Nak sara anak sakit gila, nenek 85 tahun masih kerja di laut

Kredit: Liputan6

Cinta seorang ibu itu tidak pernah putus, kasihnya sehingga ke syurga. Kerana dialah yang melahirkan, membesarkan, membelai dan menitip peransang. Meskipun sejak kecil hingga besar seorang ibu tidak pernah behenti untuk memastikan anak mereka mendapatkan yang terbaik untuk kehidupan mereka.

Ibu adalah seseorang yang paling berharga dalam kehidupan kanak-kanak. Dia sentiasa mengutamakan anak-anaknya dan tidak mementingkan diri sendiri. Ibu sanggup melakukan sesuatu yang sukar hanya untuk memastikan anaknya mendapat yang terbaik.

Malah seorang ibu masih akan memikirkan anaknya, walaupun dia sakit. Bagi seorang ibu, kebahagiaan anak juga kebahagiaannya. Min ada baca kisah seorang ibu hebat iaitu seorang wanita tua dari Vietnam.

Untuk membiayai anaknya yang sakit gangguan jiwa
Kredit: Liputan6

Pada usia 85 tahun, dia masih berjuang untuk mencari nafkah untuk menyara dirinya dan anaknya. Wanita warga emas itu sanggup menghabiskan berjam-jam untuk mencari hasil laut.

Dia berenang mencari hasil laut untuk dijual supaya dia boleh mendapatkan wang. Dia mengumpul kerang dan ikan atau haiwan laut lain yang boleh ditangkap. Kemudian dijual di pasaran dan penduduk kampung terdekat.

Penduduk yang melihat perjuangan ibu sering menyokongnya dengan membeli jualannya.

Bukan sahaja untuk membuat hidup untuk perbelanjaan hidup, dia melakukannya untuk memenuhi keperluan anak angkatnya yang menderita penyakit mental. Wanita tua itu sangat gemar anak angkatnya dan sanggup melakukan kerja berat untuk wanita usianya.

Image result for Grandmother 85 years old swim at sea for living vitenam

Dilaporkan oleh dalam beberapa portal, wang dari penjualan yang dikumpulkannya, digunakan untuk membeli makanan dan ubat untuk anak perempuannya berusia 61 tahun. Tetapi jika tangkapan tidak dijual, ia akan memasaknya untuk makan malam.

Pada usia yang tidak lagi muda, dia terus berjuang dan menjalankan tugas berat setiap hari. Walaupun terdedah kepada air laut untuk sekian lama membuat kedutan kulitnya menjadi kering, gatal, dan bersisik dia terus berusaha untuk menyara hidup demi anak perempuan tercintanya.

Image result for Grandmother 85 years old swim at sea for living vitenam

Penduduk kampung bimbang melihat wanita itu menderita di dalam air. Penduduk tempatan berharap wanita tua ini mencari sumber kehidupan yang lebih sesuai untuk diri sendiri dan anak perempuannya.

Perjuangan yang dilakukan oleh wanita itu adalah bukti betapa banyak cinta dan khidmat untuk seorang ibu untuk anaknya. Oleh itu, tidak hairan kenapa seorang ibu itu amat mulia di sisi semua agama.

Min baca cerita ni teringat kat ibu di kampung, sebak rasa. Korang yang masih ada ibu dan bapa hargailah mereka ok.

Raja Lepak

Read Previous

Kejadian aneh di dunia yang tiada penjelasan

Read Next

Kedengaran aneh? Nah 10 nama tempat pelik kat Malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *