Pokok-pokok tumpangan makhluk ghaib

Bercakap tentang perkara-perkara yang tidak dapat dilihat (ghaib) merupakan kebiasaan dalam masyarakat terutama tentang cerita hantu. Sama ada betul atau palsu kisah hantu sentiasa menarik perhatian orang lain untuk mendengarnya.

Image result for kuntilanak pohon"

Mengikut kepercayaan yang telah tersebar dalam kalangan masyarakat, rumah kosong yang tidak didiami atau lama ditinggalkan, akan menjadi tempat tinggal atau sarang roh atau syaitan. Terdapat khabar angin lain pula yang beredar bahawa terdapat pokok-pokok tertentu yang menjadi tempat tumpangan hantu dan makhluk ghaib.

Lebih kurang kira apa jenis pokok itu? Berikut adalah pelbagai pokok yang dipercayai mempunyai banyak makhluk halus;

1. Pokok Pisang

Image result for pohon pisang berhantu"

Pokok pisang adalah salah satu tumbuhan yang dipercayai menjadi tempat kediaman untuk roh, terutama pohon pisang berkerumun. Dikatakan bahawa ramai orang sering melihat rupa semangat yang menakutkan atau wanita yang berpakaian putih di belakang pokok pisang tebal. Pokok pisang ini telah menjadi salah satu pokok yang kita dapati dengan mudah di persekitaran sekitar atau di rumah rumah. Siapa yang fikir, pokok yang mempunyai buah yang rasanya manis ternyata menjadi kediaman kegemaran hantu.

2. Pokok Banyan/ Beringin

Image result for pohon beringin"

Pokok Banyan adalah salah satu pokok yang selalu dikenali sebagai tempat kediaman untuk roh. Pokok banyan ini dipercayai tempat kediaman untuk genderuwo terutama pokok beringin yang sudah tua dan mempunyai janggut atau menggantung akar. Pokok banyan ini sering ditemui di pinggir jalan dan sememangnya kagum mempunyai aura dan bentuk menyeramkan.

3. Pokok Nangka

Image result for jackfruit tree"

Sesetengah orang percaya bahawa nangka adalah tempat kegemaran untuk hidup untuk roh Pontianak. Di mana kita tahu Pontianak ini adalah hantu wanita yang mempunyai rambut panjang.

4. Pokok Buluh

Image result for bamboo tree"

Selain pokok nangka, ternyata pontianak juga suka tinggal di pohon buluh. Pokok ini bahkan menakutkan jika ia berhampiran kawasan perkuburan atau tempat suci. Pokok buluh ini biasanya tumbuh dalam kelompok dan sangat berdaun sehingga tidak menghairankan hantu benar-benar menyukainya.

 5. Pokok Sukun

C:\Users\Nazreen\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\5FA919C2.tmp

Pokok sukun mempunyai buah yang lazat, pokok ini juga merupakan tempat untuk hantu seperti Pocong. Di samping itu, pokok ini juga sangat popular dengan jin untuk berhenti di sana.

6. Pokok Bacang

Image result for Pokok Bacang"

Pokok Bacang adalah salah satu pokok yang dipercayai menjadi tempat untuk makhluk ghaib, pohon Bacang ini biasanya digunakan sebagai taman permainan oleh toyol. Bacang merupakan buah yang hampir sama dengan buah mangga tetapi bentuk buah lebih bulat dan mempunyai lebih banyak serat.

7. Pokok Asam Jawa

Image result for . Pokok Asam Jawa"

Apabila tempat berteduh siang hari di bawah naungan pohon asam adalah sangat menenangkan. Tetapi pada waktu malam, pokok-pokok yang mempunyai daun tebal dengan bentuk yang luas akan dielakkan oleh masyarakat kerana pada waktu malam, pokok asam kelihatan menakutkan. Pohon asam ini dikatakan sebagai tempat kegemaran bagi gombel, pontianak dan genderuwo. 

8. Pokok Ciku

Image result for Pokok Sawo Manila"

Pokok Ciku adalah salah satu pokok yang dipercayai dihuni oleh banyak makhluk ghaib. Pokok ini dikatakan sebagai rumah pontianak dan genderuwo. Pada waktu malam ramai orang mengelakkan pokok ini kerana sering terdapat penampakan di sekitar pokok ciku.

9. Pokok Kapok Randu

Image result for Pokok Kapok Randu"

Pokok Kapok Randu adalah salah satu pokok yang dipercayai oleh banyak semangatnya, pokok ini menjadi tempat kegemaran untuk pontianak. Pokok ini masih sering dijumpai berhampiran kampung dan sawah. Pokok ini dipanggil pokok kapok kerana buahnya sering digunakan oleh masyarakat untuk membuat bantal atau tilam.

10. Pokok Ara

Image result for Pokok Ara"

Pokok ara menghasilkan buah ara yang berwarna hijau, merah jambu dan ungu apabila masak. Pohon ara itu teduh seperti pohon banyan. Pokok ara lama biasanya memberikan kesan yang sangat menyeramkan sehingga tidak menghairankan pokok ini sesuai untuk menjadi tempat kediaman untuk makhluk ghaib.

11. Pokok Limus

Image result for Pokok Limus"

Pokok Limus adalah salah satu pokok yang juga merupakan pokok yang sering berkait dengan makhluk halus. Pokoknya boleh dikatakan sama dengan buah mangga, tetapi bentuk buahnya lebih bulat, lebih banyak serat dan buahnya diketahui sangat harum. Pokok ini dikatakan sangat disukai oleh semangat seperti toyol.

12. Pokok Saga

C:\Users\Nazreen\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\1A12FB5A.tmp

Pokok Saga mempunyai buah yang menyerupai pisang dengan biji merah kecil, pokok ini mudah dijumpai di pantai. Pohon ini tidak boleh ditebang jika anda tidak mahu mengalami pengalaman mistik. Tetapi jika anda mahu merasakannya, sila potong pokok ini.

Ok  korang jadinya pokok-pokok inilah yang sinonim dengan makhluk ghaib berdasarkan kepercayaan masyarakat. Jadinya kalau ke mana-mana jumpa pokok ini hati-hati lah yer.

Raja Lepak

Read Previous

Tolong laaa buaya sangkut kat lubang tayar motor

Read Next

Lelaki Hulk mahu cari jodoh

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *