Penyihir gelaran buat OKU ini

Menjadi orang kelaianan upaya berdepan dengan cabaran yang berbeza malah lebih sukar berbanding manusia normal. Bukan sekadar kurang kemampuan daripada fizikal malah ia turut melibatkan emosi.

Ini berlaku kepada pemegang rekod dunia, meskipun mempunyai rekod dunia itu satu pencapaian tetapi bagi wanita ini ia menjadikan dia lebih suka menyendiri kerana orang disekelilingnya tidak begitu menerima kekurangannya.

Image result for kumari nayak

Seorang wanita yang dilahirkan dengan 31 jari dan jari kaki telah menghabiskan seluruh hidupnya bersembunyi di rumah setelah dilabel seorang penyihir oleh jiran tetangga.

Kumari Nayak, 63, disahkan mengidap polydactylism – kes yang biasa berlaku semasa kelahiran di mana orang itu mempunyai jari dan kaki tambahan.

 Dengan 19 kaki dan 12 jari, Kumari dimasukkan ke dalam Rekod Dunia Guinness kerana dia mempunyai bilangan jari yang paling  banyak di dunia.

Image result for kumari nayak

 Tetapi dia berkata keadaannya telah menjejaskan seluruh hidupnya sehingga menyebabkan dia terpaksa menyembunyikan diri dan tinggal di dalam rumah.

Dia tidak mempunyai cukup wang untuk mendapatkan rawatan perubatan dan mendakwa ada jirannya yang kejam memanggilnya sebagai ‘penyihir’ dan menjauhkan diri ketika bertemunya.

Image result for kumari nayak

 ‘Saya dilahirkan dengan kecacatan ini dan saya tidak dapat dirawat kerana kita tergolong dalam keluarga miskin. “Sekarang sudah 63 tahun saya mengalami keadaan ini,” katanya.

Penduduk yang berdekatan, yang terlalu percaya dan memanggilnya sebagai penyihir, telah berpindah jauh darinya.

Image result for kumari nayak

“Mereka kadang-kadang datang untuk melihat keadaan saya – tetapi tidak pernah membantu. Saya terpaksa tinggal di dalam rumah kerana saya diperlakukan secara berbeza yang bukan merupakan perbuatan yang baik dari jiran saya,”

Salah seorang jirannya, yang tahu tentang keadaan Kumari, berkata yang lain di ‘kampung kecil’ mereka juga terlalu muafakat.

Ada jirannya berkata, “Saya tahu dia mempunyai masalah perubatan dan tiada kaitan dengan apa yang orang percaya.

Image result for kumari nayak

“Saya berasa sangat sedih untuknya sehingga dia tidak dapat dirawat sendiri.”

Di seluruh India, 134 orang, kebanyakannya wanita, terbunuh kerana didakwa menggunakan ‘sihir hitam’ pada 2016, menurut Biro Rekod Jenayah Negara.

Di beberapa tempat di negara ini sehingga hari ini, wanita yang dituduh mengamalkan sihir hitam dibunuh oleh pelopor di bawah nama ‘pemburu sihir’.

Image result for kumari nayak

Pegawai kerajaan di India, selepas mendengar tentang keadaan Kumari, telah menawarkan kepadanya rumah dan bersara, dan cuba menyebarkan kesedaran dalam kalangan jirannya.

Jurucakap jabatan pentadbiran berkata: “Kami menyedari keadaan dan telah menawarkan semua bantuan yang mungkin.” Kami juga mendidik jiran-jirannya untuk merawatnya dengan kasih sayang dan kasih sayang dan bahawa dia bukan penyihir.

Setiap kekurangan ada kelebihan, isunya di sini masyarakat perlu lebih prihatin dan tidak sekadar menghukum membuta tuli. Mungkin kerana kepercayaan kekurangan Kumari dibanjiri pandangan negative. Harap kita tak macam tu lah yer. Sentiasalah bersangka baik.

Raja Lepak

Read Previous

Belum mati lagi batu nisan dah terpacak

Read Next

12 Kematian tak disangka seluruh dunia (Siri 2)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *