Seram, bangunan ini dibina daripada tulang manusia

Image result for building from bone
Kredit: AFP

Korang pernah terfikir tak nak bina rumah ke atau bangunan daripada tulang manusia? Mesti benda ni luar daripada kotak pemikiran korang kan? Seram nak hadap dinding ada tengkorak tulang serangka. Duduk dalam lab dengan tengkorak palsu pun dah seram.

Image result for building from human bones

Realitinya di dunia ada bangunan yang dibina dengan menggunakan tulang manusia. Bukan jadi hiasan yer sebagai asas bangunan tu sendiri. Jadinya Raja Lepak nak kongsi dengan korang informasi ini mana tahu kalau korang terasa nak buat seekers lak kat sana. Hehe

1. Chapel Bone.

Image result for Chapel Bone.

Di kota Évora, Portugal, 140 km dari Lisbon terdapat sebuah kapel (gereja kecil) yang strukturnya dibuat daripada barisan 5000 tengkorak manusia dan pelbagai tulang manusia lainnya. Kapel ini adalah sebahagian daripada kompleks Gereja de Sao Francisco yang juga dikenali sebagai “Capela dos Ossos” atau Chapel Bone.

Kapel chapel ini dibina sekitar abad ke-15 dan ke-16 dalam gaya seni bina Gothik oleh tiga biksu (paderi) Fransiskan. Semasa pembinaan Kapel Bone, dua perkuburan Franciscan di bandar yang terlampau penuh terpaksa digali dan tubuhnya dikeluarkan untuk mewujudkan lebih banyak ruang. Ketika itulah tiga biksu itu memikirkan cadangan untuk membuat kapel dengan tulang dan tengkorak yang berfungsi sebagai hiasan untuk dinding, lajur, gerbang, dan kubah. Di samping itu, serpihan tulang, diputuskan untuk menjadi sebahagian daripada mortar. Dianggarkan bahawa sekurang-kurangnya 5,000 mayat digunakan dalam pembinaan Chapel Bone ini.

Image result for Chapel Bone.

Pembinaan Chapel Bone mencetuskan pelbagai spekulasi dan perbalahan pelbagai pihak kerana ia dianggap ia seolah-olah melibatkan fahaman yang sesat dan terpesong terutama dalam mengabadikan tulang manusia ini. Walau bagaimanapun, ketiga-tiga rahib tersebut memberikan alasan bahawa bahawa salah satu sebab untuk membina chapel berkenaan adalah untuk mengabadikan mayat-mayat (tulang) berkenaan dalam kemuliaan spiritualitas gereja. Para rahib itu, juga, menjelaskan ia adalah salah satu keprihatinan mereka terhadap nilai-nilai moral masyarakat pada masa itu, dan lebih baik untuk mengabadikan tubuh tersebut dengan cara berkenaan.

Mereka juga menganggap ini akan memberikan Evora, sebuah bandar yang terkenal dengan kekayaannya pada awal tahun 1600-an, dilengkapi dengan tempat yang sangat berguna untuk merenung perkara-perkara material dengan kematian yang tidak dapat dinafikan. Ini disahkan oleh pemikiran dalam mesej di atas pintu gereja: “Tidak ada yang tahu tentang saya, pelosok esperamos,” atau: “Kami adalah tulang, di sini, menunggu anda.”

Kapel Bone berkeluasan 18.7 meter dan lebar 11 meter. Tulang dan tengkorak yang disusun dengan hati-hati menghiasi dinding dan tiang. Bumbung dibina daripada bata putih dan dihiasi dengan motif yang berbeza yang berkaitan dengan kematian. Lengkung yang berbingkai tingkap kecil yang terdapat di dalamnya juga dihiasi dengan tengkorak, dan permainan cahaya dan bayangan memberi ruang penampilan yang sangat suram.

Image result for Chapel Bone.

Legenda lain mengenai asal tulang mengesahkan bahawa mereka berasal dari bencana yang menghancurkan kota Monte Maior. Cerita ini bermula dengan bencana yang berlaku apabila ribut petir menghampiri di kawasan itu, menyebabkan banjir kilat ke gudang besar. Daripada kira-kira 1,100 buah rumah di bandar ini, lebih daripada 800 dikatakan telah musnah pada masa itu. Beribu-ribu mayat yang dapat diselamatkan kemudian dikebumikan di kubur massal. Bagaimanapun, selepas 30 tahun, mayat itu digali untuk membina sebuah kapel, sebagai penghormatan kepada mangsa.

2. The Crypt Capuchin

Image result for The Crypt Capuchin

The Crypt Capuchin di Rom adalah sebuah gereja abad ke-17 yang dihiasi dengan tulang daripada 3,700 penduduk Capuchin. Bangunan ini mempunyai beberapa bilik dengan nama-nama seperti “The Crypt of the Pelvises,” dan salah satu daripada mereka, sebuah kerangka berlapis yang berpose dengan sabit dan penimbang, mewakili kematian dan penghakiman.

3. Sedlec Autonomy

Image result for Sedlec Autonomy

Sedlec Autonomy di Kutna Hora, Republik Czech. Gereja ini dibina pada tahun 1400, dan tanah itu ditutup dengan tanah dari Gereja Makam Suci di Jerusalem, yang dikatakan menjadi tempat di mana Jesus Christ disalibkan. Mengikut laman web ossuary, tanah suci ini menjadikan jemaat sebagai tempat yang popular untuk dikebumikan. Lama kelamaan, apabila tanah perkuburan menjadi sesak, tulang-tulang itu dipindahkan ke gereja. Pada tahun 1870, seorang pengukir kayu tempatan bernama Frantisek Rint telah diberikan tugas mengaturnya; Dia membuat paparan yang rumit, termasuk lampu tulang dan puncak rumit yang terbuat dari tibia, fibula dan femur. Tulang lebih daripada 40,000 orang dikatakan telah menghiasi Sedlec Osuarium.

Artikel ini sekadar informasi untuk kita semua mana tahu kalau korang merasa nak buat benda yang rare kan kalau melancong boleh lah tengok bangunan yang dibina dari tulang ni.. Rasa seram sejuk dia kat sana pulak.

Raja Lepak

Read Previous

Kulinari popular Batam

Read Next

Makan-makan di Kota Medan – Part 1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *