Bayi Terkecil Dunia seberat sebiji epal

Kelahiran pra matang adalah sesuatu yang ditakuti oleh padasangan suami isteri malah, paling ditakutkan, bayi yang dikandungkan itu tidak mampu bertahan dan mereka terpaksa berhadapan dengan kehalangan anak tercinta. 

Bagaimanapun terdapat satu keajaiban yang berlaku kepada pasangan suami isteri ini yang memiliki anak istimewa dan pada masa sama memegang gelaran bayi terkecil dunia.

Image result for saybie baby

Hospital San Diego, Amerika Syarikat, menjadi saksi kepada kelahiran bayi yang dipercayai saiz terkecil di dunia dengan berat hanya 245 gram atau bersamaan dengan epal. Bayi itu dilahirkan Disember lalu.

Bayi dilahirkan secara pramatang pada usia dalam Rahim selama 23 minggu tiga hari daripada tempoh kandungan sepatutnya iaitu 40 minggu dalam rahim. Doktor memberitahu ayahnya, bayi itu dijangka bertahan hanya sejam selepas dilahirkan.

Image result for saybie baby

“Tetapi ternyata satu jam berubah menjadi dua jam, kemudian menjadi satu hari, dan menjadi satu minggu,” kata ibunya dalam video yang dikeluarkan oleh Hospital Sharp Mary Birch, seperti yang dilaporkan oleh laman web Mainichi.

Sekarang lima bulan telah berlalu dan bayi itu telah kembali ke rumahnya, semakin sihat dengan berat semasa dua kilogram.

Image result for saybie baby

Keluarga bayi membolehkan kisah mereka diterbitkan tetapi mereka mahu kekal tanpa nama. Mereka juga membenarkan bayi itu dipanggil dengan nama yang boleh dipanggil jururawat: Saybie.

Gelaran sebagai bayi terkecil di dunia diberikan berdasarkan rekod yang disimpan oleh University of Iowa.

Dr. Edward Bell, profesor doktor kanak-kanak di University of Iowa, berkata Saybie disahkan sebagai bayi terkecil yang pernah dilahirkan.

Image result for saybie baby

Hospital itu berkata ketika kelahiran Saybie adalah 7 gram lebih ringan daripada bayi terkecil yang pernah lahir di Jerman pada tahun 2015.

Dalam video yang dikeluarkan oleh hospital, ibunya berkata pengalaman bersalin anaknya adalah yang  paling mengerikan dialaminya dalam hidupnya.

Image result for saybie baby

Katanya, dia dibawa ke hospital apabila merasa tidak sihat dan hospital memberitahu dia mempunyai preeklamsia, keadaan yang serius yang menyebabkan tekanan darah melonjak secara dramatik dan janinnya terpaksa dikeluarkan dengan serta-merta.

“Saya memberitahu mereka berkali-kali, bayi saya tidak akan selamat, dia hanya berusia 23 minggu,” kata ibunya.

Tetapi akhirnya bayi itu selamat. Perlahan-lahan tetapi pasti bayi secara beransur-ansur mendapat jagaan rapi di bilik rawatan khas.

Di atas katil bayi dia ada sebuah inskripsi yang berbunyi “Tiny But Strong”.

“Anda dapat melihat ketika dia berbaring di atas katil, dia sangat kecil,” kata seorang jururawat bernama Emma Wiest dalam video itu.

Image result for saybie baby

Bayi itu selamat daripada tempoh mikro-prematur, bayi yang dilahirkan sebelum 28 minggu. Bayi yang lahir dengan mikro-prematur boleh mengalami masalah penglihatan dan pendengaran dan pertumbuhan dan perkembangan atau komplikasi lain.

Ramai yang tidak bertahan tahun pertama mereka, kata Michelle Kling dari March of Dimes, sebuah pertubuhan bukan keuntungan yang memberi tumpuan kepada pengendalian kesihatan ibu dan bayi.

Image result for saybie baby

Setakat ini Saybie telah melalui banyak halangan.

“Dia adalah satu keajaiban,” kata Kim Norby, jururawat lain dalam video itu.

Kadang-kadang kejaiban itu datang dalam pelbagai bentuk. Dah tertulis bayi ini berpeluang menikmati kehidupan dunia, meskipun lahir pra-matang tidak sampai 40 minggu dia masih diberi nikmat untuk hidup di dunia. Semoga membesar dengan sihat hendaknya.

Raja Lepak

Read Previous

Saran Jangan Bunuh Nyamuk, Anggap Macam Derma Darah

Read Next

Siapa nak duit? Tolong Carikan Girlfriend untuk Gebhart

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *