Negara ini kata Durian paling menjijikkan

Siapa yang tidak sukakan durian? Kalau masuk musim durian berderetlah pop-up warung durian tepi jalan. Tidak kisahlah D24, Musang King, Udang Merah, 101 atau Durian Kampung sekalipun, durian merupakan buah kegemaran masyarakat Malaysia.

Seperti kita tahu, bagi sesetengah orang di negara-negara Asia Tenggara, durian dianggap sebagai salah satu buah tropika yang paling sedap. Tetapi bau pedas menghasilkan buah dengan kulit yang berduri banyak dibenci oleh orang Barat.

Image result for disgusting food museum sweden durian

Ini berikutan buah berkenaan tidak tumbuh di negara mereka, jadi mereka tidak terdedah atau biasa dengan bau identic buah durian. Kenapa mereka tidak suka buah durian? Rata-ratanya kerana mereka judge a book by its cover. Mostly orang barat lepas rasa durian mereka terus ketagih. Tetapi ada juga yang menolak durian kerana bagi mereka Durian itu menijikkan bukan sekadar pada bau tetapi juga tekstur dan rasanya.

Beberapa artikel masakan menyebut durian sebagai salah satu makanan paling berbau busuk di dunia. Latar belakangnya ialah apa yang mendorong Muzium Makanan Menjijikkan di Sweden untuk memaparkan durian sebagai salah satu makanan paling menjijikkan di dunia.

Image result for disgusting food museum sweden durian

Bagaimana caranya? Kami berbincang dengan penuh di bawah

Mengikut maklumat mengenai laman web Muzium Makanan Menjijikkan, idea muzium unik ini datang dari kurator bernama Samuel West. Muzium Makanan Menjijikkan telah dicipta dengan tujuan untuk mencabar idea rasa dan membantu pelawat memikirkan mengapa makanan boleh sangat tidak disukai untuk orang atau kumpulan tertentu, tetapi boleh disukai oleh orang lain.

Image result for disgusting food museum sweden durian

“Matlamatnya adalah untuk membuat orang memahami bahawa tidak ada langkah objektif untuk menjijikkan,” kata West.

Dalam pameran ini, terdapat 80 jenis makanan yang dianggap paling menjijikkan di dunia. Selain durian, makanan Asia lain yang dipamerkan di muzium ini termasuk telur bit, torpedo daging sapi, berpakaian, dan tauhu dengan bau pedas dari China. Pengunjung dijemput untuk pergi mengelilingi, mencium aroma, dan merasai beberapa makanan.

Image result for disgusting food museum sweden durian

Selain Asia, makanan dari Eropah juga dipamerkan. Salah satunya adalah hakarl, daging jerung yang ditapai. Sementara itu, untuk menu Amerika Latin, anda boleh mencuba babi guinea Peru dan banyak lagi menu lain yang tidak menjijikkan.

Memetik dari CNN Travel, bersama dengan pameran di Sweden, Muzium Makanan Menjijikkan telah mengadakan lawatan selama tiga bulan di Pusat Seni Bina dan Rekaan Museum di Los Angeles.

Image result for disgusting food museum sweden durian

Ummm.. agak offended bila nak senaraikan durian sebagai makanan yang menjijikkan kalau nak diikutkan blue cheese lagi lah busuk ya amat, tambah pula rasa dia memang urghhhhh. Durian adalah durian, rasanya manis, lemak, pahit-pahit sedapnya. 

Sebagai peminat durian yang tegar, min always lihat durian sebagai buat fevered all time dan Malaysia ada the best durian in the world. Siapa sini peminat tegar durian juga?? Kita geng. 

Raja Lepak

Read Previous

Pasangan Penguin Gay bakal ada anak angkat

Read Next

Beri Burung Makan Mayat, ‘Jhator’ Ritual Ngeri Orang Tibet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *