Makan-makan di Kota Medan – Part 1

Image result for kuliner medan
Kredit: MHM ASIA

Geng… korang tahu kan yang kalau Medan, Indonesia sebenarnya tak lah jauh mana dari Malaysia, kiranya kalau naik flight sejam dah sampai. Seberang Selat Melaka je kalau nak diikutkan.

Oleh yang demikian sebenarnya ramai juga pelancong dari Malaysia yang ke sana untuk bercuti. Nak-nak tiket ke sana pun tak mahal sangat dengan tukaran matawang kita lebih tinggi. Jadi ke bolehlah kalau nak bercuti tanpa risau bajet kalau ke Medan.

Image result for MEDAN CULINARY
Kredit: Agoda

Kalau ke Medan sudah pasti kita nak melawat tempat yang menarik tapi bila dengan Raja Lepak ni especially min lah ke sana mesti nak cuba makanan-makanan di sana yang rata-ratanya dikatakan enak dan marvellous.

So kali ini Raja Lepak nak kongsi dengan anda beberapa lokasi dan makanan best di Medan so bila korang ke sana nanti taklah terpinga-pinga nak makan apa dan kat mana kan. Sebab nak pikir bab makan ni sama macam nak jawab soalan SPM.

1. Makanan Paguruyung

Image result for Pagaruyung Kuliner MEDAN
Kredit: Magdalene

Sekiranya pada waktu malam anda merasa lapar dan ingin menikmati masakan malam Medan yang lazat, anda boleh melawat tempat makan yang dikenali sebagai Pagaruyung Kuliner yang terletak di Jalan KH. Zainul Arifin. Dengan jam operasi yang mencukupi malam ini, sering digunakan sebagai rujukan untuk makan malam bagi mereka yang ingin makan di luar.

Tidak hanya itu, dengan harga makanan yang sangat berpatutan. Anda boleh mendapatkan semuanya di lokasi kuliner Medan ini. dengan banyak menu yang tersedia di tempat ini, anda boleh menikmati pelbagai jenis makanan dari penyet ayam ke masakan lain yang terdapat di sini.

2. Restoran Tip Top

Image result for Restoran Tip Top medan
Kredit: Justgola

Apabila anda mendengar nama, lawatan malam kuliner Medan yang satu ini terdengar sangat modern dan memang ini benar. Dengan kata lain, sebuah restoran yang direka dengan gaya klasik dan disusun dengan kemas di setiap sudut akan membawa nuansa yang juga boleh dianggap kontemporari. Bukan itu sahaja, dengan meletakkan perabot gaya klasik menjadikan tempat ini berasa lebih kontemporari.

Dengan pelbagai jenis makanan yang disajikan, anda tidak perlu risau mengenai isu harga, kerana semua makanan dikatakan cukup terjangkau. Bagi anda yang ingin tahu mengenai nuansa restoran dan makanan yang disajikan, anda boleh meluncur ke Jalan Jend. Ahmad Yani ini. 

3. Mie Aceh Titi Bobrok

Image result for Mie Aceh Titi Bobrok

Kredit: IDN Times

Seperti beberapa kawasan lain, kota Medan juga mempunyai pelbagai mi yang diproses yang sangat menarik. Dikenali sebagai mi Aceh, kuliner Medan makanan ini amat popular dalam kalangan penduduk setempat. Tidak menghairankan, masakan lazat ini selalu menarik ramai pelancong yang ingin merasa keenakan makanan ini.

Bagi anda yang benar-benar ingin merasai malam masakan Medan, anda boleh meluncur ke Jalan Setia Budi dan boleh menikmati pelbagai mi di Aceh.

4. Seafood Wajir

Image result for Seafood Wajir medan

Kredit: Indonesia.Travel

Bagi anda yang meminati makanan laut, jangan lupa untuk mencuba makan malam masakan Medan, yang dikenali sebagai Wajir Seafood. Makanan laut yang diproses dengan membawa resipi tradisional Indonesia telah menarik banyak peminat kuliner untuk datang dan merasai makanan yang lazat. Oleh itu, ramai peminat makanan laut sengaja berhenti dan merasai masakan. Anda boleh menikmati segala-galanya dengan pergi  ke Jalan Kol. Sugiono.

So guys, macam mana? Nanti buh lah lokasi ni dalam list korang nanti, then kalau korang ke sana share lah pengalaman korang dengan Raja Lepak.

Raja Lepak

Read Previous

Seram, bangunan ini dibina daripada tulang manusia

Read Next

Makan-makan di Kota Medan – Part 2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *