Layan K-Drama Pun Boleh Kena Tembak, Ini Realiti Hidup Rakyat Korea Utara

Sekarang ni memang tengah in trend sangat filem/drama dari Korea Selatan. 

Dan tak ketinggalan, rakyat Malaysia sendiri pun termasuk dalam golongan yang terjebak dalam demam Kdrama ni. Sekali dah terjebak, susah beb nak keluar.

Tapi dalam banyak-banyak negara, ada satu negara yang buat peraturan halang rakyat mereka daripada tengok K-Drama. Siapa lagi kalau bukan Korea Utara.

Dekat Korea Utara, kalau tertangkap atau terkantoi layan K-Drama, memang boleh dikenakan hukuman tembak terus tau. Tak ada kompromi.

Berperang secara psikologi dengan Korea Selatan, pemimpin Korea Utara gunakan kekerasan bagi mengugut rakyatnya supaya patuh dengan pimpinan dorang. Hukuman itu pun dibuat lepas rakyat Korea Utara dikatakan makin ramai yang tiru budaya orang Korea Selatan termasuklah daripada gaya bercakap.

Dalam satu pendedahan di media RFA, dikatakan hukuman tembak tu akan dilaksanakan depan orang ramai supaya yang lain ambil iktibar dan patuh dengan arahan daripada pihak berkuasa negara diktator tu.

Tapi ada je hiburan dari Korea Selatan yang terlepas masuk ke Korea Utara. Tapi kalau tertangkap, pandai-pandailah. Memang tak selamat cerita dia.

Kalau korang pernah tengok K-Drama, mesti perasan kadang-kadang ada juga dorang selitkan babak tentang undang-undang Korea Utara yang kejam dan tak masuk akal.

Korang juga mungkin berminat nak baca: Parodi Babak ‘Rawr’ True Beauty Bikin Netizen Pecah Perut

Raja Lepak

Read Previous

‘Sayup Je Dengar’ – Terkentut Masa Tengah Live, Jenuh Cikgu Tahan Ketawa

Read Next

Suku Ini Percaya Makin Tinggi Rumah, Makin Selamat Dari Gangguan Roh Jahat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *