Babi laut ke tu? Makhluk Pelik dijumpai tepi laut

Image result for Tunicate Folly Beach di South Carolina

Kalau berjalan-jalan kat pantai pernah jumpa benda yang pelik-pelik tak? Haaa ini ada satu berita yang viral kat Amerika Syarikat. Katanya ada makhluk pelik dijumpai di tepi laut dan disangka sebagai Babi Laut. Ia kelihatan seperti otak, dan sukar untuk dikenal pasti apakah sebenarnya binatang berkenaan.

Kemunculan makhluk ini dikongsi di Facebook oleh Alexander Ilg dari Charleston. Memetik media NewsObserver.com, makhluk misteri itu dibawa arus ke Folly Beach di South Carolina.

“Adakah sesiapa tahu apa ini?” Dia bertanya menerusi muat naik dilaman sosial.

Image result for Tunicate Folly Beach di South Carolina

Bentuknya yang tidak biasa kepada kebanyakan orang pasti akan meraih pelbagai komen. Ada yang memanggilnya ‘alien laut’ ‘ bahkan ‘jerung muram’.

“Ia kelihatan seperti bahagian badan yang pecah,” kata Ron Afflebach dalam tekaannya.

“Ia adalah otak (seekor) tiger shark,” kata satu lagi akaun di bawah nama Mitch Chisholsm Sr., menambah tuduhan itu.

Makhluk laut ditemui hanyut ke pantai di Amerika Syarikat. Ia kelihatan seperti otak, tetapi ada yang mengatakan ia “Babi Laut”.

Image result for Tunicate america

Belum diketahui identiti sebenar makhluk itu. Tetapi juga disebutkan bahawa perbincangan dalam laman social itu bersambung dengan seseorang yang dikatakan makhluk itu dengan nama ‘tunicate / tunicata’, yang digelar ‘daging babi laut’. Jadi adakah ia Babi laut?

“Mereka biasa hanyut apabila suhu air menjadi sejuk, saya mula melihatnya di Pulau Sullivan pada musim sejuk. Saya mula-mula fikir ia adalah ubur-ubur yang diunyah sebahagian oleh kura-kura atau sejenis karang laut aneh,” kata Destiny Hetz menjelaskan tentang ‘ Babi Laut ‘.

Related image

Dikatakan bahawa November lalu makhluk-makhluk laut telah dibawa ke pantai Hilton Head, Carolina Selatan. Pada masa itu, laman web pelancongan HiltonHead.com menganggap bahawa ini berkaitan dengan ribut sebelum ini.

HiltonHead.com juga menyebut bahawa tunicate memperoleh nama samarannya sebagai ‘babi laut’ kerana kesamaannya dengan bentuk daging babi yang dimasinkan, yang kebanyakannya dibuat daripada fatback (lemak keras antara bahagian belakang kulit dan daging babi). ‘Babi laut’ dikatakan mempunyai kecenderungan untuk melayang ke pantai selepas badai.

Tunicate / tunicata sendiri juga dirujuk sebagai Urochordata. Makhluk-makhluk ini biasanya hidup dengan melekat dengan senyap ke batu-batu di dasar lautan di seluruh dunia. Sesetengah orang hidup sebagai plankton.

Image result for sea pig

Makhluk laut juga berguna sebagai sumber protein haiwan dan melengkapi komponen biotik laut. Para saintis penyelidikan pada tahun-tahun kebelakangan ini juga mendapati bahawa rambut halus ‘spesies mempunyai potensi untuk memperbaiki kerosakan otot pada manusia.

Jadinya kadang-kadang banyak benda pelik dari bawah laut yang kita tak tahu makanya nasiblah netizen ni ada tahu pasal benda tu kalau tak sampai sudah mesti mamat ni brain apa dia jumpa kat tepi pantai tu.

Raja Lepak

Read Previous

Australia cabar rekod burger McD tertua di Island

Read Next

Apo!!! Prank patah kaki semata-mata nak tukar ke kelas perniagaan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *