Hati-Hati!!! Penat Melampau Boleh Bawa Maut

Sebelum ini di negara jiran, kes kematian 412 anggota kelompok pengundian (KPPS) di beberapa wilayah di Indonesia, membuktikan keletihan kerja dapat menyebabkan kematian.

Terdapat beberapa kes lain yang berkaitan dengan kematian akibat keletihan yang dicatatkan di seluruh dunia, tetapi biasanya kerana mereka sudah mengalami penyakit kronik tertentu. Namun, mati keletihan tidak mustahil berlaku kepada sesiapa pun.

Image result for too tired

Walau bagaimanapun, keletihan yang menyebabkan kematian sebenarnya merupakan fenomena luar biasa.

Berikut adalah fakta perubatannya seperti yang di senaraikan oleh idntimes.com;

Image result for karoshi

1. Kematian akibat keletihan dipanggil karoshi

Karoshi adalah istilah bahasa Jepun yang bermaksud fenomena kematian akibat kerja keletihan. Karoshi berasal dari perkataan “karo” yang bermaksud kerja paksa dan “shi” yang bermaksud kematian. Pelaporan dari BBC, pada tahun 2015, kadar kematian akibat bosan bekerja di Jepun meningkat cukup tinggi kepada 2,310 orang.

Image result for work stres

2. Bekerja terlalu kuat sehingga menyebabkan tekanan

Setiap pekerjaan datang dengan tuntutan untuk menyelesaikan segala-galanya sebelum tarikh akhir (dateline). Belum lagi jika sasaran kerja belum dipenuhi. Keadaan ini dialami oleh hampir semua pekerja. Tubuh letih, minda letih. Inilah yang menyebabkan orang yang bekerja terlalu lama dan kuat hingga mengalami tekanan.

Image result for heart attack

3. Tekanan boleh menyebabkan serangan jantung

Semasa stress, jantung akan bekerja lebih kuat daripada biasa. Bukan itu sahaja, tahap tekanan juga mempengaruhi tekanan darah. Inilah sebabnya mengapa orang yang bekerja terlalu banyak boleh mendapat serangan jantung, terutama bagi mereka yang mempunyai sejarah penyakit jantung.

Image result for micro sleep

4. Keletihan dan penyakit jantung mempunyai hubungan secara tidak langsung

Apabila tahap keletihan dan tekanan bertambah, tubuh melepaskan hormon cortisol dan epinefrin. Kedua-duanya boleh mencetuskan kontraksi ke serangan jantung.

Image result for sick tired

5. Selain itu, kurang rehat juga memburukkan keadaan badan

Kebanyakan orang akan melupakan masa rehat jika dia memberi tumpuan kepada kerja mereka. Tidak merasakan mereka bekerja lewat malam, atau bahkan tidak mendapat cukup tidur. Kurang tidur juga boleh meningkatkan risiko penyakit jantung.

Image result for busy not eat

6. Bekerja hingga lupa makan

Sangat sibuk bekerja, menyebabkan seseorang lupa makan. Tubuh menjadi lemah dan kurang nutrien untuk diedarkan ke seluruh tubuh. Ini boleh memburukkan lagi keadaan badan letih.

Image result for healthy life

Bagaimana untuk mengatasi keletihan di tempat kerja

Terdapat beberapa cara yang boleh anda lakukan untuk mengatasi keletihan di tempat kerja. Pertama, pastikan anda mendapat pemakanan yang cukup, bukan hanya corak makanan. Anda juga perlu mengekalkan corak tidur anda, jangan tidur terlalu lewat. Bersenam juga baik untuk kesihatan. Pada asasnya, mengekalkan keseimbangan dalam hidup anda.

Pekerjaan tidak seharusnya menyakitkan. Tetapi anda mesti ingat untuk tidak memaksa diri untuk bekerja terlalu keras. Ada kalanya anda perlu berhenti dan berehat. Ini akan menjadikan tubuh dan minda anda lebih santai supaya anda sudah bersedia untuk bekerja lebih baik.

Raja Lepak

Read Previous

Penemuan rangka manusia yang menggemparkan dunia

Read Next

Sedap ke? 8 Makanan Pelik Di Dunia (Part 2)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *