Port Hipster Alor Setar

Image result for alor setar
Kredit: the crazy tourist

Sembang pasal Alor Setar pastinya kita akan terbayang Masjid Zahir yang tersergam indah dan Pekan Rabu tempat nak cari barang-barang buatan tempatan. Kalau cerita bab makanan pulak mesti teringat Nasi Lemak Kuning, Nasi Lemak Royal, Laksa Kedah dan macam-macam lagi yang enak-enak kan.

Image result for alor setar
Kredit: Wonderful Malaysia

Kalau nak bercerita tentang tempat makan pilihan ramai macam dak klise kan so Raja Lepak kali ni pastinya nak kongsi kesinambungan lokasi kafe-kafe hipster di ibu negeri Kedah ini. Ternyata Alor Setar mempunyai beberapa kafe hipster yang menarik dan rata-ratanya menawarkan menu kopi yang superb. So bagi pencinta kopi boleh lah try kafe-kafe ini.

Oklah tanpa buang masa min nak kongsikan dengan anda kafe-kafe hipster yang ada kat Alor Setar ni;

1. Caffe Diem

Related image
Kredit: Vincelk.co

Terletak di dalam rumah kedai tradisional di Chinatown, Caffe Diem adalah salah satu kedai kopi kegemaran tempatan di Alor Setar. Masuk ke dalam dan dapatkan hiasan kolonial vintaj dan beberapa kopi terbaik di bandar ini. Walaupun hidangan dan pencuci mulut mungkin berada di sisi mahal, kami mengesyorkan berhenti untuk melihat ke masa lalu bandar. Selepas minum, bersiar-siar di kawasan kejiranan dan gambar rumah kedai berwarna-warni dan rumah api berdekatan di salah sebuah bandaraya yang paling indah di Malaysia.

2. Kedai Kopi Lor San

Related image
Kredit: Twipu.com

Kedai Kopi Lor San adalah salah satu kedai kopi tertua di Alor Setar. Kopitiam milik keluarga (kedai kopi gaya Malaysia) telah menjadi hangout kegemaran sejak zaman penjajah. Mengharapkan makanan murah dan suasana ceria dengan harga yang mesra bajet. Kami mencadangkan ais NESCAFÉ (kopi ais) dengan mangkuk mentega yang menguap. Penduduk Cina-Malaysia menghabiskan berjam-jam bersiar-siar di atas meja yang boleh dilipat, memberikan suasana yang lebih tempatan.

3. Blackwood Coffee and Chocolate

Related image
Kredit: operince.com

Encik Low Kok Yu menubuhkan rantaian kafe ini pada tahun 2012. Tujuannya adalah untuk menggabungkan cawan kopi yang sangat baik dengan makanan yang bermutu tinggi. Sekarang, tempat Blackwood ini telah berubah menjadi salah satu kedai kopi hipster teratas di Alor Setar. Terletak di belakang C Mart, kafe menyajikan pelbagai minuman menggunakan kacang-kacangan import. Pemilihan mulut makanan termasuk hidangan Barat dan Asia serta kek dan pencuci mulut. Turun pada lewat petang untuk memulihkan diri di teres selepas waktu bersiar-siar.

4. Route 77 Diners

Image result for Route 77 Diners alor setar
Kredit: Crisp of Life

Kafe bertema ini terletak kurang dari 100 meter (328 kaki) dari Masjid Zahir. Dengan pedalaman yang selesa, pelanggan dapat memfoto motosikal-motosikal menghias ruang. Menu ini menawarkan pemilihan makanan Malaysia dan Barat yang baik, termasuk beberapa burger terbaik di bandar ini. Kami mengesyorkan berhenti pada waktu pagi untuk menu set sarapan pagi sebelum menjelajah Chinatown.

5. Cup Café Alor Setar

Image result for Cup Café Alor setar
Kredit: Trip Advisor

Untuk secawan kopi yang kaya dan berkhasiat dengan hiburan live, semak Cup Café. Kedai kopi adalah beberapa minit ke utara dataran utama di dalam rumah kedai yang telah diubahsuai. Masuk ke dalam dan cari dinding dihiasi dengan foto penghibur terdahulu mereka, piano antik dan jam besar. Berjaga-jaga persekitaran yang mesra dan mesra dengan banyak kopi, susu tepung dan smoothies. Jika anda juga mahu menyanyi, turun pada hari Rabu dan Sabtu untuk karaoke mic terbuka mereka.

6. Kopi & Roti

Related image
Kredit: Mai Singgah

Kopi & Roti adalah versi mid-range kopitiam tempatan. Dinding kelabu-putih dan meja kelabu memaparkan hiasan minimalis yang tersendiri. Menu luas menawarkan pelbagai minuman panas dan sejuk, termasuk coklat es dan matcha latte yang disyorkan. Walaupun kedai kopi ini di Alor Setar terletak beberapa kilometer (kira-kira satu batu) di utara dataran utama, ia berbaloi untuk usaha kopi dan roti canai.

Ok guys macam mana dengan kafe yang dilist kan ni, ada yang pernah pergi tak? Kalau belum leh la try kalau ke Alor Setar nanti. Ok lah nantikan ke mana kita pulak lepas ni yer.

*Sumber artikel ini dipetik dari theculturetrip.com

Raja Lepak

Read Previous

Atur kewangan untuk cukup sampai hujung bulan

Read Next

Lokasi Seram Dunia: Island of the Dolls, Mexico

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *