Samurai? Ronin? Apa tu?

Kita tahukan yang Jepun kaya dengan kesenian, budaya dan sejarah. Malah, itu juga menjadi tarikan bukan sahaja pelancongan malah pengkaji untuk lebih mendalami seni dan budaya mereka.

Image result for the last samurai

Min nak tanya kalau sebut pasal Jepun apa yang korang tahu? Kalau min terlintas pasal barisan pertahanan dia macam samurai, ronin.  Korang familiar kan? Di masa lalu, Jepun terkenal dengan samurai dan ninjanya. Di samping itu, kita juga tahu istilah Ronin. Apa sebenarnya perbezaan antara istilah ini?

Meh sini Raja Lepak nak share penjelasan penuh.

1. Samurai

Image result for Samurai

Muncul di milenium pertama, samurai adalah pahlawan bangsawan. Sebagai pemilik tanah dan pemimpin masyarakat, bahkan samurai paling rendah adalah lebih kaya dan lebih dihormati daripada masyarakat Jepun pada umumnya.

Samurai memulakan kariernya sebagai pemanah kuda dan perlahan-lahan mempelajari seni menggunakan pedang. Tangan kanan mereka biasanya tidak sangat dilindungi kerana ia digunakan untuk menarik anak panah.

Lama kelamaan, perisai mereka menjadi lebih berat dan lebih simetris. Mereka berjuang pada jarak lebih dekat dengan menggunakan pedang yang dibuat dengan teliti.

Samurai berperang menggunakan pelbagai senjata termasuk tombak dan alat pemukul. Walaupun begitu, senjata paling ikoniknya adalah pedang katana panjang dan pedang wakizashi yang pendek. Keduanya diketahui memiliki ketajaman yang luar biasa.

2. Sohei

Image result for Sohei

Dari abad ke-11 hingga ke-16, samurai kadang-kadang berperang bersama kumpulan-kumpulan pahlawan elit yang lain bernama Sohei. Sohei adalah seorang sami pahlawan. Beberapa biara mempunyai angkatan bersenjata sendiri.

Sohei muncul untuk melindungi biara-biara pada masa-masa sukar apabila terdapat banyak perselisihan antara biara. Jika ada kekacauan, mereka akan pergi berperang. Tentera sohei yang paling terkenal dan ditakuti adalah dari Enryaku-Ji, Gunung Hiei.

Biasanya, Sohei tidak mempunyai senjata lengkap sebagai samurai. Mereka memakai baju zirah biasa dan jubah biara. Kepala mereka biasanya dihiasi dengan kain tuala untuk menutup kepala botak.

Senjata tradisional Sohei dipanggil Naginata. Sohei sendiri boleh menjadi rakan kongsi yang baik untuk samurai, tetapi ia juga boleh menyebabkan kekacauan. Mereka boleh menggunakan kuasa mereka untuk mendapatkan kemerdekaan daripada pemimpin sekular.

3. Ikko-Ikki

Image result for Ikko-Ikki

Pada abad ke-15, satu lagi kumpulan agama yang ditakuti, Ikko-Ikki, muncul. Kumpulan ini berpegang pada sekolah Buddha Jodo-Shinshu yang percaya kepada keselamatan untuk semua manusia, bukan hanya bagi mereka yang mempelajari agama.

Ikko-Ikki lebih egalitarian daripada sohei. Para pengikutnya juga lebih besar kerana pergerakan ini adalah sosial. Sejumlah pengikut Ikko-Ikki mencukur kepalanya sebagai tanda kepercayaannya.

Kekuatan mereka tidak boleh dipandang ringan kerana pada tahun 1488 mereka telah berjaya menakluki Wilayah Kaga. Tentera Ikko Ikki kelihatan seperti samurai dan berperang seperti samurai juga.

Setakat ini, maklumat tentang Ikko-Ikki sangat terhad berbanding tentera yang lain. Walau bagaimanapun, mereka jelas menentang musuh-musuh lain.

4. Ronin

Image result for japan Ronin

Menjadi samurai bukan sekadar pahlawan. Samurai mesti tahu kedudukan mereka dengan jelas dalam hierarki. Kadang kala, samurai boleh kehilangan kedudukannya apabila tuannya (daimyo) mati atau kehilangan kehormatan.

Samurai yang tidak mempunyai daimyo kemudiannya dipanggil Ronin. Secara harfiah, Ronin bermaksud seseorang yang seperti ombak.

Tanpa kekayaan dan pendapatan tetap, Ronin yang miskin biasanya memperoleh wang dengan menjadi tentera upahan. Pada abad ke-15 hingga ke-16, pekerjaan semacam ini agak banyak. Tetapi di era Jepun, ia telah mula maju, kerja seperti ini mula sukar dicari.

5. Ninja

Image result for japan Ninja

Ninja adalah pembunuh rahsia. Sepanjang sejarah, kisah ninja sentiasa dipenuhi khabar angin dan perkara yang tidak jelas.

Tidak seperti pahlawan lain, ninja menggunakan kaedah licik untuk menamatkan lawan. Mereka bekerja dalam gelap dan tidak pernah pergi ke dalam pertempuran.

Daimyo Uesugi Kenshin yang meninggal dunia pada tahun 1578 menurut khabar angin telah dibunuh oleh seorang ninja yang selama bertahun-tahun bersembunyi di tandas. Dia sedang menunggu masa yang tepat untuk menyerang musuh pada masa yang tidak dijangka.

Pakaian Ninja biasanya berwarna hitam pada waktu malam dan coklat untuk siang hari.

6. Ashigaru

Image result for Ashigaru

Samurai adalah pahlawan yang mempunyai kelas sosial yang tinggi. Sedangkan kebanyakan askar perang Jepun dipanggil ashigaru. The Ashigaru berjuang dengan berjalan kaki. Senjata mereka adalah tombak, pedang dan anak panah.

Pada abad ke-16, Laksamana Nobunaga memenangi perang dengan jayanya apabila dia bersenjata dengan 3,000 ashigaru dengan bedak serbuk.

7. Tsukai-ban

Image result for Tsukai-ban

Untuk memastikan semua maklumat mengalir dengan lancar, setiap daimyo mempunyai Tsukai-ban. Mereka adalah utusan.

Tentara Tsukai-ban memastikan koordinasi dan penghantaran mesej antara unit dapat berjalan dengan lancar, bahkan semasa  perang yang penuh kekacauan.

Haaa korang macam mana? So tahu dah kan bezanya samurai, ninja, ronin? Lepasni kalau korang tengok cerita perang-perang jepun tahu dah lah bezanya. hehehee

Raja Lepak

Read Previous

Jalan sambil Makan! 10 Negara “Street Food” Terbaik

Read Next

Seriuslah Ninja Tu Wujud!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *