Kisah disebalik Patung Puaka

Siapa sini ada simpan anak patung kat rumah? Kalau Abang Bob kata yang anak patung tu adalah medium yang boleh mengundang gangguan hantu percaya tak? Ada sebab sebenarnya di sebalik kecomelan sebuah patung tu ada rahsia yang tersembunyi.

Kalau tak percaya, korang nak tahu tak, di banyak tempat di dunia, tidak semua bentuk anak patung itu comel. Terdapat beberapa anak patung menyeramkan. 

Image result for haunted dolls

Terdapat beberapa anak patung yang ada mempunyai bentuk yang comel tetapi ada cerita menakutkan di belakangnya dan terdapat juga anak patung yang sudah menyeramkan bersama dengan cerita-cerita mistik di belakangnya.

Seperti anak patung berikut.

Robert The Doll

Image result for Robert The Doll

Anak patung dengan rupa lelaki: Anak patung ini sangat, sangat terkenal bukan kerana kecomelannya, tetapi kerana cerita sejarahnya yang menakutkan.

Kisah menyeramkan mengenai anak patung ini bermula pada tahun 1904, di mana ada seorang lelaki bernama Robert Eugene Otto yang menerima anak patung dari seseorang yang kononnya merupakan seorang ahli sihir hitam atau voodoo. 

Orang itu nampaknya suka keluarga Otto. Jadi, orang itu memberi Robert sebuah anak patung yang seperti seorang budak lelaki.

Image result for Robert The Doll

Kemudian Robert menamakan anak patung itu dengan namanya, Robert dan dirinya sendiri menukar namanya kepada Gene.

Ibu bapa Gene mendakwa mereka sering mendengar budak bercakap dengan boneka dan anak patung juga kelihatan seperti ia bercakap dengannya. Pada mulanya ibu bapa Gene fikir Gene menjawab kata-katanya dengan membuat suara berbeza, tetapi kemudian mereka yakin bahawa anak patung memang bercakap dan berbual dengan Gene. 

Di samping itu, menurut jiran-jiran Otto, mereka sering melihat anak patung bergerak keluar apabila tiada seorang pun di rumah. Keluarga Otto juga sering mendengar ketawa menyeramkan dan sering melihat seseorang yang berjalan kaki dari bilik ke bilik.

Image result for Robert The Doll

Suatu malam, Gene menangis dalam ketakutan, ketika ibu bapanya berlari ke bilik Gene, mereka mendapati bilik Gene dalam keadaan yang kacau dan melihat Gene di tempat tidurnya berteriak ketakutan dan berkata bahawa Robert melakukannya. 

Pada tahun 1974, Gene mati, anak patung Robert ditinggalkan di loteng rumah bekas Keluarga Otto sehingga rumah tersebut dijual lagi dan diduduki oleh keluarga baru. 

Dan keluarga baru menduduki rumah itu ternyata mempunyai anak perempuan yang berumur sepuluh tahun dan menjadi pemilik anak patung Robert baru. Selepas itu banyak situasi pelik berlaku. 

Image result for Robert The Doll

Setiap malam, gadis itu sentiasa menjerit dengan ketakutan dan sentiasa berkata bahawa Robert sentiasa bergerak di sekeliling biliknya dan dia berkata cuba untuk menyerangnya jika ada peluang. 

Bahkan ketika setelah sedekad berlalu, gadis itu yang kini dewasa ini berkata bahawa Robert cuba membunuhnya dan mengatakan anak patung itu hidup, katanya pada pewawancara. 

Dan dari anak patung Robert adalah orang yang menginspirasi penggambaran anak patung Chucky yang ganas dan membunuh orang.

Mandy The Doll

Image result for Mandy The Doll

Anak patung menyeramkan terakhir ialah Mandy The Doll. Mandy The Doll adalah anak patung berhantu yang sangat tua, iaitu kira-kira 100 tahun.

Anak patung menyeramkan kini berada di Quesnel Museum yang terletak di Old Cariboo Gold Rush Trail, British Columbia. Mandy The Doll adalah anak patung berupa anak bayi dengan pakaian tipikal para bayi. 

Mandy The Doll telah berada di muzium sejak tahun 1991 kerana ia disumbangkan oleh pemiliknya. Semasa awal ia diterima, Mandy The Doll sangat kotor dan tubuhnya sudah pun pecah. Kepala juga dipenuhi dengan retakan.

Image result for Mandy The Doll

Pemilik sebelum anak patung ini adalah seorang wanita bernama Mereanda yang sering mengalami peristiwa seram dan mengerikan ketika tinggal bersama Mandy The Doll 

Dia memberi kesaksian bahawa pada tengah malam dia selalu mendengar suara tangisan bayi dari arah bawah tanah dan ia selalu mengganggunya apabila dia sedang tidur.

Dan apabila Mereanda turun untuk memeriksa bilik bawah tanah dan apa yang dia dapati adalah tingkap berhampiran Mandy The Doll yang terbuka, sedangkan sebelum ini tingkap itu ditutup. 

Image result for Mandy The Doll

Satu lagi yang menyeramkan, Mereanda memutuskan untuk menyumbang Mandy The Doll kepada sebuah muzium, dan selepas dia menyerahkan anak patung itu, semua jenis gangguan dan kejadian aneh tidak berlaku lagi.

Jadinya, korang pernah alami benda macam ni, tak kisahlah dengan patung jenis apa pun. Kalau jadi kat korang agak-agak nak simpan lagi ke patung tu? Haaaa comel macam mana pun kalau Abang Bob lah dah berhantu tu keluar tingkaplah perginya.

Raja Lepak

Read Previous

Malang Tidak Berbau. 11 Selfie terakhir sebelum temui ajal

Read Next

Tolong Saya! Kisah Hantu Gadis Di Bunuh Kejam dekat Taman Dobbin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *