Wujud ke tak? Yeti dikesan di Himalaya

Daripada dahulu kita dengar pasal Yeti ni kan tapi x pasti ia wujud atau tak. Ada yang kata wujud ada yang kata tidak. 

Bagaimana pun, ramai yang mendakwa pernah berjumpa haiwan unik ini yang dikata hanya melihatnya daripada kejauhan.

Image result for yetti

Ikutkan kisah yang sampai kepada semua, misteri Yeti telah wujud selama ratusan tahun. Ramai orang cuba membuktikannya dengan menjalankan ekspedisi dan beberapa orang mendakwa telah melihatnya.

Yeti atau Manusia Salji yang diliputi bulu tebal seperti beruang. Tidak seperti beruang, Yeti mempunyai dua kaki, dapat berjalan tegak, memiliki wajah yang mirip dengan manusia.

Yeti juga dikatakan sebagai makhluk mitos menyerupai mawas yang dikatakan menghuni kawasan banjaran Himalaya di Nepal dan Tibet

Image result for yetti

Dikatakan bahawa makhluk ini meninggalkan tanda mereka di salji dan tinggal di Himalaya. Walaupun terdapat puluhan ekspedisi di pergunungan jauh di Rusia, China dan Nepal, kehadiran Yeti masih agak sukar dicari.

Disebutkan dari Livescience, Yeti dipercayai mempunyai badan berotot dengan rambut coklat abu-abu atau coklat kemerah-merahan. Beratnya dianggarkan mencapai 91-171 kilogram.

Ketinggiannya agak pendek berbanding Bigfoot North America yang mempunyai ketinggian purata 1.8 meter.

Image result for yeti

Alexander the Great memberitahu dia  melihat Yeti ketika dia menaklukkan Lembah Indus pada tahun 326 SM. Tetapi menurut National Geographic, penduduk tempatan memberitahu dia tidak dapat menangkapnya. Itu kerana Yeti tidak dapat bertahan di dataran rendah.

Pada bulan Mac 1986, Anthony Wooldridge, seorang pendaki di Himalaya, melihat makhluk yang serupa dengan Yeti yang berdiri di salji pada jarak 152 meter dari tempat dia berdiri.

Dia mengambil dua gambar makhluk, yang kemudian dianalisis dan terbukti sahih.

Image result for yeti

Banyak yang menganggap Wooldrige mustahil untuk membuat kesilapan kerana pengalamannya yang lama sebagai pendaki Himalaya.

Penglihatan paling terkini pada 2016. Peminat ski salji berjaya menangkap gambar yang dikatakan serupa dengan Yeti. Haiwan yang pelik dilihat di Pyrenees, Sepanyol.

Sesetengah orang mengesyaki ia beruang, sementara ramai orang menganggapnya sebagai Yeti.

Image result for yeti

Menurut laporan, pengunjung yang menangkap gambar Yeti telah memberitahu resort ski tetapi mereka tidak mengambilnya dengan serius.

“Saya pasti ada sesuatu di luar sana. Saya tahu apa yang saya lihat, “kata pengunjung itu, yang tidak mahu dinamakan.

Sehingga kini misteri Yeti masih akan disiasat oleh saintis dan pendaki profesional.

Image result for yeti

Sungguhlah kalaukat hutan panggil bigfoot, kat salji panggil yeti. Sama macam bigfoot, yeti pun masih tak sahih wujud ke tidak. Kalau iya mestilah sekarang dia keluar kacau penempatan orang ramai sebabnya hutan dan glacier dan berkurangan. Jadi mana dia nak tinggal. hehe

Raja Lepak

Read Previous

Area 51 tempat alien?

Read Next

Sedap ke? 8 Makanan Pelik Di Dunia (Part 1)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *