Makan-makan di Kota Medan – Part 2

Semalam kita dah kongsi dengan anda sebahagian daripada lokasi dan makanan onzz di Medan. Memandangkan ada banyak sebenarnya lagi list yang mesti kongsi dengan korang jadinya min tambah lagi satu posting untuk lokasi dan makanan onz di Medan. Haa so boleh lah tambah lagi list food hunting kalau nak ke Medan nanti.

Image result for medan culinary
Kredit: ANAK JAJAN

1. Restoran Tabona

Image result for Restoran Tabona

Kredit: TripAdvisor

Related image

Tabona Restaurant adalah tempat makan malam Medan yang tentunya juga sangat terkenal dan banyak permintaan oleh masyarakat yang lebih luas. Dalam kes ini, pelbagai makanan yang disajikan di sana sangat pelbagai dan sudah tentu juga harga pada harga yang berpatutan. Oleh itu, anda tidak perlu risau jika anda makan di restoran ini, kerana anda tidak akan menghabiskan semua wang anda di dalam poket anda.

Sekiranya anda ingin mencuba masakan di restoran Tabona, anda boleh melalui Jalan Mangkubumi. 

2. Soto Kesawan

Image result for Soto Kesawan medan
Image result for Soto Kesawan medan

Sama seperti daerah lain di Indonesia, ternyata Medan juga memiliki masakan yang dikenal sebagai Soto Kesawan. Dengan populariti yang sangat tinggi di kalangan orang ramai dan pelancong, menjadikan Soto Kesawan sebagai saranan masakan malam Medan yang patut dicuba. Bagi anda yang ingin menikmati soto ini, pastikan anda tiba pada waktunya, atau anda akan kehabisan.

3. Sate Memeng 

Image result for Sate Memeng
Kredit: Wisata Kuliner
Image result for Sate Memeng
Kredit: TripAdvisor

Sekiranya anda ingin makan sate di Medan, anda boleh mencuba makan malam kuliner Medan, yang dikenali sebagai satay memeng. Hidangan masakan yang disajikan dengan irisan kek beras, sate ini sangat lazat dengan sos kacang yang tebal. Dengan hidangan ini, tidak menghairankan bahawa ramai orang sanggup berdiri sejajar untuk merasai keju.  Oleh itu, jika satay menjadi masakan kegemaran di Medan, segera kunjungi Jalan Irian Barat.

4. Kuliner SM Raja 

Image result for Sisingamaraja Street
Kredit: Traveloka

Dari namanya sendiri dapat diramalkan jika makan malam kuliner Medan ini sangat modern. Dengan tawaran makanan yang sangat pelbagai dan mampu membangkitkan selera makan, anda boleh menikmati makanan dengan mengunjungi Sisingamaraja Street. 

5. Ucok durian

Image result for Ucok durian
Kredit: Medium.Com
Image result for Ucok durian
Kredit: Satukanindonesia.com

Sekali lagi, bagi anda yang peminat durian, anda boleh berhenti di malam masakan Medan, yang dikenali sebagai ucok durian. Salah satu masakan yang menawarkan durian sebagai menu utama dibuka 24 jam dan pastinya akan menjadi sangat ramai pada waktu malam. 

Banyak jenis durian yang boleh anda pilih sesuai dengan rasa. Sesetengah durian tempatan yang berkualiti tinggi sering digunakan sebagai pelarian dari mereka yang berminat dengan durian. Tidak hairanlah, pada bila-bila masa, tarikan masakan ini sering dikunjungi oleh pelancong atau penduduk tempatan.

Banyak masakan Medan yang sangat sesuai dan pasti juga ditawarkan pada harga yang agak berpatutan. Bukan itu sahaja, makanan yang sangat pelbagai juga mempunyai pelbagai perisa dan tentu saja juga khas Medan. 

So korang macam mana? Daripada list semalam sampai hari ini. So make sure kalau korang pergi medan dan pergi kat tempat min cadangkan ni kongsilah pengalaman korang kat ruang komen.

Raja Lepak

Read Previous

Makan-makan di Kota Medan – Part 1

Read Next

Casuarina Inn Hotel Puaka di Taiping

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *