Superb!!! Lokasi makanan Onzz di Yogyakarta

Siapakah yang tidak terkesima dengan pesona Yogyakarta? Bandar-bandar yang mengekalkan kebudayaan Jawa di tengah-tengah dunia moden sentiasa mempunyai tempat yang istimewa di hati para pelancong. Bagi mereka yang telah melawat Bandar Sultan, pastinya anda ingin mahu kembali untuk melawat lagi.

Image result for Yogyakarta

Menyadari potensinya, Yogyakarta semakin mengagumkan dengan terus meningkatkan jumlah tempat pelancongan. Tidak hanya itu, tarikan semula jadi dan budaya, Yogyakarta juga menarik perhatian dengan masakannya.

Jadi jangan ketinggalan tempat yang bagus untuk makan di bandar istimewa ini, berikut adalah lokasi makan paling onz di Yogyakarta yang akan membuat korang ingin kembali dan lagi ke kota ini:

1. Angkringan Lik Man

Image result for Angkringan Lik Man
Kredit: Tripadvisor

Angkringan bukan istilah asing di bandar ini. Angkringan bukan hanya tempat masakan murah untuk rakyat, tetapi juga budaya. Di angkringan, orang boleh berkumpul dan bercakap tentang apa saja, dari bola sepak hingga berita politik terpanas. Anda boleh dengan mudah mencari Angkringan di Yogyakarta, tetapi ada satu angringan khusus iaitu Angkringan Lik Man.

Apa yang istimewa tentang Angkringan Lik Man? Angkringan Lik Man adalah angkringan pertama di Yogyakarta sejak tahun 1969. Menu yang disajikan adalah sama seperti angkringan secara umum seperti kucing sego (beras), telur puyuh dan pelbagai makanan goreng. Tetapi ada satu hidangan yang berbeza, iaitu Kopi Joss.

Image result for Angkringan Lik Man
Kredit: IDN Times

Joss Coffee adalah menu utama di tempat pelancongan kuliner ini. Cara menghidangkan kopi ini sangat unik kerana kopi akan dicampur dengan arang yang masih terbakar merah. Bunyi ‘jooossss’ menyebabkannya dipanggil Kopi Joss. Kopi Joss mempunyai rasa unik dan tersendiri yang tiada kopi lain. Yang berkata, arang yang dicelup dalam kopi akan meneutralkan kafein supaya kopi ini selamat untuk pencernaan anda.

2. Gudeg Pawon

Image result for Gudeg Pawon
Kredit: Visiting Jogja

Bercakap mengenai kuliner Yogyakarta, itu tidak lengkap jika anda tidak menyebutkan gudeg. Gudeg telah menjadi masakan yang harus dicoba jika anda mengunjungi Yogyakarta. Masakan yang terbuat dari isi nangka muda biasanya terdapat di tempat makanan di seluruh Yogyakarta. Jika anda ingin makan gudeg di tempat yang berbeza, datanglah ke Gudeg Pawon.

Gudeg Pawon merupakan salah satu tarikan masakan istimewa di Yogyakarta. Tempat makan ini, yang ditubuhkan pada tahun 1958, menyajikan pelanggan makanan terus dari dapur atau tawon di Jawa. Walaupun tempat ini mudah, keseronokan gudeg di sini tidak boleh dipandang rendah.

Image result for Gudeg Pawon
Kredit: Wisata Harian Jogja

Gudeg Pawon boleh menjadi pilihan yang tepat bagi anda yang suka melakukan lawatan kuliner pada waktu malam. Menikmati nasi ayam ditambah ayam dan segelas teh manis hangat akan menjadi hidangan istimewa di Yogyakarta pada waktu malam.

3. Nasi Goreng Beringharjo 

Image result for Nasi Goreng Beringharjo
Kredit: Good Indonesian Food

Anda dapat mencari nasi goreng dengan mudah di mana saja, tetapi tidak ada salahnya untuk merasakan nasi goreng khas ini di Yogyakarta. Lawatan kuliner ini telah ditubuhkan sejak tahun 1960 dan sehingga sekarang, rasa nasi goreng tidak berubah kerana masih menggunakan resipi lama yang masih terjaga.

Image result for Nasi Goreng Beringharjo
Kredit: TripAdvisor

Di sini, anda boleh memesan nasi goreng ayam atau nasi goreng daging. Walaupun terdapat banyak pembeli, anda tidak perlu menunggu lama agar pesanan anda siap. Ini kerana nasi goreng telah dimasak dalam kuantiti yang besar, tetapi masih disajikan dengan hangat dan lazat. Selain nasi goreng, menu lain yang boleh anda coba adalah bihun goreng dan mi goreng.

Di samping itu, bahagian yang disediakan juga agak berbeza. Jika anda tidak berpuas hati dengan makan satu bahagian nasi goreng, anda boleh memesan sebahagian daripada 1.5 atau 2 saiz yang dihidangkan dalam satu sajian.

4. Sate Klathak Pak Pong

Image result for Sate Klathak Pak Pong
Kredit: Jogja Car Driver

Tempat pelancongan masakan ini sesuai untuk anda peminat kambing sate. Sate Klathak Pak Pong adalah sate khas yang anda tidak akan dapati di tempat lain. Satay ini mempunyai rasa tersendiri dan lazat. Ini diperolehi daripada perasa sederhana yang digunakannya. Klathak Satay hanya menggunakan garam, lada dan sos kicap. Ini adalah tiga bahan minimal yang menjadikan sate mempunyai rasa tersendiri.

Image result for Sate Klathak Pak Pong

Selain perasa, alat memasak juga berbeza. Jika daging biasanya dibakar dengan menggunakan buluh buluh, Pak Pong menggunakan bar basikal. Dikatakan bahawa penggunaan bar besi mampu membuat daging masak secara merata. Di samping itu, ini juga terbukti mesra alam kerana bar besi boleh digunakan berkali-kali, tidak seperti lidi buluh yang hanya digunakan sekali setiap kali memasak.

5. Rumah Raminten

Image result for Rumah Raminten
Kredit: AllIndonesianTourism

Tempat-tempat menarik masakan Yogyakarta adalah bukti bahawa menu tradisional boleh disajikan dengan cara yang elegan dan berkelas. Rumah Raminten adalah restoran yang menyajikan menu tradisional Yogyakarta seperti bola tauhu, serai, cunduk, brongkos, sate dibungkus dan nasicat.

Senibina restoran ini luar biasa. Anda dapat menemui kereta kuda di luar restoran, sementara di dalamnya anda dapat melihat sebuah ruangan dengan seni bina Jawa dengan aroma kemenyan tersendiri. Seolah-olah tidak lengkap, anda akan makan disertai dengan muzik Jawa yang terus terapung di restoran ini.

Image result for Rumah Raminten
Kredit: TripAdvisor

Selain seni bina dan menu, para pelayan di sini juga mengenakan gaun khas Jawa. Di atas meja, terdapat satu blok yang digunakan untuk memanggil pelayan jika anda memerlukan sesuatu.

So guys, macam mana kalau ada lokasi makan menarik kat Yogyakarta yang pernah korang pergi bolehlah share komen di bawah.. nanti kita reviu sama-sama.

Raja Lepak

Read Previous

Jom kenali individu pada logo jenama popular

Read Next

SERAM!! Lokasi ini paling berhantu di Bangkok

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *