Siri Kisah Seram di Alas Roban, Jawa Tengah, Indonesia

Di Indonesia ada satu jalan namanya Alas Roban. Alas Roban sudah terkenal dengan cerita mistiknya. Ramai orang telah membuktikan bahawa jalan di tengah-tengah hutan ini sangat menakutkan dan penampakan hantu sering muncul dan mengganggu pengguna jalan raya itu.

Beberapa sumber juga menjelaskan bahawa laluan itu adalah tempat paling berhantu di Jawa Tengah. Selain daripada kemalangan yang kerap, hakikatnya juga menjelaskan bahawa Alas Roban adalah tempat untuk membuang mayat. Tidak menghairankan, banyak hantu yang ada di situ.

Ini kemudian menjadikan lokasi aura mistik yang lebih besar. Apabila anda melewati jalan pada waktu malam, berhati-hatilah, kerana banyak cerita menjelaskan bahawa banyak hantu akan mengganggu.

Image result for Alas Roban, Jawa Tengah, Indonesia

Raja Lepak tertarik dengan pelbagai versi cerita seram di Alas Roban ini dan semestinya mesti nak kongsi dengan korang peminat cerita hantu di JBKTK. Ini kisah yang pertama min dapat dalam research min.

Kisah ini bukan cerita baru, tetapi berlaku sekitar tahun 2001-2005, di mana ada keluarga yang ingin pulang ke Jakarta melalui Alas Roban. Untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas, keluarganya berlepas dari Secang pada sebelah petang melalui laluan pantura.

Perjalanan pada mulanya berjalan lancar mengikut apa yang dijangkakan, ketawa dicipta di dalam kereta, sehingga ibu Hendra dan dua adik beradik tidur nyenyak larut malam.

Memasuki kawasan Alas Roban, mereka tidak menemui sebarang kenderaan atau bas yang melepasi kereta. Walaupun laluan Alas Roban termasuk dalam laluan yang sering digunakan untuk kenderaan antara wilayah.

Tiba-tiba, kereta keluarga tersebut sepertinya terlanggar sesuatu yang kuat. Hendra dan ayahnya bergegas dan memeriksa bahagian depan kereta. Anehnya, kereta itu tidak rosak atau ada kesan calar mahupun lekuk. Bumper kereta pun dalam keadaan baik.

Related image

Tidak jauh daripada tempat mereka berhenti, keluarga itu ternampak sebuah kedai makan. Mereka sekeluarga turun dari kereta dan menuju ke khemah itu yang menjual pecel lele untuk berehat dan melegakan diri daripada ketegangan yang telah dialami sebelumnya. Apabila dia hendak keluar dari kereta, Hendra secara tidak sengaja menyentuh penanda kilometer yang jelas ditulis sebagai 15. Penanda kilometer itu terletak sangat dekat dengan kereta mereka.

Pada malam itu mereka umpama tidak ada rasa musykil tentang restoran itu malah, dengan senang hati ke sana dan menikmati makanan pecel lele yang dikatakan sangat enak.

Image result for alas roban, jawa tengah, indonesia pecel lele

Selepas makan mereka meneruskan perjalanan mereka ke Jakarta. Tetapi selepas beberapa hari di Jakarta keluarga itu juga berniat untuk kembali ke kampung halaman mereka. Trauma dek insiden terlanggar sesuatu sebelumnya, keluarga ini memutuskan untuk pergi pada waktu pagi untuk sampai ke Alas Roban pada waktu petang.

Apabila memasuki Alas Roban, si bapa memberhentikan kereta di sebelah kanan jalan kerana salah seorang adik perempuan Hendra mahu membuang air kecil. Ketagih dengan rasa pecel lele yang sebelumnya dimakan, keluarga ini memutuskan untuk mencari tempat tersebut untuk singgah menjamu selera.

Walau bagaimanapun, keluarga ini terkejut apabila dia melihat lokasi kedai pecel lele di penanda kilometer 15 itu sudah tiada. Lebih membingungkan kawasan itu dengan merupakan pinggir jurang yang sangat dalam. Walaupun pada malam itu, di dalam jurang terdapat sebuah gerai pecel ikan lele yang terasa sangat lazat.

Related image

Ia dapat disimpulkan, gerai pecel lele yang Hendra dan keluarganya dikunjungi adalah gerai yang tidak kelihatan yang terapung di atas tebing. Mereka merasa seram sejuk lalu meneruskan perjalanan pulang ke kampung tanpa sepatah kata mempersoalkan di mana kedai pecel lele itu.

Uihh seram juga yer kedai yang disangkakan rupanya sebuah jurang. Haihh jadi apa sebenarnya yang dimakan oleh keluarga itu yer pada malam tu?????

Raja Lepak

Read Previous

Kulinari popular di Hatyai

Read Next

Go Eat Trending kerana offer pilihan makanan Home Cooked

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *