu betul tetapi adakah ia merangkumi semua haiwan? Konsepnya adakah serangga juga terangkum sama? Konsepnya daripada perspektif aktivis hak haiwan, semuanya termasuk untuk dilindungi.

Kita tahu usaha aktivis untuk melindungi haiwan daripada didiskriminasi malah membendung daripada kepupusan. Namun abam ada baca satu saranan pelik daripada aktivis hak haiwan ini yang mana menyarakan supaya orang ramai tidak membunuh nyamuk. Biar betul!!!

Image result for Aymeric Caron mosquito

Aktivis hak haiwan dari Perancis, Aymeric Caron, meminta orang untuk tidak membunuh nyamuk, tetapi biarkan mereka mendapatkan darah yang merupakan makanan mereka. Caron, penyampai televisyen, berkata serangga seperti nyamuk menghisap darah manusia untuk mendapatkan protein untuk telur mereka.

“Sungguh menyedihkan bagi anti-spekulasi yang menyedari bahawa mereka diserang oleh seorang ibu yang cuba memberi makan kepada anak-anak masa depannya,” katanya, yang dipetik oleh laman web The Independent.

Image result for Aymeric Caron mosquito

Anti specist adalah mereka yang memerangi diskriminasi terhadap spesies tertentu, terutama haiwan. Tetapi aktivis perlindungan haiwan British mengatakan kenyataan Caron terlalu jauh dan tidak membantu.

Caron, yang mendakwa sebagai anti-specist, mengatakan pencinta haiwan mesti membenarkan nyamuk digigit, kecuali di Afrika di mana terdapat risiko tinggi malaria.

Image result for Aymeric Caron mosquito

Dia berkata membiarkan nyamuk menggigit adalah sama seperti menderma darah, dan walaupun idealnya adalah untuk menghalang mereka membunuh, nyamuk mungkin dibunuh apabila diperlukan.

“Kita boleh mempertimbangkan bahawa derma darah dari semasa ke semasa untuk serangga yang hanya cuba memberi makan anak-anak mereka bukan drama,” kata Caron dalam satu video.

“Nyamuk betina benar-benar tidak mempunyai pilihan tetapi risiko hidup mereka untuk bayi mereka,” katanya.

Image result for kill mosquito

Agar tidak digigit nyamuk, Caron mengesyorkan menggunakan penghalau anti nyamuk semulajadi dari serai, minyak lavender atau bawang putih, mandi mandian dan mengelakkan menggunakan minyak wangi.

Beliau juga menasihati orang untuk mengikuti contoh Albert Schweitzer, ahli falsafah dan pelopor perlindungan haiwan. “Di Afrika, di mana terdapat malaria, ia membunuh nyamuk. “Di Perancis, di mana ia tidak membawa penyakit, dia membiarkan dirinya digigit,” kata Caron.

Image result for kill mosquito

Pengerusi Kesetaraan Haiwan UK, Toni Vernelli berkata beliau meletakkan sekatan pada parasit yang membawa malaria dan membunuh berjuta-juta orang setahun.

“Bagi kebanyakan orang, ini adalah langkah yang terlalu jauh dan mengganggu. Ini tidak membantu dalam usaha mendidik orang tentang penderitaan haiwan di ladang, dan tidak berkaitan dengan kempen kebajikan haiwan, “katanya.

Image result for kill mosquito

“Kami lebih fokus kepada perkara sebenar yang boleh dilakukan orang untuk mengurangkan penderitaan haiwan, seperti tidak makan daging, menggunakan produk haiwan dan memakai bulu,” katanya.

Menurut laporan malaria terkini dari WHO, yang dikeluarkan tahun lepas, terdapat 219 juta kes malaria pada tahun 2017, dengan hampir setengah juta menyebabkan kematian.

Jadi wajar ke nak ikut cakap aktivis tu supaya jangan bunuh nyamuk? Kalau nyamuk tu bawa penyakit sia-sia je nak berbakti pun. Itu belum lagi kalau ada yang kulit sensitif, allergic teruk dengan gigitan nyamuk mauh menggaru sampai berkudis. Kalau nak bagi saranan pun agak-agak lah jua.

Raja Lepak

Read Previous

‘Jual’ Anak Gadis Perayaan Istimewa Masyarakat Kalaidzhi

Read Next

Bayi Terkecil Dunia seberat sebiji epal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *