Penemuan rangka manusia yang menggemparkan dunia

Kredit: NusantaraTV

Ahli arkeologi baru-baru ini mendapati penemuan yang sangat jarang berlaku di China. Mereka mendapati rangka manusia yang mempunyai bentuk kerdil yang luar biasa.

Berdasarkan laporan dari Livescience, ahli arkeologi mendapati rangka manusia di tanah perkuburan berhampiran Yellow River, China.

Image result for Yellow River, China arkeology

Kerangka itu ditemui bersama dengan sisa kerangka orang yang tinggal antara 3300 dan 2900 SM.

Dilaporkan, dari semua rangka yang ada, terdapat satu rangka manusia dengan bentuk kurcaci. Tulang-tulang dalam kerangka manusia ini kelihatan pendek dan berbeza berbanding dengan kerangka tulang lain.

Image result for Yellow River, China arkeology

Ahli arkeologi mendakwa kerangka kerdil milik orang dewasa yang menderita displasia tulang, juga dikenali sebagai kerdil.

Displasia tulang adalah satu keadaan yang mengganggu perkembangan tulang, menyebabkan seseorang mempunyai badan yang lebih pendek daripada rata-rata.

Temuan ini juga dikatakan sangat jarang berlaku. Ahli arkeologi percaya bahawa pemilik rangka mungkin mempunyai masalah dengan kelenjar tiroid dan kelenjar hipofisis yang tidak aktif.

Image result for Yellow River, China arkeology

Kedua-dua kelenjar ini berfungsi untuk mengawal selia hormon dalam tubuh manusia. Tisu-tisu dan organ-organ badan mungkin gagal tumbuh sebagaimana mestinya.

Keadaan ini boleh menghalang pertumbuhan tulang, perkembangan kognitif, fungsi jantung, dan paru-paru.

Image result for Yellow River, China arkeology

Disfungsi tiroid dan hipofisis boleh disebabkan oleh kekurangan nutrien penting, seperti yodium.

Di China, kes penyakit akibat masalah hormon tiroid lebih tinggi daripada di AS. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ramai orang Cina suka makan makanan yang kurang dengan iodin di dalamnya.

Dalam satu penemuan lain, Sebuah altar ibadat “iblis”  yang dikatakan menjadi tempat ahli kartel dadah sebagai sebahagian daripada tempat ritual untuk menjadikan mereka kebal dari peluru, didedahkan oleh polis Mexico.

Ngeri! Sebuah Altar Pemujaan Setan Ditemukan, Diduga Tempat Ritual Agar Kebal Peluru
Kredit: NusantaraTV

Altar syaitan itu ditemui selepas polis menyerbu sebuah bangunan di Mexico City, ibu kota Mexico. Terdapat 31 orang ditangkap, mereka dipercayai menjadi sebahagian daripada ahli kartel dadah La Union Tepito.

Altar itu dipercayai menyimpan tulang manusia, 40 tengkorak, dan bahkan janin bayi yang dimasukkan dalam balang.

Image result for devil alter mexico

Semua yang ditangkap itu dilaporkan menyembah tokoh-tokoh yang merujuk kepada syaitan. Juga terdapat topeng dan balang lumpur yang mengandungi sisa rangka manusia.

Polis juga menemui tengkorak berdarah di sana.

Seperti dilaporkan di Mirror, penduduk tempatan mendakwa bahawa ahli kartel sering melakukan ritual setiap tiga hari untuk kebal terhadap peluru jika berlaku tembak menembak dengan pegawai polis.

Image result for devil alter mexico

Foto menunjukkan satu bahagian dinding altar yang dicat penuh dengan simbol piramid dengan tangan, angkasa dan kepala kambing dengan hexagrams di antara tanduk mereka.

Pihak berkuasa sedang menyiasat untuk mengetahui berapa banyak mangsa terbunuh di tempat itu, siapa mereka dan di mana mayat mereka kekal.

Image result for devil alter mexico

Jurucakap jabatan Peguam Negara mengatakan bahawa pihak berkuasa masih menyiasat asal tengkorak, sekurang-kurangnya 42 daripadanya telah dijumpai.

Penyiasat juga mendapati pisau, 40 tulang jawbone, janin, dan 30 kaki atau tulang lengan di tapak berkenaan.

Raja Lepak

Read Previous

Wajib try! Nasi Lemak Tersedap Kat KL dan Selangor

Read Next

Hati-Hati!!! Penat Melampau Boleh Bawa Maut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *