Tulang manusia kuno bersepah di Iraq

Guys, korang tahu tak? Rangka tulang manusia yang masih mempunyai ikatan antara tulang yang terdapat di Iraq adalah spesimen manusia kuno.

Ditemui di Gua Shanidar, Iraq, rangka tulang manusia itu terdiri daripada sternum dan tengkorak bahagian atas. Adalah disyaki bahawa pemilik kerangka itu berumur antara pertengahan umur dan orang tua.

Eksplorasi atau penggalian tapak di Shanidar pada tahun 1950-an hingga 60-an mendapati 10 lelaki, wanita dan kanak-kanak Neanderthal.

Gua Shanidar tempat eksavasi manusia Neanderthal di Irak dilakukan dan ditemukan

Semasa penggalian ahli arkeologi ini, terdapat beberapa rangka manusia yang dikebumikan di satu tempat, dengan serpihan serbuk sari terdapat di sekitar salah satu bingkai.

Ahli sains yang mengetuai siasatan, Ralph Solecki dari Columbia University, mendakwa bahawa penemuan ini membuktikan bahawa Neanderthal dikebumikan dengan bunga.

Pengebumian bunga ini menangkap imaginasi orang ramai dan menjadi penemuan baru, menjawab kontroversi beberapa dekad lalu. Bunga menafsirkan jika manusia kuno ini juga mempunyai citarasa budaya yang bergantung pada estetika.

Tulang lengan kiri manusia Neanderthal yang ditemukan di Gua Shanidar, Irak

Ini pasti mengalahkan pendapat jika Neanderthal tidak pintar dan mematuhi haiwanisme.

Sebelum penemuan ini, rangka manusia Neanderthal ditemui di Sima de las Palomas pada pertengahan 2006-2007 dan Cova Forada pada tahun 2010 kedua-duanya terletak di tenggara Sepanyol.

Dr Emma Pomeroy, dari University of Cambridge, menyebut bahawa penemuan-penemuan rangka manusia di Iraq lebih lengkap daripada dua penemuan terdahulu.

Dr Pomeroy sendiri adalah pengarang utama artikel yang diterbitkan dalam Jurnal Antiquity, menggambarkan penemuan itu sebagai sebahagian daripada kerja pasukan penggalian di gua Iraq Kurdistan.

“Banyak penyelidikan tentang bagaimana penjagaan Neanderthal untuk mayat mereka mesti melibatkan penemuan semula 60 atau bahkan seratus tahun yang lalu, apabila teknik arkeologi lebih terhad, dan itu hanya sampai sejauh ini,” kata Dr. Pomeroy.

Tengkorak manusia Neanderthal yang telah dihancurkan

“Untuk mempunyai bukti utama kualiti sedemikian dari laman Neanderthal yang terkenal ini, kami akan menggunakan teknologi moden untuk meneroka segala-galanya dari DNA purba kepada soalan-soalan lama tentang bagaimana Neanderthal meninggal, dan sama ada mereka menyerupai kami.”

Ralph Solecki meninggal tahun lalu pada usia 101 tahun, kerana dia tidak pernah membuat penggalian lebih lanjut di laman paling terkenal, walaupun terdapat beberapa percubaan.

Pada tahun 2011, kerajaan wilayah Kurdish mendekati Prof. Graeme Barker dari Institut Arkeologi McDonald, Cambridge, untuk mencadangkan kajian semula gua Shanidar. Dengan sokongan Solecki, penggalian bermula pada tahun 2014, tetapi terpaksa dihentikan 2 hari kemudian kerana serangan ISIS semakin dekat.

Penggalian terus beberapa bulan selepas itu.

Gambar ilustrasi tunjukkan posisi penguburan manusia Neanderthal, ada batu di belakang kepala mereka

“Kami fikir dengan nasib kita akan dapat mencari lokasi di mana mereka telah menemui Neanderthal pada tahun 1950-an, untuk melihat sama ada kita boleh mendirikan sedimen di sekitarnya,” kata Prof Barker. “Kami tidak menjangkakan untuk mencari tulang Neanderthal.”

Pada tahun 2016, di salah satu bahagian paling dalam parit, para penyelidik mengenal pasti sangkar tulang rusuk, diikuti oleh tulang belakang lumbar – ruang tulang belakang. Kemudian, mereka menemui tulang-tulang tangan kanan yang berpalang. Walau bagaimanapun, meter sedimen perlu digali dengan teliti sebelum pasukan dapat menggali rangka.

Image result for Shanidar,cave  Iraq

Semasa penggalian tahun 2018-19, ahli pasukan terus menemui tengkorak yang lengkap, yang ditimbulkan oleh ribuan tahun sedimen, dan tulang atas badan hampir ke pinggang – dengan tangan kiri melengkung di bawah kepala seperti bantal kecil.

Analisis awal menunjukkan bahawa spesimen berusia lebih daripada 70,000 tahun. Walaupun jantina belum ditentukan, penemuan ini mempunyai gigi yang agak dipakai, menunjukkan bahawa individu itu adalah “orang dewasa pertengahan umur”.

Walau bagaimanapun, bahagian bawah rangka kelihatan hilang. “Rusa dan vertebra hampir lengkap, tetapi [Shanidar Z] dipenggal di pinggang dengan mengeluarkan blok sedimen yang mengandungi Shanidar 4 (spesimen Neanderthal lain dari tapak) pada tahun 1960,” Dr. Pomeroy memberitahu BBC News.

Image result for Shanidar,cave  Iraq

Shanidar Z di mana-mana terletak di bawah badan atas Shanidar 4.

“Pemerhatian oleh T Dale Stewart (ahli antropologi fizikal pada tahun 1960) dan Ralph Solecki mencadangkan terdapat sepasang kakinya di bawah kepala dan badan atas Shanidar 4, dan berdasarkan maklumat yang terbatas yang kami ada mengenai kedudukan kaki asal, mereka sangat konsisten dengan Shanidar Z , “Dr. Pomeroy menjelaskan.

Ada kemungkinan bahawa kaki bawah Shanidar Z disalahtafsirkan oleh Neanderthal lain dari gua, Shanidar 6. Sayangnya, banyak sisa Shanidar dianggap telah hilang semasa serangan Amerika Syarikat yang diketuai oleh AS ke Iraq.

Image result for Shanidar,cave  Iraq

Batu yang menonjol di sebelah kepala Shanidar Z mungkin telah digunakan sebagai penanda untuk Neanderthal untuk berulang kali bersedia untuk kematian mereka, kata Dr. Pomeroy.

Tetapi sama ada masa antara kematian adalah minggu, dekad atau bahkan abad akan sukar untuk ditentukan. Hubungan antara Shanidar Z dan rangka lain mempunyai potensi untuk diselesaikan dengan menganalisis DNA.

Tetapi bahan genetik sukar diperoleh dari kawasan panas di dunia, dan walaupun para saintis boleh mengambil DNA dari spesimen baru, mungkin sedikit untuk membandingkannya, kerana banyak lagi mayat yang lain hilang.

Image result for Shanidar,cave  Iraq

“Penggalian baru menunjukkan bahawa beberapa mayat diletakkan di saluran di bahagian bawah gua yang dibuat oleh air, yang kemudian sengaja digali untuk membuatnya lebih dalam,” kata Prof Graeme Barker.

“Terdapat bukti kuat awal bahawa Shanidar Z sengaja dikebumikan.”

Shanidar Z telah dipinjamkan ke makmal arkeologi di Cambridge University, di mana dia dipelihara dan diimbas untuk membantu membina pembinaan semula digital, kerana lebih banyak lapisan lumpur telah dikeluarkan.

Raja Lepak

Read Previous

Cantiknya Awak! 5 Robot Paling Cantik Di Dunia

Read Next

AirPod elok lagi lepas anak telah masuk mulut dan keluar ikut……

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *