Seram mumia 3,000 tahun keluarkan suara

Kita sering mendengar kisah pelik dari negara luar bukan. Kalau senaraikan ada macam-macam, ada yang mati hidup semula, belum mati kubur dah siap pacak, ada juga yang selamat selepas di tanam hidup-hidup dan macam-macam lagi.

Min ada terbaca dalam satu portal berita ni, kisahnya macam meremang jugak lah. Ceritanya ada mumia berusia 3,000 tahun mengeluarkan suara. Uihhh kalau kita dengar orang mati bersuara dah lari tak cukup tanah. 

Image result for nesyamun mummy

Peristiwa-peristiwa dahsyat terkini ini telah dialami oleh beberapa saintis dari University of London. Mereka, mendakwa telah berjaya mendengar suara seorang mumia berusia 3,000 tahun.

Berdasarkan laporan The New York Times, mumia itu di beri nama Nesyamun. Selama hidupnya, Nesyamun adalah imam Mesir yang suka menyanyi dan mengatakan kata-kata ibadat di Kuil Karnak, Thebes, Mesir.

Image result for nesyamun mummy

Para saintis berjaya mendengar suara mumia dengan bantuan saluran suara 3D yang dibuat sama dengan mulut dan tekak Nesyamun dan diimbas melalui imbasan CT.

“Suara yang keluar kerana larinks hidup semula,” kata saintis David Howard.

Penemuan yang jarang dijumpai oleh Howard dan pasukannya kemudian diterbitkan melalui jurnal saintifik bertajuk Sintesis Suara Vokal dari Mummy 3,000 tahun, Nesyamun ‘True Voice’ dan dimuat naik di laman web Nature.com.

Image result for nesyamun mummy

Ia diketahui, Mumi Nesyamun menerbitkan bunyi “ah” dan “eh” dan dua perkataan iaitu “buruk” dan “katil”.

Apabila Nesyamun mula membuat bunyi, Howard menggunakan pembesar suara yang telah tertanam dengan aliran bunyi 3D.

Kemudian, dia menyambung aliran suara berkenaan ke komputer untuk membentuk gelombang elektronik.

Image result for nesyamun mummy

“Suatu hari, sangat mungkin [Nesyamun] untuk menghasilkan kata-kata lain dan serupa dengan kami [manusia],” katanya.

Bukan itu sahaja, Howard dan pasukannya juga merancang untuk mengubah suai perisian komputer yang digunakan untuk menghantar bunyi dari saluran suara 3D, untuk menganggarkan saiz dan pergerakan lidah dan kedudukan rahang Nesyamun.

Image result for nesyamun mummy

Walau bagaimanapun, beberapa saintis menilai bunyi yang dihasilkan oleh mumia memerlukan kajian yang lebih mendalam.

Piero Cosi, seorang saintis Itali dari Institut Kognitif Sains & Teknologi, berkata bahawa penggunaan aliran bunyi 3D tidak dapat menghasilkan bunyi asal dari mumia.

“Keterangan geometri 3D, tidak boleh membina semula bunyi asli [Nesyamun],” tegasnya.

Image result for nesyamun mummy

Kalau ikutkan logik ke suara tu datang dari mumia tu? Min pun tengah brain sebenarnya macam tak logic tapi itulah namanya pandangan sains, mereka percaya yang suara itu datang daripada mumia tu. Uihhh beraninya nasi blah mumia tu keluarkan suara je, kalau kentut macam mana. Lagi seram kalau bangun dan siap boleh berlari. Matilahnak…  Apa-apa pun nasiblah kat Malaysia taka da mumia kalau tidak mungkin kubur mumia ada orkestra semua keluarkan suara… hehehehe

Raja Lepak

Read Previous

5 tempat air terjun terbest kat Malaysia

Read Next

Ajaib sembuh corona dengan minum air 25 liter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *