Pasangan Penguin Gay bakal ada anak angkat

Image result for magic and sphen penguins

Pasangan penguin yang sama jantina di akuarium Sydney telah menjadi haiwan pertama di Australia yang diberi telur angkat (istilah lain anak angkat). Kakitangan akuarium berkata kedua-dua menunjukkan tanda-tanda bahawa mereka akan menjadi ‘ibu bapa yang luar biasa’.

Magic dan Sphen, dua penguin gentoo jantan di Sea Life Sydney Aquarium, menunjukkan hubungan mesra mereka sebelum musim mengawan baru-baru ini. Tish Hannan, penyelia di jabatan penguin akuarium Sydney, berkata kakitangan mengesyaki hubungan romantis ketika mereka mula melihat tumpukan batu kerikil yang terbentuk sebagai sarang setiap hari.

Image result for magic and sphen penguins

“Kami pergi ke sana dan Magic dan Spehn akan tunduk antara satu sama lain,” katanya.

Pasangan itu kemudian mula mengumpul batu-batu kecil apabila kakitangan memasukkannya ke musim pembiakan dan membina sarang yang sebenar. Mereka kemudian diberikan telur eksperimen untuk mengamalkan kemahiran keibubapaan mereka.

“Mereka segera mengetahui apa objek itu dan mula mengeram dan kami benar-benar gembira,” kata Hannan, seperti yang dilaporkan oleh ABC Indonesia.

Para pengawal kemudian memutuskan untuk memberi mereka telur sebenar dari pasangan lain yang mempunyai dua telur. Hannan berkata bahawa penguin liar, gentoo biasanya hanya mempunyai sumber yang cukup untuk membiakkan satu daripada dua telur mereka dengan jayanya dan telur dengan penguin betina biasanya sering mati.

Image result for magic and sphen penguins

“Atas sebab itu, ibu bapa selalunya tidak menyedari bahawa telur mereka hilang,” katanya.

Hannan berkata, kerana penguin gentoo berkongsi tanggungjawab keibubapaan sama rata antara pemberian makanan dan pengeraman, tidak ada perbezaan antara pasangan heterogen dan pasangan seks yang sama. “Kita tidak perlu terlibat hanya kerana mereka jantan,” katanya.

“Kami mungkin campur tangan jika ternyata mereka bukan ibu bapa yang baik kerana angka mereka sebagai individu, tetapi untuk semua tanda yang kita lihat hari ini mereka akan menjadi ibu bapa yang luar biasa.”

Image result for magic and sphen penguins

Hubungan antara penguin jantina yang sama mungkin menjadi lazim dan membangkitkan minat awam pada awal tahun 2000 apabila dua penguin chinstrap lelaki di Zoo, Central Park, New York, menaikkan telur.

Sepasang penguin jantina yang sama di kebun binatang Kent di England juga mengeramkan telur yang ditinggalkan oleh ibu bapa mereka sendiri.

Walau bagaimanapun, tidak semua penguin mempunyai akhir kisah cinta seperti kisah dongeng. Pasangan penguin New York, Silo dan Roy, dipisahkan pada 2005 selepas salah seorang daripada mereka mengambil pasangan lain.

Image result for magic and sphen penguins

Sebelum ini terdapat pasangan penguin seks yang sama di Melbourne, tetapi ini adalah kali pertama sepasang penguin seks yang sama diberi telur angkat.

Hannan berharap Magic dan Sphen akan tetap bersama.

Image result for magic and sphen penguins

“(Penguin) Gentoo adalah monogami,” katanya.

“Jadi, jika mereka mengalami musim mengawan yang berjaya dan menghasilkan telur, tahun depan mereka mungkin akan kembali bersama kerana mereka tahu ia berfungsi untuk mereka.”

Raja Lepak

Read Previous

Jom ke Starbucks Rasai Latte dengan rasa Lemon Meringue Sekarang!

Read Next

Negara ini kata Durian paling menjijikkan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *