Filem Yang Menginspirasikan Kisah Lelaki 18 Tahun Jalani Hidup Dekat Airport

Hujung minggu ak tahu nak buat apa, CT ada nak sarankan korang tengok satu cerita dekat Netflix ni. Pasal seorang lelaki yang 18 tahun habiskan hidup dia dekat airport.

Mehran Karimi Nasseri atau dikenali juga sebagai Sir Alfred Mehran ni merupakan seorang pelarian yang dihalau keluar dari Iran lepas beliau terlibat dalam gerakan revolusi menentang Raja Iran pada ketika itu, Mohaad Reza Shah masa tahun 1977.

Kredit: Medium

Tapi PBB dah berikan status pelarian pada Nasseri ni dan bebas untuk pergi kemana-mana yang dia nak. Nasseri pilih London, dan malangnya dokumen dia hilang masa dalam perjalanan menyebabkan beliau tak dibenarkan untuk masuk ke London selagi tak dapat dokumennya.

Dan beliau pun dihantar semula ke Paris dan diberikan pelepasan bersyarat untuk tinggal di Lapangan Terbang Paris sampailah dokumen dia dijumpai. Sampailah dah berbelas tahun, dokumennya masih tak jumpa.

Tahun 1992, ada peguam hak asasi manusia, Christian Bourget yang bantu Nasseri ni untuk dibenakan keluar. Tapi rundingan gagal bila Nasseri sendiri enggan masuk Perancis dan hanya nak masuk ke UK je.

Kredit: Wikipedia

Antara alasannya sebab nanti dia akan disenaraikan sebagai orang Iran dan bukannya orang Inggeris. Padahal Nasseri ni memang nak sangat kewarganegaraan British sampaikan dia suruh orang panggil dia sebagai Sir Alfred.

Nasseri berjaya keluar dari airport bila dia jatuh sakit dan dihantar ke hospital. Rumah dia dekat airport pun dah ‘diruntuh’kan. Dan akhirnya dikatakan Nasseri kini rumah perlindungan dekat Perancis.

Kalau korang nak tengok filem yang diiinspirasikan daripada kisah Nasseri ni bolehlah search The Terminal dekat Netflix dan layanlah lakonan Tom Hanks yang penuh beremosi tu.

CT pun nangis beb. Terus menusuk ke jantung.

Raja Lepak

Read Previous

Tak Pernah Serang Orang, Buaya Ni Katanya Vegetarian

Read Next

Bunyi Apa Tu? Bunyi Dari Planet Marikh Yang Menakutkan Didedah NASA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *