Serius lah!!!! Minum soda susu paru-paru bersih

Image result for SODA SUSU

Kita tidak akan pernah lari dengan tips mahupun petua-petua yang pelik dan tak masuk akal kan. Macam-macam lah amalan yang katanya dapat membantu memperbaiki kualiti kesihatan tetapi akhirnya disangkal oleh fakta kesihatan.

Ada yang kata minum itu elok, makan ini boleh sihat tetapi hakikatnya sekadar nak buat marketing tak pun main sebat je petua dari online yang tak tahu sahih ke tidak.

Image result for SODA SUSU

Ada satu berita ni lagi lah ntah nak percaya ke tidak. Katanya kalau minum soda campur susu boleh bersihkan paru-paru perpokok. Betul ke?? Macam mengarut, jom min ada translatekan kat korang satu penjelasan pasal benda ni.

Soda adalah salah satu minuman yang cukup mudah dicari dari gerai pinggir jalan ke restoran mewah. Di beberapa negara seluruh dunia, salah satu cara yang paling popular untuk menikmati soda adalah dengan mencampurkannya dengan susu pekat manis. Sesungguhnya faedah susu soda menghilangkan dahaga anda, malah dipercayai baik untuk paru-paru, tetapi belum terbukti secara klinikal.

Image result for SMOKING

Ramai pakar mengatakan bahawa merokok berbahaya kepada paru-paru. Walau bagaimanapun, sesetengah orang menganggap terdapat banyak cara untuk membersihkannya.

Salah satu minuman yang dipercayai mampu membersihkan paru-paru perokok adalah susu soda. Ada orang yang percaya, minuman ini dapat membersihkan organ-organ dari sisa-sisa asap rokok.

Image result for SMOKING

Memetik daripada Liputan6.com fakta ini ditolak oleh pakar paru-paru Agus Dwi Susanto kepada Health

“Sebenarnya ia hanya mitos. Pada dasarnya, saya mahu minum soda, mahu minum apa-apa, jika anda sudah mempunyai rasa sakit atau racun yang memasuki paru-paru, anda tidak boleh membersihkannya, “kata Agus.

Image result for SMOKING

Pengerusi Persatuan Doktor Paru-Paru Indonesia menyatakan yang paling penting adalah menghentikan faktor risiko, iaitu berhenti merokok.

“Dengan berhenti merokok, bahan-bahan yang telah masuk juga berhenti. Tetapi mereka yang masuk memerlukan masa untuk dibebaskan. “

Image result for SMOKING EFFECT

Agus menambah, tidak ada bahan, minuman, atau bahan-bahan yang benar-benar membersihkan paru-paru perokok. Organ boleh sembuh dengan sendirinya, tetapi prosesnya memerlukan masa.

“Beberapa minggu, beberapa tahun, berdasarkan berapa lama anda sudah merokok,” katanya. Keadaan ini bergantung kepada perokok sendiri.

Agus berkata, jika perokok tidak mengalami sakit, kandungan toksik seperti karbon dioksida boleh dibebaskan dalam masa 48 jam. Walaupun untuk nikotin boleh bertahan sehingga seminggu.

Image result for SMOKING EFFECT

“Berhenti secara teori. Kemudian jika kita risiko-risiko pencemaran udara, maka elakkan pencemaran udara. Selain itu tidak ada, “kata doktor yang melakukan amalan di Hospital Umum Persahabatan Pusat, Jakarta.

Makanya janganlah mudah percaya petua-petua mengarut nanti bukan paru-paru yang bersih tapi obesity dah lah minum soda banyak gula, tambah susu pekat lagi uihhh berganda-ganda. Makanya perokok sekalian nak kehidupan lebih sihat makanya berhenti jelah rokok tu. Boleh jimat duit dan lebih sihat . 

Min pun dah berhenti merokok anda bila lagi?

Read Previous

Payung Emas lah untuk awak

Read Next

Fakta Unik Tentang Haiwan Cicak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *