Mitos Duyung, suatu kewujudan yang masih misteri

Image result for kisah nyata ikan duyung

Pernah atau tidak anda terfikir bahawa duyung itu benar-benar wujud atau tidak? Adakah anda pernah merasakan bahawa duyung itu wujud? Kalau diikutkan apa yang ada dalam isi laut itu sebenarnya banyak yang belum di bongkarkan dan pada masa sama; sampai hari ini adakah duyung itu wujud atau tidak ia masih lagi misteri.

Banyak perbincangan sebenarnya yang telah diterbitkan tentang kewujudan duyung ini jadi tidak hairan kalau ada yang kata duyung merupakan wanita cantik separuh ikan separuh manusia, dan ada juga yang menggambarkan bahawa duyung adalah makhluk ngeri dengan rupa yang menakutkan.

Ada beberapa gambaran tentang duyung daripada kisah-kisah lama yang diceritakan. Min akan senaraikan satu persatu.

1. Puteri yang disumpah

Related image


Bukti sejarah menyatakan bahawa kewujudan ikan duyung dikhabarkan telah direkod sekitar 1,000 SM. Asal-usul ikan duyung ini ditulis dalam bentuk manuskrip lama dari budaya Asyur. Ahli arkeologi di kawasan sekitar mengatakan bahawa masyarakat Assyria sangat percaya bahawa putri duyung adalah puteri dari kerajaan yang disumpah oleh alam semula jadi.

Puteri itu disumpah menjadi putri duyung untuk membunuh suaminya sendiri. Bentuk puteri adalah seorang manusia setengah ikan, di mana pinggang ke bawah puteri berbentuk seperti ikan. Fizikal putri duyung yang digambarkan adalah persis seperti figura duyung yang sering kita lihat dalam filem atau di televisyen.

2. Puteri yang patah hati

Related image


Kisah ini juga berasal dari masyarakat Asyur, tetapi versi ini berbeza dari cerita sebelumnya. Dahulu, ada seorang ibu dari Ratu Assyria bernama Dewi Atargatis. Dewa ini suka dengan gembala. Walau bagaimanapun, pada akhirnya dia meninggal kerana cintanya. Dia malu kerana dia ditangkap mencintai seorang gembala, akhirnya dia melemparkan dirinya ke dalam tasik untuk menjadikan dirinya sebagai ikan.
Walau bagaimanapun, kerana Dewi Atargatis mempunyai keindahan yang sempurna, dia tidak dapat berubah sepenuhnya menjadi ikan. Hanya separuh badannya yang rendah menyerupai ikan, tetapi wajahnya masih cantik seperti dewi.

3. Puteri Duyung adalah Penjaga Dewi Laut

Image result for guardian mermaid


Orang Yunani dan Romawi percaya bahawa ikan duyung sengaja diciptakan oleh tuhan-tuhan dan dewi laut, seperti Poseidon, Neptunus dan Triton. Dewa dan dewi laut mencipta duyung sebagai pengawal peribadi mereka. Mermaid mengiringi dan melindungi perjalanan para dewa dan dewi semasa bepergian di sekitar laut.

Malah, dalam mitologi Yunani, duyung bukan sahaja wanita, tetapi ada lelaki. Mitologi itu turut menghuraikan, duyung mempunyai kekuatan yang cukup tinggi. Sehingga kini, orang Yunani berpendapat bahawa ikan duyung adalah pengawal laut. Mereka dengan sengaja menenggelamkan kapal yang dimuatkan dengan orang jahat atau barangan haram supaya dihukum oleh Putri Duyung.

4. Nelayan terkutuk

Related image


Orang-orang sakura memilih versi yang berbeza dari misteri putri duyung mengenai asal-usul duyung itu. Lama dahulu, ada seorang nelayan yang mengikuti kepercayaan Shinto. Nelayan ini menjanjikan gurunya bahawa dia tidak akan makan haiwan.
Bagaimanapun, nelayan memecahkan janjinya, dia membunuh banyak haiwan untuk memakan dagingnya. Pada akhirnya, nelayan dikutuk menjadi raksasa setengah ikan yang tinggal di laut. Sehingga kini, kepercayaan Shinto menghalang pengikut daripada memakan makhluk hidup.

Sekiranya anda melancong ke Jepun, anda boleh berhenti dengan Shinto Shrine di Fujinomiya. Di sana, anda dapat melihat bukti ikan duyung melalui mumia putri duyung yang umurnya mencapai 1,400 tahun.

Walau bagaimanapun, jangan bayangkan mumia ini kelihatan cantik seperti ikan duyung dalam kisah dongeng. Mumia ini lebih sesuai sebagai hantu duyung kerana ia mempunyai kepala besar dengan rambut sedikit, mata dan mulut terbuka, dan wajahnya kelihatan menakutkan.

Itu merupakan antara kisah-kisah dari beberapa negara tentang kewujudan Duyung. Kepelbagaian versi ini disebabkan oleh banyaknya mitologi dan pada masa sama ada bukti kewujudan seperti di Jepun tu. Ini ada satu lagi perkongsian yang min akan muatkan tentang kewujudan duyung.

Sama ada legenda berasal dari beberapa negara ini, terdapat beberapa bukti bahawa ikan duyung memang ada. Dikatakan bahawa, di rantau Cornwall, England, terdapat batu yang pernah diduduki oleh ikan duyung. Puteri duduk di atas batu sambil menyanyi. Lagu yang dinyanyikan oleh putri duyung itu mengakibatkan kematian seorang nelayan setempat.

Image result for MERMAID ON ROCK

Nyanyian duyung dapat menawan orang. Oleh kerana terpikat dan ingin mencari sumber bunyi yang indah ini, ramai orang mati akibat lemas. Oleh itu, nyanyian ikan duyung mempunyai kuasa mistik yang sangat kuat.

Di samping itu, kewujudan ikan duyung juga diperakui oleh pelayar terkenal, Christopher Columbus. Dalam jurnalnya, Columbus menulis bahawa dia telah melihat tiga ikan duyung mengelilingi perairan Caribbean.

Columbus, yang sedang dalam perjalanan ke Rio Del Oro, mengatakan bahawa ikan duyung tidak cantik seperti lukisan, tetapi mereka mempunyai penampilan manusia. Kenyataan Colombus mengenai putri duyung dipetik dari The Diary of Christopher Columbus, 9 Januari 1493.

Image result for of Christopher Columbus

Jadi apa pendapat anda tentang duyung ini? Mungkin di Malaysia laut kita sibuk susah nak nak nampak duyung ni kan. Apa-apa pun benar atau tidak ia masih dalam misteri yang belum terungkai. Sedangkan Marina Trench pun belum lagi diterokai hingga penghujung inikan luasnya laut bumi yang masih meyimpan banyak rahsia tersembunyi. 

Apa-apa pun kalau korang ada cerita lain tentang duyung bolehlah share kat ruang komen nanti min akan buat research lagi lebih mendalam.

Raja Lepak

Read Previous

Mulakan habit menabung di tahun 2020

Read Next

Port Lepak Hipster kalau singgah Kelantan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *