Mulakan habit menabung di tahun 2020

Related image

Dah masuk hari ketiga di tahun 2020, jadi korang dah mulakan ke usaha untuk capai azam korang tahun ini? Haa meski masih awal, kalau dah berazam tu tak digalakkan lah nak tangguh-tangguh itu yang jadinya azam di carry forward. Hehehe.. Apa-apa untuk tahun 2020 ni kita perlu lebih positif dan pada masa sama lebih fokus untuk ke arah yang lebih positif. 

Oleh itu, Raja Lepak kali ini nak kongsikan dengan anda beberapa tips menarik yang mungkin boleh membantu untuk korang capai azam-azam korang. Kali ini kita nak kongsi tentang menabung. Haaa siapa yang tak pernah menabung? Haa tahun 2020 ni moh kite mula menabung nak? Tak susah pun, sebenarnya. Min pun dulu dari tahun ke tahun, cuba nak menabung tapi gagal. So tahun ni salah satu azam min pun nak mulakan menabung. Jom kita belajar sama-sama tips nak menabung ni;

1. Letakkan Wang di Tempat Tersembunyi

Image result for hide saving

Petua pertama yang boleh anda lakukan dalam menyimpan wang anda supaya dapat dikumpulkan dengan cepat adalah, dengan meletakkan wang anda di tempat yang tersembunyi, maksudnya yang tidak terlihat oleh pandangan mata. Kaedah ini sesuai untuk anda yang sering mendapati anda kehabisan wang ketika anda masih di tengah bulan.

Tetapi biasanya anda kadang-kadang terlupa jika anda telah meletakkan wang di tempat itu. Tetapi jika memang anda boleh mengingatnya dan ia tidak diperlukan sama sekali, anda boleh memasukkannya ke dalam simpanan.

2. Menggunakan Sistem Simpanan Automatik

Image result for saving bank

Untuk petua mengenai cara cepat mengumpulkan wang,  anda boleh cuba sistem simpanan automatik. Kerana sekarang bank-bank khususnya ada menyediakan perkhidmatan seumpama ini.. Jadi cara ia berfungsi adalah di mana setiap tarikh anda menerima gaji, maka gaji anda secara automatik akan masuk ke dalam simpanan yang dikhaskan untuk menyimpan.

Jadi itu akan membuat anda lebih teratur dan berdisiplin dalam simpanan. Kerana biasanya penjimatan automatik seperti ini tidak boleh diambil setiap bulan. Jadi anda hanya boleh mengambil simpanan ini sekali setahun, bergantung kepada dasar Bank itu sendiri.

3. Kunci Simpanan

Image result for save money safe box

Kemudian Tips Penjimatan Wang seterusnya adalah untuk mengunci simpanan anda sendiri. Anda boleh menggunakan kaedah ini di bank secara normal, tetapi anda juga boleh menggunakannya di bank. Jika anda menyimpan di bank, pastikan anda memilih akaun simpanan yang menggunakan sistem penguncian jika belum mencapai jumlah yang diinginkan. Ini adalah supaya anda tidak boleh menggunakan simpanan anda sendiri.

Dan jika anda menyimpannya di bank, kemudian pilih bank yang mempunyai kunci atau yang tidak dapat dibuka dengan mudah. Jadi dengan cara itu, anda akan merasa sukar dan membatalkan niat untuk mengambil simpanan ini.

4. Menyimpan duit syiling

Related image

Kemudian petua seterusnya untuk menjimatkan wang supaya cepat dikumpulkan adalah untuk menyimpan syiling yang sering anda dapatkan dari baki pembelian. Biasanya ramai yang suka mengabaikan duit syiling, walaupun sebenarnya syiling sangat membantu anda. Kerana tanpa sengaja menukar duit syiling jika dikumpulkan boleh bernilai lebih.

Jadi, jika anda mempunyai duit syiling dari baki, beli sesuatu di kedai pastikan anda mengumpulnya sebagai simpanan juga.

5. Menyimpan Wang daripada Hasil Pendapatan Tambahan

Related image

Tips untuk menjimatkan wang dianggap sangat berkesan dalam menjadikan anda punyai banyak simpanan dan dapat mengumpulkannya dengan cepat. Jika sebenarnya anda mendapat pendapatan di luar tugas utama anda, pastikan wang itu diselamatkan. Asingkan ia sebagai simpanan jika wang itu lebih kadar perbelanjaan bulanan anda.

6. Gunakan Aplikasi Simpanan

Image result for saving apps

Petua seterusnya untuk menyimpan wang adalah, anda boleh menggunakan teknologi telefon pintar, menggunakan aplikasi simpanan. Jika anda telah bergelut atau tidak peduli dengan perbelanjaan anda, maka anda boleh menggunakan aplikasi itu.

Terdapat banyak aplikasi yang tersedia seperti Wally, Spendee, Dompetsehat dan lain-lain pada telefon pintar anda. Aplikasi ini cukup untuk membantu anda untuk mengetahui berapa banyak perbelanjaan yang anda perlu belanja untuk membeli-belah dan sebagainya. Dengan cara itu, anda akan lebih mudah menyimpan wang anda, kerana ia sudah mempunyai butiran perbelanjaan.

7. Mengambil kesempatan daripada diskaun

Image result for discount

Jika anda seorang yang sangat suka membeli-belah, pastinya agak sukar untuk memegang keinginan anda untuk berbelanja, akhirnya – akhirnya tidak akan menyimpan wang, kerana ia digunakan untuk belanja. Jadi tips supaya anda dapat menyimpan wang anda dengan cara ini adalah dengan memanfaatkan diskaun beli-belah.

Caranya ialah apabila anda mahu membeli-belah, cuba mencari pusat membeli-belah yang mempunyai diskaun, atau anda juga boleh mencari tempat yang menawarkan cashback itu lebih baik. Jadi, dengan cara itu, anda pasti masih boleh mengetepikan wang untuk simpanan.

8. Simpan Wang dari Bonus Kerja

Image result for bonus

Tips untuk menjimatkan wang supaya cepat dikumpulkan seterusnya, dengan menjimatkan wang dari bonus yang anda dapat. Biasanya jika anda bekerja dengan baik, bos anda ingin memberi bonus kepada anda. Nah, pastikan wang bonus yang anda dapatkan dimasukkan ke dalam simpanan.

Tetapi wang bonus sememangnya untuk membeli keperluan, pastikan anda menyimpan terlebih dahulu, maka anda boleh menggunakannya kemudian untuk keperluan lain. 

9. Membuat Simpanan Sebagai Aset Nyata

Image result for gold saving

Seterusnya tips menyimpan yang mungkin boleh diamalkan adalah dengan menjadikan simpanan anda sebagai aset sebenar, seperti emas. Ini bertujuan supaya anda lebih mudah mengawal keinginan anda untuk berbelanja, kerana dengan membuat simpanan anda dalam bentuk emas, anda tidak akan mudah mengambil wang itu. Kerana biasanya orang akan mudah tergoda untuk berbelanja jika simpanan mereka masih dalam bentuk wang. Jadi membuat simpanan sebagai emas adalah langkah yang sangat berkesan. 

Raja Lepak

Read Previous

Lokasi kafe hipster sekitar bandar Ipoh

Read Next

Mitos Duyung, suatu kewujudan yang masih misteri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *