Australia cabar rekod burger McD tertua di Island

Korang tahukan di Island ada Burger McD tertua yang tinggal selepas semua cawangan di sana di tutup. Nah kali ini ada jejaka Australia kata dia ada burger McD yang lagi tua dari Iceland. Nak tahu cerita dia cuba baca artikel di bawah.

Rekod burger tertua McDonald tidak lagi dipegang oleh Iceland. Dua lelaki dari Australia mendakwa memiliki burger francais makanan segera terbesar itu yang hampir seperempat abad yang lalu.

Burger quarter pounder ini mempunyai halaman Facebook sendiri dan sekali mempunyai profil Tinder

Image result for australia old mcdonald's burger

McDonald’s ditutup di tiga cawangannya di Iceland pada tahun 2009, menjadikannya satu-satunya negara Barat tanpa outlet McDonald’s

Pakar pemakanan mengatakan kandungan garam yang tinggi dan kelembapan yang rendah di atmosfera boleh menghalangnya daripada rosak.

Burger – yang dipamerkan di kaca sebagai “cheeseburger terakhir McDonald dijual di Iceland” – menjadi sensasi internet kerana ia merayakan ulang tahun ke-10nya pada hari Jumaat, 11 Januari tahun lalu.

Image result for australia old mcdonald's burger

Beribu-ribu orang netizens telah mengikuti proses penuaan burger ini, sementara banyak pelancong mengambil gambar untuk selfies dengan burger ini dan kentang goreng yang ditampilkan seperti karya seni dalam wadah kaca di bangunan Snotra House di Iceland.

Bukan rekod buruk, tetapi nampaknya rekod yang lebih lama kini dimiliki oleh seorang lelaki di Australia. Casey Dean dan Eduard Nits, berkata mereka masih mempunyai burger quarter pounder  yang akan kini berusia 25 tahun.

“Saya fikir mereka akan menghadapi kesukaran untuk menetapkan umur burger ini, tetapi saya harap mereka berjaya,” kata Dean ketika ditanya mengenai burger Iceland.

Image result for australia old mcdonald's burger

Dr.Crowe berkata makanan telah dipelihara dengan cara ini beribu-ribu tahun, contoh klasik adalah penghasilan buah kering sebagai bahan makanan.

“Terdapat banyak pilihan makanan yang lebih baik untuk pemakanan mereka daripada burger dan kentang goreng ataui makanan segera lain, tetapi tidak ada yang perlu dikhuatiri tentang makanan seperti itu yang tahan mengikut arus masa dan dikekalkan dengan baik.”

Menurut laman web McDonald’s, burger quarter pounder yang mereka hasilkan sekarang mengandungi 29.2 gram lemak, 7.9 gram gula dan 1,080 miligram natrium.

Dr Crowe berkata storan yang baik juga membantu mengekalkan makanan.

Related image

Selepas burger pada mulanya terkunci dalam kotak kadbod untuk menghalang ibu mereka daripada cuba membuangnya, Dean menggambarkan “storan khas” 10 tahun akan datang.

“Dia berada dalam kotak di dalam beg sampah yang penuh dengan pakaian yang baru saja dibuang di belakang kandang,” katanya, sambil menambah bahawa “walaupun tikus tidak melihatnya sebagai makanan”.

“Tikus makan melalui beg sampah, melalui pakaian, melalui kotak dan sampai ke burger dan mereka meninggalkannya.”

Dean menambah bahawa dia tidak lagi makan burger McDonald’s.

Image result for australia old mcdonald's burger

Pada bulan Februari ini, burger itu akan berumur 25 tahun.

“Burger Quarter Poundr kita akan menjadi seperempat abad,” kata Dean. “Ia masih terasa seperti semalam.”

“Kami mungkin mengambil topi kecil dan membawanya ke Maccas (McDonald’s Australia) untuk pesta kanak-kanak.”

Casey Dean dan Eduard Nits membeli quarter pounder ketika mereka masih remaja.

Sejak melancarkan akaun Facebook, Dean dan Nits berkata peminat telah menghantar “karya seni fan”. Muzium burger telah cuba membelinya dan permintaan untuk wawancara media datang dari seluruh dunia.

“Saya yakin ini burger adalah perkara paling mahal di rumah saya,” kata Dean.

Pasangan rakan berkata burger itu juga memainkan peranan sebagai alat pendidikan makanan anti-cepat untuk ibu Nits, yang merupakan guru sekolah.

Dean – seorang pemuzik, pengarah muzik dan pemandu Uber sambilan – masih menggunakannya untuk menakutkan penumpang muda yang membeli burger McDonald lewat pada waktu malam.

Beliau menganggarkan kadar kejayaan strateginya pada 60 peratus.

Raja Lepak

Read Previous

Pelik! Burger dengan bun kek coklat

Read Next

Babi laut ke tu? Makhluk Pelik dijumpai tepi laut

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *