Sedap ke? 8 Makanan Pelik Di Dunia (Part 2)

Ok kalau kat bahagian 1 min dah senaraikan 8 makanan pelik di dunia. Untuk bahagian 2 ni ialah sambungan untuk bahagian 1. Jom sama-sama kita semak 8 lagi makanan yang dianggap pelik, tapi ia amat menyelerakan bagi sesetengah masyarakat kat dunia ni.

  • Haggis (Scotland)

Haggis ni merupakan makanan istimewa penduduk di Scotland. Ia merupakan campuran hati, jantung dan paru-paru yang ditumbuk dan dicampur dengan bawang putih, oat dan lemak. Campuran tersebut kemudiannya diadun dengan rempah dan juga garam. Yang uniknya, ia dimasak di dalam perut haiwan seperti kambing, lembu atau babi. Amacam?

  • Sannakji (Korea)

Min dah pernah try makanan ni dan rasa bersalah sangat. Sotong kurita yang masih hidup tu akan dicelup ke dalam kuah sup panas dan dipotong-potong menjadi cebisan kecil lalu dimakan hidup-hidup. Orang kat sana selalunya makan dengan kicap masin. Korang kena makan dengan berhati-hati sebab sotong kurita tu masih hidup dan boleh terkecik kat tekak korang.

  • Jing leed (Thailand)

Min rasa benda ni biasa jer sebab kat sesetengah tempat kat Malaysia terutamanya di bahagian utara pun ada hidangan belalang ni pada musim menuai padi. Tapi bagi sesetengah orang, hidangan belalang ni memang unik dan pelik. Kat Thailand, belalang goreng ni dijadikan makanan ringan seperti keropok. Cara memasaknya adalah dengan menggoreng belalang tersebut dengan garam dan lada. Orang kata rasanya sangat sedap. Dah try ke?

  • Escamol (Mexico)

Turut dikenali sebagai ‘caviar serangga’. Hidangan ni dibuat daripada larva dan telur semut yang diambil segar daripada sarangnya. Escamol ni dianggap sebagai hidangan istimewa dan rasanya seperti keju, mentega dan kekacang. Lemak-lemak gittchewww!

  • Marmot (Amerika Selatan)

Pernah tengok marmot? Bentuknya seakan-akan seperti memerang. Masyarakat di Amerika Selatan menjadikan marmot ni sebagai hidangan istimewa mereka. Biasanya marmot ni akan dihidang dengan cara dibakar. Rasa marmot ni katanya sama seperti arnab. Sedap gak!

  • Boendegi (Korea)

Balik semula ke Korea. Kali ini ialah hidangan ulat sutera yang digoreng atau dikukus. Dikatakan rasanya seperti kayu. Korang pernah ke kunyah kayu? Hahahaha!

  • Shirako (Jepun)

Merupakan sejenis makanan daripada bahagian peranakan haiwan. Shirako ni berupa sperma daripada ikan kod. Biasanya masyarakat kat sana memakan Shirako sama ada secara mentah atau digoreng.

  • Hati cobra (Vietnam)

Caranya memang kejam apabila seekor ulang King Cobra yang masih hidup akan dibelah perutnya untuk diambil hati. Selain hati, darahnya juga diambil. Hati ular tersebut yang masih berdegup akan dimakan bersama darahnya.

Itulah 8 makanan pelik di seluruh dunia yang menjadi hidangan istimewa bagi sesetengah masyarakat. Orang kata lain padang lain belalang. So walau sejijik mana pun makanan tersebut, kita kenalah menghormati budaya diaorang ok.

Raja Lepak

Read Previous

Hati-Hati!!! Penat Melampau Boleh Bawa Maut

Read Next

Berpatutan! 8 Muzium bawah RM6 yang korang kena pergi dekat Melaka

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *