SERAM!! Lokasi ini paling berhantu di Bangkok

Kepercayaan pada hantu dalam budaya Thailand sememangnya sangat popular dan berkekalan. Dalam sejarah Thailand, kepercayaan Buddha bahkan bercampur dengan legenda tentang roh atau hantu dari cerita rakyat tempatan.

Image result for horror bangkok

Perkaitan Thailand dengan hantu juga menjadikan Thailand salah satu destinasi pelancongan bagi mereka yang suka perkara yang berbau seram. Satu destinasi di Thailand yang terkenal dengan tempatnya yang dikatakan berhantu ialah Bangkok. Ternyata sebagai tambahan kepada tempat-tempat yang indah dan unik, Bangkok juga mempunyai lokasi seram untuk para pemburu hantu. Di sini terdapat beberapa lokasi di Bangkok yang dikatakan berhantu.

1. Ghost Tower

Image result for Ghost Tower

Sathorn adalah salah satu bangunan yang terjejas oleh krisis kewangan. Apabila masalah ekonomi berakhir, banyak bangunan sudah siap, kecuali untuk satu menara ini.

Seni bina dan pengasasnya pernah merencana menjadikan Sathorn sebagai bangunan paling indah di Bangkok. Dalam brosur komersial yang pernah disebutkan, Sathorn akan menjadi tempat terbaik untuk melihat seluruh kota Bangkok. Tetapi ia tidak pernah berlaku.

Image result for haunted Ghost Tower

Melebihi belasan tahun di bumi, Sathorn telah terikat dengan akar pokok yang tumbuh di balkoni, ini adalah lokasi yang dikatakan didiami oleh hantu. Ada yang memanggilnya Menara Hantu atau “Menara Hantu”. Masa lalu yang gelap membuat Sathorn menarik perhatian pelancong, mereka ingin melihat bangunan yang perlahan-lahan memakan masa, sambil menguji keberanian.

Dikatakan bahawa bangunan ini terletak di sebuah kuburan lama. Tambahan pula, pada tahun 2014 mayat seorang pelancong Sweden dijumpai tergantung di bangunan ini. Apabila ditemui, keadaannya sudah mereput dan membusuk kerana sudah terbiar selama berminggu-minggu.

2. Kuil Mae Nak

Image result for Mae Nak temple

Kuil Mae Nak di tebing Sungai Prakanong, Bangkok, bukan sahaja destinasi keagamaan di Thailand. Candi ini mempunyai legenda tragis, mengenai kisah cinta antara manusia dan roh.

Legenda ini bermula semasa pemerintahan Raja Mongkut (1851-1868). Terdapat seorang wanita bernama Nak yang berkahwin dengan lelaki kacak yang bernama Mak. Pada suatu hari, Mak terpaksa meninggalkan isteri hamil untuk memenuhi tugas ketenteraan.

Image result for mae nak

Tragisnya, Nak mati selepas bersalin. Tidak lama kemudian, anak sulungnya mengikuti ibunya ke dunia abadi. Tetapi kerana cintanya kepada suaminya, semangat Nak telah meninggalkan dunia rohnya.

Berita mengenai kematian Nak tidak diketahui suaminya, maka apabila Mak kembali dari perkhidmatan ketenteraan, Mak terus hidup dengan isterinya yang telah menjadi hantu biasa.

Pada akhirnya, suami mengetahui bahawa Nak adalah hantu dan bertanya kepada penduduk kampung tentang kebenaran cerita itu. Semangat Nak mengganas di seluruh kampung sehingga akhirnya di ditewaskan oleh seorang dukun.

Image result for mae nak

Tulang dahi Nak dipotong dan dimasukkan ke dalam botol. Sejak itu, sebuah kuil telah dibina di rumah Nak yang dipanggil Mae (ibu) Nak. Sekarang kuil ini adalah salah satu tarikan pelancong di Bangkok yang agak unik.

Uniknya, televisyen di dalam kuil itu mesti sentiasa ada. Menurut penduduk setempat, TV ini adalah hiburan untuk Nak supaya dia tidak kesepian. Mengetahui legenda, banyak pelancong yang datang untuk meminta berkat. Kebanyakan mereka membawa bunga, kosmetik, mainan, lampin dan susu bayi sesuai dengan ibu dan anaknya.

3. Muzium Forensik

Image result for bangkok forensik muzeum

Muzium Forensik terletak di tingkat 2 Bangunan Adulaydejvigrom, Hospital Siriraj, 2 Phrannok Road, Bangkok. Tempat pelancongan di Bangkok ini ada di hospital dan sebenarnya terdapat enam buah muzium. Tetapi hanya tiga yang dibuka, iaitu Muzium Forensik, Muzium Anatomi dan Muzium Patologi. Walaupun demikian, pelancong mengenalnya sebagai Muzium Forensik.

Bahagian yang boleh dikatakan menakutkan ialah Muzium Patologi. Di sini pelbagai gangguan genetik bayi, yang mana bayi itu benar, sudah mati dan dipelihara. Patologi itu sendiri adalah cabang perubatan yang berkaitan dengan ciri-ciri dan perkembangan penyakit melalui analisis perubahan fungsi atau keadaan bahagian-bahagian badan.

Image result for bangkok forensik muzeum

Di situlah terdapat keadaan bagi bayi yang mengalami kesakitan semasa bersalin, bayi yang dilahirkan dengan ketidakupayaan, atau bayi yang mempunyai dua kepala dalam satu badan. Terdapat juga bayi yang dilahirkan dengan keadaan badan yang melekit dan mempunyai kepala yang bujur atau tidak sempurna.

Begitu banyak bayi dan kanak-kanak di sini, terdapat banyak semangat anak-anak yang sering dilihat oleh penduduk setempat. Malah di beberapa sudut muzium, kita dapat menemui gula-gula yang ditinggalkan oleh beberapa pengunjung untuk “persembahan” roh anak-anak.

Seram jugak Thailand ni malah, sejarah lokasi seram dia pun berbeza dengan tempat lain. Jadi korang kalau nak cabar keberanian bolehlah cuba ke lokasi-loaksi ni. Try tengok.

Raja Lepak

Read Previous

Superb!!! Lokasi makanan Onzz di Yogyakarta

Read Next

Berhenti cakap 12 Nasihat Yang Dibenci penghidap kemurungan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *