Heboh jenazah dibawa naik motosikal

Dalam kehidupan ni kita pasti akan terlintas dengan kejadian pelik dan macam tak masuk akal kan. Tidak kisahlah di mana-mana negara di dunia ni, pasti akan ada kejadian pelik yang dilaporkan. 

Abang Bob selalu juga tengok laporan berita pelik dan aneh sebab ia membuka mata kita untuk melihat sisi berbeza dunia ni.

Baru baru ini Abang Bob ada terbaca di line.today.me yang penduduk Bulukumba, Sulawesi Selatan terkejut oleh mayat yang dibawa pulang oleh keluarganya di atas motosikal, setelah menerima rawatan dari pusat kesihatan.

Image result for uskesmas Tanah Toa, Kecamatan Kajang, Kabupaten Bulukumba, Sulawesi Selatan.

Kejadian itu menjadi viral di media sosial, selepas ia dikongsi oleh akaun Facebook Ari Purnama baru-baru ini.

Akaun itu memuat naik foto-foto mayat yang dibawa kembali ke rumah pengebumian di atas motosikal automatik merah, oleh keluarganya.

Image result for ambulance indonesia

“Innalillahi wainnailaihi rojiun, sekali lagi insiden yang menyayat hati terjadi di Pusat Kesihatan Tanah Towa, pesakit meninggal dunia dan tidak ada van jenazah yang menyampaikan ke rumahnya karena Puskesmas tidak memiliki van jenazah. Ahli Keluarga terpaksa membawa jenazah si mati menggunakan motosikal,” tulisnya. 

Berdasarkan hasil carian, foto itu diambil dari Pusat Kesihatan Tanah Toa, Daerah Kajang, Kabupaten Bulukumba, Sulawesi Selatan.

Image result for mobil jenazah

Akaun Ari Purnama juga dalam muat naiknya, turut mengaitkan (mention) Pemerintah Kabupaten Bulukumba berhubung peristiwa yang terjadi.

Tidak lama selepas berita itu tersebar, Ketua Perkhidmatan Kesihatan Bulukumba Wahyuni ​​AS mendedahkan kronologi kejadian sebenar.

Dalam satu kenyataan bertulis yang diterima Makassar baru-baru ini, maklumat diperolehi bahawa badan yang dibawa pulang ke atas motosikal adalah seorang wanita berusia 24 tahun.

Wanita itu sebelum ini bergegas ke bilik kecemasan Puskesmas Tanah Toa oleh keluarganya, dalam keadaan lemah di 07.30 waktu Indonesia Timur. Tekanan darahnya juga sukar untuk diukur.

Image result for emergency

“Pesakit diberi terapi, penyerapan RL, suntikan oksigen dan steroid, tetapi pesakit semakin lemah dan keadaannya sudah tidak stabil,” kata Wahyuni.

Sebelum dikejarkan ke Pusat Kesihatan Komuniti, wanita itu difahamkan telah dirawat di klinik Kajang dengan keadaan HB yang sudah menurun. Keluarga kemudian membawanya ke rumah.

Walau bagaimanapun, disebabkan keadaannya yang lemah selepas menerima rawatan di pusat kesihatan, pesakit kemudiannya disahkan meninggal dunia pada 08.00 waktu Indonesia Timur.

Selepas itu, jururawat Puskesmas tempatan cuba menelefon van jenazah di Puskesmas Kassi untuk membawa pesakit.

Image result for er

Tetapi apabila jenazah berada di Dassa (tidak jauh dari Puskesmas), mayat tidak dapat ditunggu.

“Mereka memutuskan untuk membawa pesakit mereka sendiri pada motorsikal pada pukul 08.10 waktu Indonesia Timur,” jelas Wahyuni.

Dalam pernyataannya, Wahyuni ​​juga menjelaskan perbezaan penggunaan antara ambulan dan van jenazah.

Kerana, fenomena yang terjadi di dalam masyarakat, masih banyak penduduk yang merasa sukar membezakan fungsi kedua-dua kenderaan

Menurut Wahyuni, ambulans itu bertujuan sebagai alat pengangkutan untuk pesakit kecemasan yang dirujuk ke hospital.

Image result for perkuburan indonesia

Van jenazah adalah pengangkutan yang dipandu oleh pemandu dan dilengkapi dengan keranda dan bukan darurat.

“Ambulans dilengkapi alat perubatan dan ubat-ubatan. Pegawai terdiri daripada pemandu dengan attendent dan doktor,” jelasnya.

Hari ini, Wahyuni ​​mengakui bahawa kerajaan tempatan telah meletakkan 20 ambulans di setiap puskesmas dan empat van jenazah yang dibahagikan kepada empat zon.

Hmmm sememangnya jangan terlalu cepat membuat konklusi, kita tidak tahu apa yang berlaku. Mungkin keluarga tak mahu melengahkan pengebumian. Dalam keadaan macam tu mungkin keluarga pun sudah kelam kabut dan nak percepatkan urusan.

Raja Lepak

Read Previous

Kisah Mayat Paling Mewah di Dunia!

Read Next

Telinga Masuk Air? Begini Cara Mudah Keluarkannya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *