Ini cara kalau nak uruskan ular masuk rumah pasca banjir

Image result for flood and snake

Biasanya musim banjir ni banyak perkara yang kita perlu berjaga-jaga terutamanya semasa ia berlaku dan selepas ia tamat. Bagaimanapun mungkin ini jarang berlaku tapi pernah terjadi pada sesetengah orang akan jumpa benda pelik-pelik yang tersadai dalam rumah ekoran dibawa arus air (kalau rumah tu tenggelam lah). Paling biasa adalah ular yang tersadai dalam rumah.

Image result for flood and snake

Ular menjadi salah satu daripada haiwan yang menjadi mangsa hanyut jika berlaku banjir besar. Arus kuat, salah satu daripadanya, menjadikannya dibawa air banjir memasuki kawasan kediaman penduduk. Terutama jika sebelum banjir terdapat penampakan ular di beberapa kawasan.

Jika anda bertemu dengan ular, anda dinasihatkan agar tidak panik. Sudah tentu apa yang dapat dilakukan adalah menghubungi pasukan penyelamat atau tukang tangkap ular. Apabila mereka belum tiba atau sukar untuk dihubungi, terdapat beberapa langkah menyelamat yang boleh anda ambil.

Image result for snake

1. Jangan memegang ular dengan sembarangan

Jika anda tidak mahu dilatih dalam menangani ular atau tidak mengetahui tentang ular, jangan hanya memegang ular. Kerana ia boleh menjadi ular beracun dan berbahaya. Ular yang dihanyutkan oleh arus banjir juga boleh menjadi stres dan mereka juga kelaparan. Jadi, tahap agresif mereka lebih tinggi untuk bertahan hidup.

2. Pastikan kawasan rumah terpencil dan selamat untuk kanak-kanak. Jangan pergi ke rumah lagi

3. Tutup pintu untuk mengelakkan ular daripada meninggalkan

Image result for snake

4. Adakah penyediaan pengendalian

Anda boleh melakukan penyelamatan awal sebelum pasukan penyelamat ular datang. Sediakan bantuan seperti bantuan, tongkat, penyapu, sampah, baldi untuk pemindahan ular.

Cara mengendalikan ular tanpa dibunuh adalah:

– Gunakan kasut dan lampu suluh

– Jauhkan ular dengan penyapu atau buluh

– Tabur dengan belerang

– Letakkan dalam baldi tertutup atau beg beras

– mengikat baldi atau beg dengan selamat.

Image result for catch snake
Kredit: The Star

5. Kenal pasti dan dapatkan tutorial pengendalian ular kecemasan sebelum pasukan penyelamat ular tiba.

6. Sekiranya ular itu akan dibebaskan semula, pastikan ular itu tidak berada dalam beg terikat atau bekas yang masih tertutup.

Image result for catch snake

So  macam mana dengan tips-tips ni? So kalau korang berdepan masalah ini terutama berkait dengan ular jangan panik dan cuba kendalikan dengan tenang. Kalau anda fobia dengan ular dapatkan bantuan orang yang mahir atau lebih berani. 

Sebaiknya elakkan daripada berlaku perkara yang tidak diiringi. Satu lagi tengok betul-betul ular apa yang masuk ke dalam rumah anda. Kalau ular berbisa biar urusan menagkap diberikan kepada ahli penyelamat.

Raja Lepak

Read Previous

Apo!!! Prank patah kaki semata-mata nak tukar ke kelas perniagaan

Read Next

Pelancong Terkejut Nampak Gajah Masuk Hotel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *