Apa pasal dalam lif letak cermin?

Lif adalah alat pengangkutan yang bergerak secara menegak, biasanya digunakan untuk membawa orang atau barang. Biasanya kita kan jumpa lif di pusat membeli-belah, bangunan pejabat, pangsapuri dan lain-lain bangunan bertingkat tinggi.

Mesti korang dah biasa naik lif kan. Kalau kita perhatikan kenapa yer ada lif diletakkan cermin sebagai dindingnya?

Image result for elevator lift with mirrpr

Abang Bob tertanya-tanya apa fungsi cermin di lif, kan? Mari kita ketahui penjelasan, berdasarkan huraian daripada today.line.me

Mengelamun dan Takut

Image result for afraid in lift

Semasa lif mula-mula dicipta, orang yang berada di lif akan blurr dan mengelamun tanpa melihat apa-apa. Terutama jika lantai mereka masih jauh di atas.

Ramai juga berasa ketakutan dan membayangkan jatuh dari lif yang tergantung di udara, disokong oleh apa-apa tetapi kabel.

Mereka yang menaiki lif juga mengadu dan menganggap kelajuan lif sangat lambat.

Walaupun semua itu hanya perasaan mereka. Keadaan ini merupakan kesan apabila di dalam bilik kecil tanpa melakukan apa-apa aktiviti di dalamnya.

Image result for elevator lift falling

Cermin Mengurangkan Ketakutan

Oleh itu, pembuat lif kemudian berfikir tentang kesan psikologi penumpang semasa di lif. Untuk mengurangkan ketakutan, cermin dipasang di dalamnya.

Matlamatnya adalah untuk mengalihkan perhatian orang dalam lif dari minda yang tidak masuk akal.

Image result for mirror in elevator

Di samping itu, penumpang lif boleh melakukan sedikit aktiviti lain. Seperti merapikan diri sendiri atau menggayakan rambut.

Bagi pesakit yang mempunyai ketakutan ketika berada di ruang terkurung (claustrophobia), cermin di lif juga sangat berguna untuk mengurangkan ketakutan mereka.

Walau bagaimanapun, kini lif direka dengan pelbagai suasana untuk menjadikan orang yang tidak merasa bosan di dalamnya.

Image result for mirror in elevator

Adakah itu lif telus, dilengkapi dengan poster atau iklan, dan perkara lain yang boleh mengalihkan minda penumpang.

Ohhh jadinya itulah fungsi cermin dalam lif, ingatkan saja untuk hiasan semata-mata. Bagi korang yang baca sampai habis tahniah hari ini dah tambah ilmu baru kan so leh la kongsi dengan kawan-kawan di luar sana.

Apa-apa pun ini pesanan khidmat masyarakat, korang janganlah buat vandalisme dalam lif okay. Lif adalah untuk kegunaan bersama dan always lah lif sentiasa selesa untuk pengguna yang lain juga. Lagi satu elakkan kentut dalam lif yer dah lah lif tak besar mana, terperap pulak dengan bau kentut uihh boleh muntah hijau. Mintak simpang lah.. hehehehe

Raja Lepak

Read Previous

Tolong Saya! Kisah Hantu Gadis Di Bunuh Kejam dekat Taman Dobbin

Read Next

Ini perisai awesome Iron Man

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *