Mula dari bilik sekarang jutawan muda

Berniaga adalah salah satu aktiviti produktif yang bukan saja membantu menjana pendapatan tetapi sebagai karier yang menjamin masa depan jika diusahakan dengan baik sehingga berjaya.

Daripada perniagaan kecil yang berkembang besar, siapa sangka yang seorang lelaki di Britain berjaya menjadi jutawan muda dengan hanya berniaga secara online.

Image result for Ben Ewart,

Seorang lelaki yang memulakan perniagaan eBay di dalam biliknya ketika masih remaja telah mengembangkan syarikat itu menjadi sebuah syarikat dengan perolehan hingga £ 1 juta.

Dia adalah Ben Ewart, 26, yang memulakan perniagaan ketika berusia 19 tahun dari sebuah kedai eBay, kini ia mempunyai keuntungan satu juta pound syarikat dengan lima orang kakitangan dan gudang besar.

Syarikat miliknya, Switch Electronics, salah satu pengedar komponen elektrik yang paling pesat berkembang di UK, menjual pelbagai komponen termasuk sensor, kabel dan sekering.

Image result for Ben Ewart,

Ewart mula melancarkan perniagaan itu tujuh tahun yang lalu apabila dia melihat jurang di pasaran untuk membeli komponen elektrik terus dari pengeluar di China dan menjualnya lebih murah daripada peruncit tempatan, termasuk Maplin.

“Saya berumur 19 tahun ketika saya mula mengimport beberapa barang dari China, dan menjualnya di eBay, saya rasa saya mula dengan sekitar £ 500 di poket saya. Matlamat awal adalah menjadi pemain golf profesional, dan melakukan ini di masa lapang saya,” kata Ewart.

Image result for Ben Ewart,

  “Apabila saya berumur 21 tahun, saya membuka ruang gudang pertama saya di Beverley, dan ia berkembang dari sana.”

Diilhamkan oleh usahawan yang berjaya seperti Richard Branson, Lord Alan Sugar, Elon Musk dan Peter Jones, En. Ewart mula memperluaskan jajaran produknya dengan cepat melepasi gudang pertamanya.

Kini Switch Electronics mempunyai lima pekerja dan menjual barangan kedua-duanya melalui laman web sendiri, di samping Amazon dan eBay.

Image result for Ben Ewart ebay

Syarikat itu juga mempunyai kaunter perdagangan di laman webnya di Hull. Tetapi Encik Ewart mempunyai cita-cita yang jauh lebih besar untuk perniagaan perolehan £ 1 juta, akhirnya berharap untuk menggandakannya kepada £ 10 juta – £ 15 juta.

Dia berkata: “Pada masa akan datang saya mungkin perlu berusaha lebih lagi.” Saya memerlukan lebih banyak ruang, dan kami juga mahu menambah beberapa orang lagi.

Image result for Ben Ewart ebay

Dalam industri ini terdapat beberapa nama yang sangat besar, dan suatu hari saya ingin sampai ke tempat mereka sekarang.

“Kami kini mempunyai perolehan £ 1 juta setahun, tetapi saya mahu terus memajukan perniagaan dengan perolehan pendapatan hingga  £ 10-15 juta perolehan.”

Image result for warehouse

Untuk usahawan lain yang bercita-cita untuk memulakan dan memiliki perniagaan sendiri, Ewart mencadangkan supaya setiap usahawan baru perlu ada keberanian dalam memulakan sesuatu perniagaan.

Betullah kata orang lama, usaha tangga kejayaan. Kalau kita focus pastinya apa yang kita lakukan akan membuahkan hasil. Tidak salah untuk mencuba tetapi pastikan kita lakukan sesuatu itu dengan sepenuh hati. Korang juga boleh berjaya macam Ewart, yang penting ada ilmu dan kesungguhan ok…

Raja Lepak

Read Previous

Suku Asli Indonesia dengan Sihir Paling Kuat

Read Next

Nak kerja gaji besar tak? Ni ada a few opsyen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *