Makanan khas Brunei yang mesti kena try

Siapa pernah ke Brunei? Kita tahu, Negara Brunei Darussalam kini menjadi tumpuan kerana kekayaannya dan pada masa sama sangat menekankan konsep undang-undang Islam dalam pentadbirannya. Tetapi selain itu, Brunei juga merupakan sebuah negara yang mempunyai makanan khas yang enak dan sedap juga tersendiri.

Negara jiran kita ini agak unik kerana dipimpin oleh seorang raja yang berpegang teguh kepada sistem syariah Islam. Masyarakat Brunei mempunyai pelbagai masakan unik yang menggoda selera. Kalau ke sana mesti kena cuba dan wajib try. Nah, jika anda pergi ke Brunei, cubalah 5 makanan khas ini.

1. Nasi Katok

Image result for nasi katok
Kredit: mytravellicious.com

Kepada Brunei tidak lengkap jika anda tidak merasa nasi katok . Makanan khas Brunei seolah-olah menjadi makanan popular yang dirasakan oleh pelancong. Menu ini mudah tetapi menyelerakan.

Hidangan nasi katok yang mengandungi nasi lemak disajikan dengan ayam goreng dan sambal khas. Di Brunei adalah sangat mudah untuk mencari penjual nasi katok, bahkan sajian ini juga disajikan di banyak tempat selama 24 jam.

2. Mie Goreng Brunei

Image result for Mie Goreng Brunei
Kredit: detikFood

Di Brunei ada hidangan mi goreng yang juga makanan popular. Mi ini mempunyai penampilan serupa dengan mi goreng secara umum tetapi rasa yang berbeza menjadikan mi goreng ini istimewa.

Mie kuning ini dimasak dengan tambahan sos khas cili Brunei dan sos tiram yang banyak. Rasa mi goreng adalah sangat pedas dan sedap. Mie goreng biasanya digunakan sebagai menu makan malam di beberapa kawasan makanan jalanan di Brunei.

3. Ambuyat

Image result for Ambuyat
Kredit: willflyforfood

Sekiranya di Indonesia Timur mempunyai papeda, maka rakyat Brunei memiliki ambuyat. Makanan ini mirip dengan papeda dan kedua-duanya terbuat dari sagu yang dimasak dengan tekstur yang kenyal.

Ambuyat biasanya dimakan dengan kerepek ayam atau ikan kuah kuning. Cara makan ambuyat juga sama dengan papeda yang digulung menggunakan garpu.

4. Salad Udang

Image result for Salad Udang

Hidangan ini adalah hasil campuran makanan Melayu dan Eropah. Salad udang pada pandangan pertama kelihatan seperti udang manis dan masam yang mempunyai sos pedas yang enak tetapi perbezaannya ialah makanan ini mengandungi banyak sayuran.

Campuran salad udang terdiri daripada mangga, timun, salad, bawang, cili dan udang. Salad udang biasanya dinikmati sebagai makanan pembuka.

5. Kue Cincin

Image result for Kue Cincin brunei
Kredit: Keep Recipe

Di samping makanan berat, Brunei juga mempunyai satu siri menu kuih manis. Salah satunya ialah kue cincin yang kelihatan seperti kueh khas Indonesia iaitu goncang bunga.

Kueh ini dibuat daripada tepung beras yang dirasakan kemudian digoreng dalam acuan khas. Bentuknya berlubang seperti cincin yang membuat kek ini dipanggil kue cincin. Kek ini mudah dijumpai sebagai makanan ringan pasaran dan digunakan sebagai kueh pelengkap ketika mengadakan acara tradisional.

So guys macam mana? Kalau korang ada cadangan nak tahu pasal makanan ke tempat makan ke pa kata korang komen je kat bawah ok. 

Raja Lepak

Read Previous

Siri Hospital Berhantu- Hospital Dharma Medika, Tulungagung

Read Next

Siri Hospital Berhantu – Hospital di Kota Blitar Dikenali sebagai Sangat Mengerikan!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *