Kejadian aneh di dunia yang tiada penjelasan

Dalam kehidupan seharian sudah pasti manusia tidak dapat dipisahkan daripada misteri. Sama ada menyedarinya tau tidak, ada perkara-perkara aneh yang berlaku, yang kadangkala kita tidak dapat dijelaskan dengan logik akal.

Seperti fenomena semula jadi kepada peristiwa-peristiwa misteri lain yang tidak dapat diketahui apa puncanya ia terjadi..

Image result for natural disasters

Punca peristiwa yang aneh itu disamakan dengan susunan jigsaw puzzle yang kita mesti susun untuk mengetahui apa sebabnya.

Bahkan kehebatan dan misteri boleh tersebar di seluruh dunia dan menjadi viral sekelip mata. Tidak hairanlah terdapat banyak perkara aneh yang berlaku di kawasan yang berkaitan dengan benda mistik, misteri atau tanda kemarahan Tuhan.

Kali ini min akan kongsi dengan korang beberapa kisah pelik dan misteri yang berlaku di dunia.

1. Serangan Tarantula

A picture containing animal, spider, invertebrate, arthropod

Description automatically generated

Kemeriahan sambutan perayaan tidak selalunya berakhir dengan keseronokan. Salah satunya adalah seperti yang dialami oleh rakyat India pada tahun 2012.

Pada masa itu penganut agama Hindu India baru saja menyelesaikan festival budaya Sadiya. Dan tiba-tiba sekumpulan tarantula muncul dan menyerang mereka.

Beberapa hari selepas perayaan itu, ada seorang lelaki bernama Purnakanta Buragohain dan seorang budak lelaki yang tidak bernama yang mati akibat gigitan haiwan beracun itu.

Image result for tarantula attack india

Penduduk tempatan yang menjadi mangsa menghabiskan satu hari di hospital yang mengadu kesakitan melampau dan mual selepas disengat tarantula. Walaupun sudah beberapa minggu, jari mereka masih bengkak dan tidak berkurang.

Penduduk setempat berkata, perkara paling mengerikan adalah apabila mereka melihat kawanan tarantula melompat dan menyerang penduduk secara agresif.

Satu pasukan pakar turun padang ke bandar dan mula mengenal pasti spesies haiwan berkenaan. Sehingga akhirnya mereka bersetuju bahawa haiwan itu adalah tarantula.

Satu lagi perkara yang dapat mereka simpulkan ialah jenis tatantula ini tidak ditemui di India tetapi di Australia.

2. Sungai Hilang

Image result for lost river canada

Satu pasukan ahli geologi dari University of Washington Tacoma membuat penemuan aneh ketika melakukan ekspedisi lapangan ke sungai di Distrik Yukon, Kanada.

Apabila mereka tiba, mereka kelihatan terkejut kerana mereka tidak menemui Sungai Slims. Walaupun sungai itu dikenali dengan air yang mengalir pantas. Bukan itu sahaja, jumlah air juga diketahui tinggi.

Image result for lost river canada

Suspek mereka, ini disebabkan oleh perubahan iklim yang berlaku di rantau ini. Suhu global yang semakin meningkat dan pencairan glasier adalah salah satu sebab utama.

Walaupun begitu, fenomena semulajadi ini jarang sekali didengar. Pakar-pakar juga mengesyaki bahawa jika ini berterusan dan penyebabnya tidak dikenalpasti, akan ada gempa susulan seperti tanah runtuh.

3. Serangan Tikus Serak

Image result for rat attack india

Wilayah India timur bernama Mizoram secara tiba-tiba menjadi laut tikus. Anehnya, kejadian itu berlaku sekali setiap 48 tahun.

Kawasan yang bersempadan dengan Bangladesh dan Myanmar, diserang oleh berjuta-juta tikus yang tiba-tiba muncul dalam kumpulan dan memakan semua yang ada di hadapan mereka.

Tuaian rakyat telah hilang, tidak ada yang tersisa. Pakar-pakar juga belum tahu apa pun punca semua keanehan ini.

Image result for rat attack india

Sehingga akhirnya satu fakta dikeluarkan. Alasan di sebalik kedatangan tikus itu berasal dari hutan buluh dengan luas 25 ribu kilometer persegi. Buluh dari hutan ini sering digunakan oleh penduduk untuk bahan binaan rumah.

Setiap 48 tahun, pokok buluh menghasilkan buah dari batang tunggal. Buahnya ternyata sangat disukai oleh tikus ini. Dengan peningkatan jumlah makanan, populasi tikus semakin meningkat.

Oleh itu, pencerobohan tikus akan tersebar ke kawasan kediaman jika bekalan makanannya habis.

4. Laut Biru

Image result for blue ocean tasmania

Sesuatu yang pelik dilihat di sebuah pantai di Tasmania. Selepas matahari terbenam dan malam gelap suasana, terdapat cahaya biru yang muncul di dasar laut.

Sinarannya kelihatan menyerupai aurora di langit utara. Walau bagaimanapun, cahaya itu didominasi oleh cahaya biru. Selepas penyiasatan, terdapat berbilion-bilion alga biru.

Image result for blue ocean tasmania

Pada waktu malam, tumbuhan ini akan memancarkan cahaya biru apabila mendapat cahaya terang.

Cahaya biru pertama kali dilihat pada tahun 1994. Ramai orang ingin tahu tentang cahaya bawah air ini, jadi ada pelancong yang datang.

Raja Lepak

Read Previous

Beruk pandu bas? Pemandu bas digantung kerja kerana tindakan bodoh.

Read Next

Nak sara anak sakit gila, nenek 85 tahun masih kerja di laut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *