Nak kerja gaji besar tak? Ni ada a few opsyen

Jika korang mencari pekerjaan yang menawarkan gaji tinggi, mungkin korang boleh mempertimbangkan beberapa pekerjaan di bawah.

Sekiranya sesiapa menawarkan kerja selama lima hari dengan gaji sebanyak 5 bilion korang nak tak? Haaaa …. pasti ramai orang akan berebut untuk menerima pekerjaan ini. Tetapi apabila korang mendengar risiko bahawa nyawa adalah taruhannya, adakah korang masih mahu kerja ni?

Image result for job seeker

Sesetengah pekerjaan di bawah ini menawarkan gaji terlalu tinggi tetapi mempunyai risiko tinggi. yang boleh anda pertimbangkan jika anda sedang mencari pekerjaan dan bersedia menerima risiko.

Adakah korang bersedia untuk bekerja di sebuah reaktor nuklear di Jepun? Kerja ini memerlukan pekerja untuk tinggal dan sentiasa berjaga-jaga bagi membaiki reaktor nuklear. 

Image result for nuclear reactor maintainnace

Pekerjaan ini berisiko tinggi kerana ia boleh menyebabkan kecacatan seumur hidup. Jika anda telah diterima sebagai pekerja, anda akan dibayar 100,000 yen sehari, atau sekitar RM3,769 sehari. Maksudnya, dalam satu tahun anda dapat memperoleh RM1.3 juta.

Image result for nuclear reactor maintainnace

Tugas kedua ialah membersihkan lombong. Menurut Perbadanan Penyiaran Australia, terdapat kira-kira 50 dan 60 negara yang masih mempunyai lombong yang terkubur di dalam tanah, yang berpotensi membunuh sesiapa yang melaluinya. 

Image result for old mines

Oleh itu, peluang bekerja di bidang ini masih terbuka luas, terutamanya jika korang mempunyai kemahiran tertentu yang memenuhi syarat untuk pekerjaan pembuang ranjau darat ini. Sebagai seseorang yang mempertaruhkan nyawa mereka, dalam sehari pekerja akan mendapat gaji sebesar RM1,208.

Image result for old mines

Pekerjaan bergaji tinggi seterusnya bekerja di bawah laut. Seperti yang kita tahu, sepanjang masa ini laut masih menjadi misteri. Tetapi bagi mereka yang telah menandatangani kontrak dan bersedia untuk bekerja pada kedalaman ini, mereka mesti bersedia menerima sebarang risiko.

Kerana kerja di bawah air, penggerudian, bangunan, pembaikan, pemeriksaan dan kerja dengan sejumlah peralatan kecil di bawah laut. Ini adalah pekerjaan yang sangat sukar memandangkan jarak penglihatan mata yang rendah, tahap bekalan udara yang sejuk dan terhad. Jadi jangan terkejut, jika gaji mereka juga sangat tinggi. Pendapatan purata: Lebih daripada AS $ 100 ribu atau RM414,120, dipetik dari liputan6.com.

Image result for underwater construction

Inilah pekerjaan yang paling mahal dibayar, penangkap ketam Alaska. Nelayan ketam terbesar ini biasanya dilakukan pada musim sejuk di perairan Alaska. Satu ketam Alaskan bernilai hingga RM604.

Image result for alaska crab fishing jobs

Tidak hairan, jika anda hanya bekerja 5 hari seminggu, nelayan ini dapat memperoleh RM151,098. Wow, bukan? Jangan harap gembira, tugas ini memerlukan setiap penangkap berada di tengah laut yang suhunya berada di bawah 0 darjah Celcius selama lebih dari 24 jam. 

Image result for alaska crab fishing jobs

Untuk itu, sebelum turun dan mencari ketam, para pekerja akan mempunyai pesta perpisahan, kerana mereka tidak tahu sama ada mereka akan berjumpa lagi atau tidak?

Haaa dah baca kan kerja-kerja menarik dengan pendapatan tinggi ini kan, jadi korang??, ada tak yang nak bekerja dengan gaji dan risiko yang setanding. Masih berminat?

Raja Lepak

Read Previous

Mula dari bilik sekarang jutawan muda

Read Next

Hantu Pontianak Cina Jiangshi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *