Gunung-gunung paling seram di Indonesia

Image result for penampakan di gunung

Hai guys especially pembaca setia Jangan Baca Kalau Tak Kuat (JBKTK). Hopefully korang still awesome dan excited untuk baca posting baru dari Raja Lepak. Sebelum ni kita ada banyak siri cerita yang min petik dari Indonesia kan. Sebenarnya kenapa min memilih kongsi kisah-kisah seram dari negara jiran ini sebabnya banyak yang diceritakan datang dengan pengalaman sebenar penduduk di sana.

Jadinya min pun nak kongsikanlah dengan korang supaya kita dapat lihat banyak perspektif seram yang berlaku di sekeliling kita. Bukan kat Malaysia kisah mistik tak seram yer tapi kebanyakkannya ramai yang  dah dengar dan tahu isi ceritanya. Jadi min pelbagaikanlah pada masa sama kita dapat mengenali jiran-jiran serantau kita kan.

Ok lah untuk perkongsian kita kali ini min nak kongsikan kepada anda satu perkongsian yang min baca tentang gunung-gunung seram di Indonesia. Pada mereka yang ada Iflix mungkin akan ada terlintas promo cerita Misteri Tanah Jawa: Merapi kan. Khabarnya kisah misteri gunung merapi itu adalah benar. Bila min cuba untuk buat research sebenarnya ada gunung-gunung lain yang dikatakan mempunyai cerita mistik tersendiri. Jadinya min nak kongsikan dengan anda beberapa gunung yang seram di Indonesia ni.

1. Pos Samarantu – Gunung Slamet

Related image



Apabila bercakap dengan kawan-kawan yang sering mendaki, Gunung Slamet menjadi gunung yang paling dihantui berbanding gunung-gunung lain. Banyak cerita seram yang diceritakan berkait gunung ini. Dari semua cerita mistik, kisah seram Pos Samarantu adalah cerita yang sering dikongsi.

Dikatakan bahawa, pos Samarantu terletak di Pos IV (sila betulkan jika salah) didiami oleh jin-jin penunggu yang suka mengganggu pendaki. Samarantu sendiri adalah singkatan Samar dan Hantu. Dengan kata lain, lokasi ini adalah tapak perkhemahan yang keras.

Dari kisah yang beredar, beberapa pendaki berani mendirikan khemah di pos Samarantu. Suatu ketika, dikisahkan, seorang pendaki memilih untuk mendaki Gunung Samarantu. Apabila hari sudah lewat, pendaki dan dua kawannya menubuhkan sebuah khemah di lokasi berhantu yang terkenal. Seperti aktiviti para pendaki secara biasanya, setelah selesai memasak, berbual, mereka memutuskan untuk berehat. Panggilnya Faiz, nama salah seorang pendaki, pergi ke luar khemah untuk buang air kecil. Dia meninggalkan kedua kawannya dalam tidur lena. Tiada yang aneh pada malam itu. Suasana hutan malam tidak menunjukkan tanda-tanda seram. Berjalan beberapa langkah ke khemah, langkahnya berhenti betul-betul di hadapan pintu khemah. Dia perlahan-lahan membuka zipper khemah. Rasa meremang mula dirasakan apabila dia mendapati ada tiga orang yang tidur di dalam khemah itu.

2. Pasar Bubrah – Gunung Merapi

Image result for Pasar Bubrah - Gunung Merapi



Kisah mistik Gunung Merapi terkenal di semua penjuru Jawa. Eyang Sapu Jagad dan Mbah Petruk menjadi sosok makhluk ghaib yang sering diceritakan dari Merapi. Namanya sangat terkenal dan biasa di telinga pendaki. Dikatakan bahawa Istana Yogyakarta sering menawarkan persembahan sehingga Eyang Sapu Jagad tidak murka. Penduduk setempat yang masih percaya kepada mitos Merapi masih menghantar persembahan di Gunung Merapi. Ada pendaki pernah menemui kepala kerbau yang terletak di Pasar Bubrah. Boleh meremang bulu roma kalau melihatnya.

Apabila bercakap mengenai Pasar Bubrah, orang akan mula berkongsi pengalaman seram mereka apabila mendirikan khemah di sana. Pasar Bubrah dikatakan sering menyebabkan bunyi bising. Ramai orang yang sering menipu sering mendengar rentak gending dan gamelan.

Min pernah terbaca cerita yang berbeza dari mulut kawan min. Pada masa itu dua pendaki, bukan dari Jawa Tengah, mendirikan sebuah khemah di Pasar Bubrah. Mereka tiba di Pasar Bubrah sebelum tengah malam. Dipendekkan cerita, selepas mendirikan khemah, mereka memasak sambil bercakap di luar khemah.

Cuaca pada malam itu seperti nak hujan, kadang-kadang terlihat cahaya kelip-kelip. Walaupun cuaca kurang baik, kedua-dua lelaki muda itu masih melepak di luar khemah. Mereka terus berborak dan ketawa. Sehingga apabila kilat melanda, mereka terkejut. Daripada tidur di dalam khemah, salah seorang daripadanya berseloroh, “Ya Tuhan, tolong ambil foto saya lagi, Tuhan.” Seketika, kilat melanda semula disertai dengan ketawa perempuan yang bergema di angkasa.

3. Pasar Watu – Gunung Sumbing



Dalam pendapat peribadi min, Gunung Sumbing adalah gunung yang kedua paling menakutkan selepas Gunung Slamet.

Misteri Pasar Watu adalah tempat yang paling menakutkan di Gunung Sumbing, versi seorang penulis portal dari Indonesia sendiri. Dia tidak mengalami apa-apa peristiwa ajaib di sana. Tidak dapat difahami, bukan jenis orang yang mudah melihat penampilan makhluk halus. Tetapi, aura mistik di Pasar Watu selalu dapat menjadikan bulu roma meremang.

Rakan penulis berkenaan dia benar-benar mengalami peristiwa mistik. Akhirnya dia bersetuju dengan cerita-cerita seram yang dikongsi oleh penduduk Pasar Watu.

Suatu malam, sementara yang lain tidur, dia keluar kerana dia tidak dapat tidur dan keliru tentang apa yang perlu dilakukan. Dia berjalan-jalan kecil di sekitar khemah. Hingga suatu saat, bunyi bising air mata seorang wanita tidak jauh dari mana dia berada. Dia berjalan ke arah sumber bunyi. Menurutnya semasa tiba di kawasan bunyi itu berada, dia bertemu dengan satu sosok wanita berambut panjang. 

4. Pasar Dieng – Gunung Lawu Melalui Cetho

Image result for Pasar Dieng - Gunung Lawu Melalui Cetho



Versi gunung yang paling seram ialah 3 versi Gunung Lawu. Sudah menjadi pengetahuan umum bahawa gunung ini masih sering digunakan untuk pertapaan. Setiap malam, walaupun satu lokasi Gunung Lawu penuh dengan penduduk setempat dan orang-orang di sekitar yang ingin memberikan persembahan.

Tidak lagi menghitung jumlah cerita seram yang beredar di Lawu. Terdapat banyak kisah dari pendaki di sana menceritakan tentang apa yang mereka jumpa di sana. 

Laluan pendakian di Gunung Lawu memang luar biasa cantik dan pada masa sama sangat menakutkan. Berbekalkan cerita-cerita seram dari beberapa blog yang min baca, ramai yang menyarankan supaya tidak tiba di pasar Dieng pada waktu malam. Dan benar kata orang, manusia hanya merancang, Tuhan dan alam menentukan. Pernah ada pendaki yang tiba di sana perang pukul 8 malam. Diceritakan rakan pendaki berkenaan mendakwa melihat makhluk putih terbang.

Ketika tiba di Pasar Dieng, sudah terlambat. Apa yang ditakuti pendaki berlaku, kawan pendaki dan dirinya sesat dalam perjalanan. Hanya berpusing sekitar kawasan Pasar Dieng. Terdapat jelas orang ramai yang bising, tetapi ketika mereka cuba bertanya jalan, tidak ada yang menjawab.

5. Post Kolam Renang – Gunung Ungaran

Image result for Gunung Ungaran



Pergunungan setinggi 2050 meter di atas paras laut, yang kini sentiasa sesak oleh pendaki setiap hujung minggu juga menyimpan cerita mistik.

Tempat yang mengerikan di Gunung Ungaran bukan sahaja di pos kolam renang. Sebagai contoh, Pos II, walaupun ada pendaki tidak pernah melihatnya secara langsung, kebanyakan mereka tidak pernah mahu berehat di sana. Walaupun pada siang hari, apatah lagi mendirikan khemah di sekitar pos kolam renang. Lebih baik berjalan sedikit lagi, mendirikan khemah di Promasan. Pos kolam renang diketahui berhantu kerana (dikatakan) terdapat seorang ‘penjaga’ wanita di sana.

Melangkah lebih jauh, kengerian Gunung Ungaran mula dirasakan lagi ketika pendaki mula memasuki hutan menuju puncak.

Sekali pada suatu malam, terdapat seorang pendaki memutuskan untuk berehat sebentar, tiba-tiba bunyi sekumpulan orang yang pada fikiran mereka juga mendaki pada waktu sama. Pendaki itu beranggapan, biarkan mereka pergi dahulu. Dia akan mengikuti kemudian dengan santai berjalan di belakang. Pendaki itu menunggu masa yang panjang, lebih daripada 30 minit. Tiada siapa yang datang. Dia cuba mencari suara kumpulan pendaki berkenaan namun ia tiba-tiba hilang dan digantikan dengan keheningan.

Bila baca dan dengar cerita kawan-kawan yang pernah pergi ke sana min terasa seram pulak nak mendaki kat gunung di Indonesia. Percaya atau tidak memang kalau kat gunung ada penunggu dia sebab itu jangan sesekali bermulut lancang kalau ke sana. Apa-apa pun kalau ada yang pernah ke sana boleh lah kongsi cerita dengan min mana tahu kita boleh kongsikan dengan dengan orang ramai.

Raja Lepak

Read Previous

Lemah tenaga batin, punca dan rawatan

Read Next

Atur kewangan untuk cukup sampai hujung bulan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *