Port Lepak Hipster kalau singgah Kelantan

Hai pembaca-pembaca setia Raja Lepak. So setelah dua hari min rehat macam mana cuti hari tu? Ada tak try kafe-kafe hipster yang min cadangkan? Kalau dah, leh la try feedback sikit kat komen. Huhu Ok lah macam kita tahu kan konsep Hipster ni memang dah tersebar luas di seluruh negeri di Malaysia malah, kebanyakannya diusahakan oleh golongan muda yang bukan sahaja mahu memajukan diri tetapi menyumbang kepada kunjungan pelancong dan pencinta makanan.

Ok lah kita dah jelajah ke Utara, Selatan, Central so mari kite g klate pulop. Haaa jangan tak percaya Kelantan ada lokasi kafe Hipster yang wow dan menarik ok. Jadinya Raja Lepak nak bawa anda untuk pergi menjenguk negeri Kelantan pulak untuk tengok kafe-kafe hipster di sana.

Related image

Min suka juga pergi Kelantan sebab kat sana tenang dan leh shopping (kadang-kadang pergi ke sempadan) hehehe.. So min tak nak buang masa jom kita tengok satu-satu kafe hipster di negeri Cik Siti Wan Kembang ni;

1. THE BOLD LAB

Image result for THE BOLD LAB
Kredit: Fave.com

Bagi mereka yang suka bereksperimen dengan gastronomi (makanan) mesti cuba eksperimen makanan dan kopi di kafe ini.

Kita boleh bereksperimen dengan menu kopi yang hebat dan makanan yang lazat serta persembahan makanan yang unik di THE BOLD LAB.

Seperti namanya, kafe yang unik ini mempunyai tema makmal, dengan termos, bikar, tiub ujian dan peralatan makmal yang lain seperti yang biasa anda lihat di makmal sekolah.

Makmal Bold menyajikan kopi pada gred tertentu. Menu ini termasuk kopi buatan tangan menggunakan teknik penuangan, aeropress dan siphon.

Mereka juga menghidangkan minuman selain kopi seperti teh, coklat dan mocktail eksotik. 

Minuman dan makanan di Lab Bold adalah menyeronokkan dan Instagrammable. Jadi sesuai kepada mereka yang suka berkongi gambar di sosial media. Antara menu makanan yang wajib dicuba adalah Seafood Paella dan Salted Egg Chicken Rice.

Antara menu minuman yang popular adalah Hot Chocolate di mana hidangan ini dipersembahkan dengan secawan susu panas dan batang coklat seperti ais krim.

Anda hanya perlu mengacau batang coklat tersebut ke dalam susu panas dan walla….. minuman coklat panas yang menarik!

2. KB Brewster

Image result for KB Brewster

Tidak jauh daripada The Bold Lab adalah pencabar sihat mereka iaitu The KB Brewster yang terletak bersebelahan dengan Shell Jalan Cherang.

Sedikit berbeza daripada konsep makmal yang dipersembahkan oleh The Bold Lab, kafe hipster ini menggabungkan elemen kafe kopi dan kemelayuan di dalam menu minuman mereka.

Antara signature dish mereka adalah Kopi Beng Caramel atau Kopi Beng biasa. Mereka juga menyediakan kopi mengikut pengkhususan tertentu.

Adunan kopi yang lazat bersama sepinggan kek Pavlova sudah cukup untuk menceriakan hari anda.

Menawarkan pelbagai pilihan kopi mengikut cita rasa tempatan

Menu kopi lain yang disediakan adalah Latte Butterscoth, Salted Caramel, Americano dan Latte Hazzelnut manakala menu makanan pula adalah Chicken Grilled with Salad, Cheezy Baked Macaroni dan pelbagai hidangan pencuci mulut yang manis-manis semanis senyumanmu. Cewah…

Jadi bagi mereka yang mahukan kelainan (atau pun kekurangan bajet) daripada Starbucks mahupun The Gloria Jeans, KB Brewster mungkin adalah alternatifnya.

3. Kopi Mesin

Image result for Kopi Mesin.
Kredit:Fave.com

Kopi Mesin adalah kedai kopi kecil di Kubang Kerian yang mungkin kelihatan seperti kopitiam biasa tetapi menawarkan kopi dengan gred yang tertentu.  

Mereka menggunakan campuran kopi buatan tangan dari tiga tempat asal perdagangan kopi iaitu – Gunung Mogiana dari Brazil, Estet Sigri dari Papua New Guinea dan Kaapi Royale Robusta dari India.

Campuran ini dipanggang dengan teliti dan sederhana untuk memberikan kopi rasa yang kompleks. Menu kopi di sini agak banyak. Bagi mereka yang tidak benar-benar tahu perbezaan rasa dan aroma kopi, menu mereka boleh memberikan ilustrasi yang mudah difahami.

 Terdapat pilihan espresso, latte macchiato, doppio, putih rata, cappuccino, americano, kafe latte dan mocha. Kopi Mesin juga menyajikan pilihan bukan kopi seperti coklat, teh dan banyak lagi. 

Antara menu signature mereka yang wajib dicuba adalah kopi ais Jerman, Matcha Ice Blended dan Hot Mocha. 

Kopi ais Jerman, yang juga dikenali sebagai Eiskaffee, adalah campuran kopi dan aiskrim vanilla yang membangkitkan deria rasa lidah anda. Wajib dicuba. Rasanya amat kaya, pekat dan pahit, dengan sentuhan manis perisa vanila. 

Kopi Mesin juga menawarkan pelbagai hidangan makanan. 

Antara menu masakan yang menarik di sini adalah Kapsalon dan Grilled Cheesy Lamb.

4. Tiny Elephant

Image result for Tiny Elephant kelantan
Kredit: LinaShelle

Kedai ini kecil tetapi ia adalah tempat yang sesuai untuk hang out. Bagi penggila makanan pencuci mulut, anda wajib ke Tiny Elephant.

Di sini, anda boleh mencari ais krim yang paling lembut di bandar. Kedai mereka agak kecil dan boleh menjadi sesak pada waktu puncak makan. Pesanan pula boleh dibuat di kaunter di dalam.

 Kita boleh memilih sama ada aiskrim kita disediakan di dalam cawan atau kon buatan sendiri mereka. Kemudian anda memilih perisa aiskrim dan tambah topping mengikut kesukaan anda. Mudah sahaja. 

Lagi pilihan menu di sini ialah hidangan padang pasir aka desserts.

Ia juga menyajikan hidangan pencuci mulut lain yang menggoda seperti wafel buttermilk, makanan ringan seperti kentang goreng, ayam pop corn dan pizza.

Untuk minuman, anda boleh mencuba menu istimewa mereka iaitu Milky Butterfly, gabungan susu dan kacang buterfly yang amat digemari ramai pelanggan mereka.

Kafe ini juga menjual pelbagai pilihan kopi dan bukan kopi!

5. HEDLEY BOOKS & CAFÉ

Image result for HEDLEY BOOKS & CAFÉ
Kredit: Vulcanpost.com

Sekiranya anda peminat Harry Potter, anda perlu menikmati kafe bertemakan dunia sihir di Kubang Kerian ini. 

Sebaik sahaja anda masuk ke kafe mereka, anda akan dibawa ke dunia francais popular ini dan menjadi sebahagian daripada pelajar Sekolah Hogwarts Sihir dan pelajar Wizardry kerana anda boleh bermain dan berdandan dengan jubah dan prop di sana.

 Ia adalah sebuah kafe fotogenik di mana anda boleh mengambil seberapa banyak gambar selfie yang anda mahu kemudian muat naik ke laman sosial anda. 

Terdapat beberapa tempat menarik untuk mengambil foto seperti tempat memanggang, rak buku dan 9 versi ikonik. Pastikan tidak datang bersendirian barulah seronok.

Ada sebabnya ia dipanggil Hedley Books & Cafe – di sini anda boleh berehat dan membaca pelbagai buku yang ada sambil menikmati secangkir kopi atau teh.

Menikmati Hazelnut Espresso dan Smoke Salmon Quiche sambil membaca novel.

Terdapat juga permainan papan (board game) yang anda boleh mainkan termasuk Scrabble bertemakan Harry Potter dan UNO Stacko. 

Lebih menarik, menu makanan mereka juga mempunyai tema dunia ahli sihir. Anda boleh mencuba Kek Hedwig Choco, yang kaya dengan coklat, serta McGonagall Mac and Cheese. Atau untuk rasanya yang lebih savoury, boleh mencuba Oriental Lamb atau Cajun Chicken.

So guys macam mana? Menarik tak lokasi ni so kalau ke Kelantan boleh la try cuba yer nanti rekemen kat min. Lepas ni nak ke negeri mana lah yer.

*Sumber artikel ini dipetik daripada sewabasdikelantan.blogspot.com

Raja Lepak

Read Previous

Mitos Duyung, suatu kewujudan yang masih misteri

Read Next

Lemah tenaga batin, punca dan rawatan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *