Curhat seorang perokok yang beretika

Curhat seorang perokok yang beretika 

Tabiat merokok ni bersifat peribadi tetapi tidak bermakna kita boleh buat sesuka hati. Asap rokok boleh mengundang ketidakselesaan dan kebimbangan terutamanya pada mereka yang menghidap asma, kanak-kanak, dan ibu mengandung. Jadi, kita haruslah lebih berhemat dan bertimbang rasa terhadap orang keliling bila nak merokok. 

Pertama sekali, elakkan merokok di hadapan golongan bukan perokok. Jika mereka berdekatan pun, kita harus lebih teliti dan cuba tiupkan rokok ke arah yang lain. Bolehlah kurangkan gangguan bau asap dan dedahan kepada bahan kimia berbahaya terhadap mereka. 

Selain bau asap rokok, kita juga harus berjaga-jaga dengan abu rokok. Walaupun di rumah atau kereta sendiri, janganlah biarkan abu rokok dan puntung rokok bersepah di merata-rata. Kalau kita biarkan je, abu tu boleh melekat pada langsir, perabot, atau karpet dan kerusi kereta dan mengundang leteran daripada ahli keluarga dan rakan-rakan. Tak best lah cam tu. 

Pada saya, tips ni cuma boleh membantu buat jangka pendek sahaja. Bagi mereka yang mencari-carikan penyelesaian jangka panjang, bolehlah cuba alternatif bebas asap seperti IQOS untuk mengatasi masalah bau asap dan bau. 

IQOS adalah sejenis peranti pemanas tembakau. Maksudnya, peranti ini cuma panaskan tembakau tanpa pembakaran untuk memberi kepuasan rasa tembakau sebenar. Satu kelebihan sistem heat-not-burn IQOS ialah ia tidak mengeluarkan sebarang bau asap atau abu. Jadi orang di keliling takkan diganggu dengan asap rokok seperti rokok biasa. Bukan setakat itu, IQOS juga mampu mengurangkan dedahan bahan kimia berbahaya sebanyak 95% berbanding rokok biasa*.

 [MAKLUMAT PENTING: Ini tidak bermakna risiko dikurangkan sebanyak 95%. IQOS bukan bebas risiko.] 

*”Pengurangan 95%” mewakili penurunan tahap purata pelbagai bahan kimia berbahaya (tidak termasuk nikotin) berbanding dengan asap rokok rujukan. Lihat “Maklumat Penting” di IQOS.com

Cuma satu peringatan – IQOS bukanlah alat untuk membantu kita berhenti merokok secara total. Ia hanya sejenis untuk memberikan kepuasan rasa tembakau tanpa bau asap dan abu. IQOS hanya untuk mereka yang sudah terjebak dengan tabiat merokok dan inginkan alternatif bebas asap. Ketahui lebih lanjut di sini. Bagi mereka yang tak pernah pegang rokok, produk ini bukan untuk anda ye. 

Ikuti IQOS di Facebook dan Instagram untuk maklumat terkini.

Raja Lepak

Read Previous

Jemputan Kad Kahwin Digital, Taktik Terbaru Scammer Target Duit Dalam Akaun Korang

Read Next

Filem Seram Lejen Arahan Aziz M. Osman Kembali Viral, Ini Sebabnya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *