Kulinari popular di Hatyai

Kredit: Crisp Of Life

Kalau nak pergi jalan-jalan luar negara akses paling mudah dan dekat dengan Malaysia pastinya Singapura dan Thailand. Namun apabila cerita pasal lokasi yang banyak tempat makan best-best dalam benak kepala min semestinya Thailand lah. Haaa mesti ramai antara korang yang dah ke Thailand kan, paling tidak pun ke sempadan Danok. 

Image result for Hatyai
Kredit: Zine

Dari dulu Thailand sentiasa menyajikan sajian makanan yang enak dan awesome malah, pengaruh makanan Thailand dah sekian lama menjajah dunia kulinari tempatan. Manakan tidak pergi je mana-mana lokasi di Malaysia ni mesti korang akan jumpa kedai Thailand kan.

So hari ini Raja Lepak nak kongsikan dengan anda makanan Thailand yang wajib try kalau korang ke Negara Gajah putih tu. Untuk posting kali ini min nak kongsikan makanan popular di destinasi popular Thailand iaitu Hatyai.

1. Pelbagai makanan ringan dan makanan jalanan

Image result for street food lee garden plaza
Kredit: leeplaza. Com
Image result for street food lee garden plaza
Kredit: Tripadvisor.com

Berjalan di jalan-jalan di sekitar Lee Garden Plaza memerlukan ketebalan iman yang hebat. Barisan penjaja dipaparkan secara meriah di sebelah kanan dan kiri jalan yang penuh dengan pejalan kaki. Bermula dari kepingan besar ayam bakar, sosej dan pelbagai jenis bebola daripada udang dan sotong yang aromanya sangat menggoda. Biasanya makanan jalanan ini disukai oleh ramai orang dimakan dengan sos Thai yang unik dan kaya dengan rasa masam.

Beberapa jenis snek manis juga terdapat di sini, seperti Kanom Krok yang kelihatan seperti kek cincang yang dibuat dari kelapa atau Kanom Buang, seperti kek semprong tetapi diberi pelbagai topping yang biasanya manis tetapi ada yang savoury. Di samping itu, buah-buahan segar yang sedia untuk dimakan turut dijual dengan banyaknya di sini. 

2. Som Tam

Image result for Som Tam

Menu ini adalah satu kemestian untuk peminat salad. Som Tam terdiri daripada pucuk kacang dan potongan mangga dan betik muda. Plus potongan kacang tali, tomato dan timun kemudian disiram dengan sos tanda pedas yang pedas. Buat satu menu ini supaya menyegarkan.

3. Mango Sticky  Rice

Image result for Mango Sticky Rice
Kredit: Serious eat

Sekilas pandangan menu ini sangat mudah. Potongan mangga dengan pulut dan kemudian disiram susu kelapa yang manis dan pekat. Rasanya? Benar-benar menambat selera. Sama ada benar atau tidak, dikatakan bahawa ramai yang mengatakan Mango Sticky Rice di Thailand jauh lebih baik, berasnya lebih halus, mangga lebih manis.

  4. Pad Thai

Image result for Pad Thai
Kredit: Jet Tila

Ini adalah tipikal mie yang popular di Thailand. Bentuk mi adalah serupa dengan Kwetiaw tetapi saiznya lebih kecil. Biasanya juga menambah kepingan makanan laut dan pucuk kacang dan kemudian disiram dengan sos masam pedas. Penampilannya mirip dengan mi goreng, tetapi dengan sensasi masam yang unik.

5. Tom Yam

Image result for Tom Yam hatyai
Kredit: TripAdvisor

Datang ke Thailand tidak mencuba makanan tipikal, rasa ini tidak sah. Keaslian adalah sebab, kerana di negara asal Tom Yam ini terasa lebih asam, pedas dan rasa yang khas. Jika kandungan mungkin sama, kekayaan sup akan membuat kita keliru versi mana yang lebih baik.

  6. Hoy Tod

Image result for Hoy Tod
Kredit: Time Out

Makanan yang dipanggil Hoy Tod sangat popular di Hatyai. Walaupun makanan jalanan ini agak mudah. Sama seperti omelet biasa, tetapi diberikan tiram sebagai bintang utamanya. Ia bukan hanya itu, di bawah terdapat biasanya tauge yang saling melengkapi. 

7. Thai Tea

Image result for Thai Tea
Kredit: Eating Thai Food

Sekiranya anda memesan Teh Ais di Thailand, anda sudah pasti akan dapat teh yang berbeza daripada biasanya. Teh ais di Thailand berwarna gelap dan mempunyai rasa pahit. Tidak jarang kita dapati Teh Ais di Thailand juga dicampur dengan susu atau santan.

Sebenarnya banyak lagi makanan di Hatyai yang memang kalau sembang sampai esok tak habis. Jangan risau Raja Lepak akan kongsikan dengan anda lagi untuk posting akan datang.

Raja Lepak

Read Previous

Bekas hospital mental yang menyeramkan

Read Next

Siri Kisah Seram di Alas Roban, Jawa Tengah, Indonesia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *