Atur kewangan untuk cukup sampai hujung bulan

Awal bulan kaya, tengah bulan ok lagi, masuk minggu akhir bulan sesak nafas. Siapa pernah melalui perkara ini setiap bulan? Haaa mungkin ada yang jenis berhemat tapi min percaya kebanyakkan bila bab gaji ni memang sering berdepan kompllikasi dalam pengurusan kewangan. Hasilnya baru nak masuk hujung bulan dah tak cukup duit. 

Tidak kisah lah bujang atau sudah berkahwin, pengurusan kewangan itu penting dalam memastikan sumber kewangan kita mencukupi sehingga hujung tahun. Konsepnya dalam realiti kehidupan ini wang menjadi elemen yang penting kan terutama buat mereka yang sudah ada komitmen. Malah, nak masuk tandas pun kena bayar 20 posen paling kurang dik oii..

Image result for not enough money

Kesukaran mengatur gaji bulanan, bukan hanya dialami oleh beberapa orang. Banyak masyarakat moden hari ini, atau mungkin anda menghadapi kesukaran menguruskan gaji setiap bulan yang diterima. Lebih teruk ada yang kehabisan wang sebelum pertengahan bulan. Ini mungkin kerana pengurusan gaji tidak dilaksanakan dengan baik. Tetapi ada cara yang betul untuk menguruskan gaji bulanan dengan bijak. Meh sini min kongsi mana tahu berguna untuk korang.

1. Buat Belanjawan Bulanan

Image result for budget planning

Setiap kali menerima gaji sila rancang belanjawan bulanan korang. Mula membuat senarai perbelanjaan bulanan untuk keperluan dalam dua bahagian. Untuk keperluan asas seperti makanan, kos kerja, bil elektrik, bayaran rumah, bayaran motosikal dan lain-lain. Bagi keperluan tertier, membuat belanjawan untuk belanja, perjalanan, belanjawan hangout dengan rakan atau rakan sekerja. Bila ada belanjawan makanya anda akan nampak anggaran flow duit tu ke mana nanti.

2. Bayar Bil Dalam Kadar Segera

Image result for pay bills

Apabila mendapat gaji, perkara pertama yang korang kena lakukan adalah membayar semua bil dan komitmen hutang. Dari permulaan bil elektrik, telefon, ansuran, dan sebagainya. Ini penting, supaya tidak mengganggu kos keperluan harian. Memisahkan atau membayar terlebih dahulu pastinya akan membuat anda lebih tenang untuk menguruskan perbelanjaan bulanan yang lain.

3. Asingkan sedikit untuk tabungan

Image result for savings

Jika korang telah terbiasa untuk mengetepikan baki gaji untuk simpanan, kali ini cuba ketepikan gaji untuk simpanan sebelum korang gunakan buat keperluan harian. Ini berguna, untuk mengurangkan perbelanjaan yang tidak terlalu penting.

4. Buat Laporan Kewangan Harian

Related image

Simpan resit beli yang anda dapatkan setiap kali selepas membeli-belah. Rajin-rajinkan diri catat semua perbelanjaan setiap hari. Sebagai tambahan kepada kaedah ini, ia membantu anda mengetahui di mana wang telah digunakan setakat ini, ia juga dapat membantu anda menganalisis barang-barang yang anda tidak sepatutnya membeli dalam bulan yang akan datang.

5. Mempunyai Dua atau Lebih Banyak Akaun Bank

Image result for bank account

Buat dua akaun bank yang berlainan. Gunakan satu akaun untuk keperluan harian anda seperti menerima gaji, membayar bil, dan membeli-belah. Dan untuk akaun lain, anda boleh gunakan khusus untuk menyimpan. Buat jumlah minimum berapa peratus yang harus anda simpan dari gaji bulanan anda. Lakukan seperti kewajipan yang anda mesti memenuhi setiap bulan.

6. Gunakan kad kredit anda dengan bijak

Image result for credit card

Kad kredit juga boleh membantu anda menguruskan kewangan anda, jika anda boleh menggunakannya dengan bijak. Sebagai contoh, gunakan promo yang diberikan untuk membeli barang yang diperlukan, atau boleh diperuntukkan untuk membayar semua bil anda. Jangan lupa untuk membayar bil kad kredit anda dengan segera apabila anda menerima bil kad kredit.

7. Pelaburan

Image result for investment

Selepas anda mengetepikan simpanan dan gaji bulanan pada keperluan harian. Tetapi masih ada dana yang berlebihan daripada gaji ini. Adalah lebih baik bagi anda untuk menggunakan dana ini untuk pelaburan dengan menyertai Insurans, Dana Bersama, atau membeli emas atau perhiasan dengan nilai jualan yang tinggi. Ini berbeza dari penjimatan, jika anda menyimpannya, anda boleh mengambilnya pada bila-bila masa. Dalam pelaburan, wang yang anda simpan dalam bentuk lain dan anda tidak boleh mengambil bila-bila masa yang anda mahukan. Kaedah ini bukan sahaja menyimpan wang anda di tempat, tetapi ia juga boleh memberi manfaat kepada anda pada masa akan datang.

8. Buat Perbandingan

Image result for budget calculation

Buat perbandingan antara perbelanjaan dan belanjawan. Ini perkara terakhir yang perlu anda lakukan, untuk mengetahui sama ada perbelanjaan anda mengikut bajet yang telah dibuat, atau bahkan melebihi anggaran yang telah anda buat. Jika itu berlaku seperti itu, anda perlu membuat semakan belanjawan. Bandingkan dengan rekod perbelanjaan harian anda, untuk mengetahui apa-apa keperluan yang anda belanjakan dengan dana yang besar.

So korang moga perkongsian ini bermanfaat dan dapat membantu anda menguruskan kewangan bulanan dengan bijak. Moga korang takde lah lepas ni asyik tak cukup duit bila nak masuk hujung bulan. 

Raja Lepak

Read Previous

Gunung-gunung paling seram di Indonesia

Read Next

Port Hipster Alor Setar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *