Kulinari popular Batam

Kita biasa dengar tempat ni namanya Batam kan. Sebuah pulau yang terletak dekat dengan Malaysia dan Singapura malah kalau nak ke sana boleh menaiki feri dari Puteri Harbour Feri Terminal, Johor Bharu. Batam sekarang ini merupakan lokasi pelancongan yang sangat menarik untuk dikunjungi. Malah, kalau nak belajar macam mana nak backpacking korang boleh je jelajah tiga negara iaitu, Malaysia, Indonesia (Batam) dan Singapura. 

Batam boleh menjadi destinasi menarik ketika melawat bandar ini. Batam City adalah bandar terbesar di Kepulauan Riau. Kawasan Bandar Batam terdiri daripada Pulau Batam, Pulau Rempang dan Pulau Galang serta pulau-pulau kecil lain di Selat Singapura dan Selat Melaka.

Image result for batam culinary
Kredit: The Smart Local

Sedikit tentang Batam, lokasi ini adalah sebuah kota yang mempunyai yang sangat strategik. Selain berada di lorong perkapalan antarabangsa, bandar ini mempunyai jarak yang sangat dekat dan terus bersempadan dengan Singapura dan Malaysia. Batam telah menjadi bandar terancang dan salah satu bandar yang pantas berkembang di Indonesia. 

Seiring perkembangan itu tidak syak lagi tarikan masakan di Batam juga terus berkembang.

Image result for batam culinary
Kredit: The Occasional Traveller

Tarikan masakan di Batam didominasi oleh kepakaran Melayu dan makanan laut. Batam juga boleh dikira sebagai lokasi pelancongan kulinari dan menjadi sasaran pelancong untuk merasakan masakan khas kota ini. 

Raja Lepak kali ini nak kongsi dengan anda beberapa masakan yang popular di Batam dalam kalangan penduduk tempatan dan pelancong;

Sup Ikan Batam

Related image
Kredit: TripAdvisor

Sup Ikan Batam adalah clear soup yang mempunyai rasa tersendiri. Sos gandum yang dibuat segar segar boleh meningkatkan selera makan.

Selain itu, sup ikan menggunakan ikan siakap atau makarel segar. Terdapat juga udang, sotong, mi, sayur sawi dan bawang goreng. Sup ikan Batam adalah sasaran pelancong yang melawat bandar ini.

Sup Ikan Batam hampir boleh dijumpai di sepanjang jalan-jalan di Batam. Banyak restoran menyajikan menu ini untuk memanjakan lidah pengembara. Salah satu yang terkenal ialah Sup Ikan Yong Kee yang terletak di Kompleks Pusat Bandaraya Nagoya dan Jalan Engku Putri, Pusat Batam.

Mie lendir

Image result for Mie lendir

Mie lendir yang mengandungi mi kuning yang direbus bersama dengan pucuk kacang kemudian dihidangkan selepas dengan sos kacang tebal dicampur dengan herba.

Sos kacang adalah apa yang memberikan kesan mi licin. Mucus Mie adalah makanan khas Melayu yang lazimnya terdapat di Kepulauan Riau termasuk Batam.

Sama seperti sup ikan, mi lendir dapat ditemui di seluruh kota Batam. Anda boleh mengunjungi gerai-gerai atau restoran yang menyajikan mi lendir di kawasan Nagoya, Dataran Melayu di Tanjung Pinang City, dan pusat-pusat masakan lain.

Mie Tarempa 

Image result for Mie Tarempa
Kredit: Tribunnews

Mie Tarempa adalah kawasan masakan khas Tarempa, Kabupaten Anambas, Kepulauan Riau. Masakan ini tersebar ke berbagai daerah yang juga menjadi sasaran di Batam.

Sekilas, mi Tarempa menyerupai mi yang biasa kita lihat dan mempunyai tekstur yang serupa dengan mi telur. Keistimewaan mie ini adalah tuna yang dicincang yang memberikan rasa yang enak.

Mie Tarempa biasanya terdapat dengan pilihan mi kering, basah atau basah. Terdapat banyak restoran yang menawarkan Mie Tarempa seperti Mie Tarempa Sungai Panas di kawasan Kompleks Ruko Graha Mas. Terdapat juga RM Mie Tarempa di kawasan Pusat Batam.

Bingka Bakar

Image result for bingka bakar batam
Kredit: SP Online

Bingka Bakar adalah kek dari Suku Melayu yang mempunyai tekstur padat tetapi sangat lembut apabila digigit. Aroma sangat wangi dan tipikal daun pandan yang digunakan dalam campuran dalam kek adunan. Cenderahati unik dari Batam ini juga mempunyai nilai sejarah, kerana ia sering dikaitkan dengan Kerajaan Melayu.

Kek ini boleh didapati dalam coklat, strawberi, pandan, wijen, dan keju. Tidak sukar untuk mencari kek ini di kota Batam. Bingka Bakar boleh ditemui di banyak kedai cenderahati di Batam.

So guys kalau ke Batam try lah makanan-makanan ni lepas tu kongsi pengalaman kulinari korang kat ruangan komen yer. Lepas ni banyak lagi yang akan dikongsikan dengan korang so tunggu posting yang akan datang yer.

Read Previous

Hutan Seram Aokigahara, Jepun

Read Next

Seram, bangunan ini dibina daripada tulang manusia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *